ضرورت تشکیل کنسرسیوم صادراتی برای اصناف چاپ و نشر کشور
به گزارش روابطعمومی سازمان توسعه تجارت ایران، نشست بررسی توسعه صادرات محصولات چاپ و نشر کشور با حضور امیر روشنبخش، معاون ارتقای کسب و کارهای بینالمللی، محمود بازاری، مدیر دفتر مطالعات کالایی و سهراب سلیمی، مدیرکل دفتر خدمات دانشبنیان و فنی مهندسی سازمان توسعه تجارت ایران، ایوب دهقانکار، مشاور سرپرست معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از فعالان و روسای اتحادیهها، تشکلها و اصناف چاپ و نشر در سالن میلاد نمایشگاه بینالمللی تهران برگزار شد.
معاون ارتقای کسب و کارهای بینالمللی سازمان توسعه تجارت ایران در این نشست با بیان اینکه آمار دقیقی برای صادرات صنعت چاپ کشور وجود ندارد، اظهار کرد: خدمات صنعت چاپ و نشر میتواند به شرکتهای خارجی در دیگر کشورها ارایه شوند، اما فضای حاکم بر این صنف در کشور باعث شده که صادرات این محصولات چندان در اولویت نباشند.
امیر روشنبخش با اشاره به اینکه قیمت خدمات چاپ در ایران نسبت به کشورهای همسایه پایینتر است، ادامه داد: عملکرد کشور در حوزه خدمات چاپ به خصوص در حوزه بستهبندی بسیار خوب بودهاست، اما ایرداتی هم وجود دارد که یکی فاصله زمانی است که به خاطر مشکلات لجستیکی و ... ممکن است، مشکلاتی را برای صادرات این محصولات ایجاد کند.
این مقام مسئول با تاکید بر شناسایی بازارهای هدف برای صادرات محصولات خوب و با کیفیت در حوزه چاپ تصریح کرد: رایزنان بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران میتوانند در رسیدن به این هدف راهگشا باشند. همچنین مسئولان مربوطه در این سازمان میتوانند به فعالان این حوزه برای تشکیل یک کنسرسیوم صادراتی که خدمات چاپ، بعد از چاپ و همه مسایل مربوطه درآن پیشبینی شده باشد، کمک کنند.
ترسیم نقشه توسعه صادرات محصولات چاپ و نشر
معاون ارتقای کسب و کارهای بینالمللی سازمان توسعه تجارت ایران افزود: با توجه به مناسبات تجاری ما با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا میتوان بازارهای خوب صادراتی برای محصولات چاپ و نشر در این کشورها در نظر گرفت که مشکلات ارزی گذشته را نیز نخواهند داشت. با شناسایی ظرفیتهای توسعه صادرات در این حوزه میتوان نقشه توسعه صادرات را برای آن ترسیم و تبدیل به سند کرد و براساس آن در این حوزه پیش رفت.
روشنبخش در پایان با اشاره به ضرورت احیای نمایشگاه دایمی برای ارایه نمونههای چاپ و بستهبندی کشور در سازمان توسعه تجارت ایران گفت: در گذشته سالنی در نمایشگاه بینالمللی تهران برای ارایه نمونههای برتر چاپ و بستهبندی داشتیم که آمادگی داریم دوباره آن را احیاء کنیم.
در ادامه این نشست فعالان حوزه چاپ و نشر کشور به طرح مسایل خود برای صادرات محصولات این حوزه با مسئولان سازمان توسعه تجارت ایران پرداختند.
انتهای پیام/

