موافقت کمیته فنی و حرفهای و کاردانش با توسعه و نیازسنجی رشتههای مهارتی مورد نیاز بازار کار
به گزارش شورای عالی آموزش و پرورش، مهدی اسماعیلی دبیرکمیسیون برنامههای درسی و تربیتی شورای عالی آموزش وپرورش، اظهار داشت: کمیته فنی و حرفهای و کاردانش با تقاضای سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر توسـعه رشته مهارتی محیط بانی در استانهای پیشنهادی در سال تحصیلی ۱۴۰۵-۱۴۰۴ موافقت کرد.
اسماعیلی تصریح کرد: سازمـان پژوهش و برنامه ریزی آموزشـی با مشارکت سازمان حفاظت محیط زیست کشور موظفند تـا پایان آبـان مـاه سـال جـاری برنـامه درسـی بـاز طراحی شـده رشـته مـذکور را جهت بررسـی و تصویب بر اساس دستورالعمل رشتههای شاخه کاردانش به دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش ارسال نمایند.
اسماعیلی تاکید کرد: همچنین به منظور ایجاد و توسـعه متوازن رشتههای مهـارتی در دوره دوم متوسـطه، متناسب با نیاز بازار کار و احتیاجات منطقهای، نیازسنجی آموزشی رشتههای پر جمعیت مکانیک خودرو، طراحی و دوخت، شبکه و نرم افزار رایانه، حسابداری و الکتروتکنیک به تفکیک تعـداد، توزیع منطقهای، جنسـیت هنرجویان از سال تحصیلی ۱۴۰۵-۱۴۰۴ با مشارکت شورای برنامه ریزی و توسعه استان انجام پـذیرد.
وی افزود: معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش وپرورش باید سالانه گزارش اجرای این مصوبه را به دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش ارسال نماید.
دبیرکمیسیون برنامههای درسی و تربیتی اضافه کرد: به استناد راهکارهای ۶/۵ و ۱۸/۵ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، بیانیه حوزه تربیت و یادگیری کار و فناوری برنامه درسی ملی ایران مصوب شورای عالی آموزش و پرورش و همچنین بندهای ۷ و ۱۲ سیاستهای کلان نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفهای و مهارتی، لازم است بر اساس دستورالعمل طراحی رشتههای تحصیلی-حرفهای مصوبه کمیته برنامههای درسی شاخه کاردانش، شایستگیهای اساسی مورد نیاز دنیای کار در استانداردهای سهگانه حرفه (شایستگی، ارزشیابی و آموزش) و درس شغلها به صورت تلفیقی یا در قالب تکالیف کاری با مشارکت ذی نفعان حداقل به میزان بیست درصد استاندارد مورد توجه قرار گیرد.
اسماعیلی در ادامه گفت: این شایستگیها از جمله اخلاق حرفهای (امانتداری، مسئولیت پذیری، درست کاری، رعایت انصاف و بهره وری)، یادگیری مادام العمر حرفهای، فناوری دیجیتال و هوش مصنوعی، ایمنی و بهداشت در کار و توجهات زیست محیطی (اقتصاد سبز) و دیگر شایستگیهای غیر فنی و عمومی متناسب با حرفه و شغل (از قبیل حل مساله، تفکر تحلیلی، تفکر طراحی، تفکر سیستمی و نوآوری و کارآفرینی و غیره) میباشند.
انتهای پیام/

