چرا دانشآموزان به خرید نوشت افزار با نمادهای ایرانی علاقه چندانی ندارند؟
هر ساله با نزدیک شدن به سال تحصیلی جدید یکی از دغدغههای والدین و مسئولان فرهنگی کشور تمایل دانشآموزان به خرید نوشت افزاری با نمادهای ایرانی است، زمانی نمادها نظیر شخصیتهای مدسه موشها، زی زی گولو و کلاه قرمزی را داشتیم و دانشآموزان به دنبال نوشت افزارهایی با شخصیتهای این برنامهها بودند و هنوز نیز این شخصیتها در ذهن کودکان آن نسل مانده، اما متاسفانه نتوانستیم آن روند را ادامه دهیم و بر آن متمزکز شویم و در حال حاضر دانشآموزان به خرید نوشت افزاری با نمادها و شخصیتهای خارجی علاقه بیشتری نشان میدهند.
در همین رابطه محمدعلی الستی، جامعه شناس ارتباطات و استاد دانشگاه در گفتوگو با میزان بیان کرد: متاسفانه خودباختگی فرهنگی یکی از معضلهای ما محسوب میشود و تعدادی از افراد به آنچه که متعلق به ما است اهمیت چندانی نمیدهند، برای مثال کالاهای داخلی را با کیفیت نمیدانند و به لوازم و وسایل خارجی علاقه بیشتری دارند.
وی گفت: در مواجهه با بسیاری از تهاجمهای فرهنگی اسطورههای خودمان نظیر کوروش و آرش کمانگیر را مطرح میکنیم، اما هنگامی این اسطورهها قرار است به یک کالای فرهنگی قابل استفاده نظیر نوشتافزار تبدیل شود چندان جذاب نیستند و این اسطورهها هنوز به یک کالای فرهنگی مورد توجه تبدیل نشدهاند.
این جامعه شناس ارتباطات ضمن اشاره به اینکه ما از نظر تبلیغات فرهنگی در مورد اسطورهها و نمادهای ایرانی چندان موفق نبودیم، ادامه داد: لازم است در ذهنیت کودکان و نوجوانان ایرانی شخصیتهای معروف و فرهنگی خودمان را برجسته و آنها را به این شخصیتها علاقهمند کنیم.
الستی توضیح داد: میتوانستیم در سالهای گذشته در کتابهای درسی، فیلمهای سینمایی، انیمیشنها و سایر آثار فرهنگی این شخصیتها را معرفی و کودکان و نوجوانان را به آنها علاقهمند کنیم، اما متاسفانه این اقدامها را تا کنون چندان انجام ندادیم و این در حالیست که شخصیتها و نمادهای خارجی در بستر فضای مجازی و اینترنت توانستند از کارهای فرهنگی ما جلو بزند.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه در حال حاضر انجام کار در این مورد دشوار و زمانبر است و نیاز به برنامه کلان فرهنگی دارد، افزود: مدیران و سیاستگذاران فرهنگی اینگونه مسائل را چندان جدی نمیگیرند در حالی که لازم است به صورت مستقیم و غیر مستقیم این نمادها را جا بیندازیم و اینگونه مسائل بیشتر جدی گرفته شود.
انتهای پیام/

