
استرداد وجه ۹۹ درصد از بلیت پروازهای کنسلشده در دوران جنگ تحمیلی ۱۲ روزه/ مسافران شکایات خود را در سامانه حقوق مسافری ثبت کنند

با آغاز تجاوز رژیم صهیونیستی به خاک جمهوری اسلامی ایران، کشور با شرایط ویژهای در حوزههای امنیتی، اقتصادی و حملونقل هوایی مواجه شد.
در طول این جنگ ۱۲ روزه که پس از پایان آن نیز آثار و تبعات آن در برخی بخشها از جمله هوایی ادامه یافت، امنیت پروازها بهعنوان یکی از اولویتهای اصلی نهادهای مسئول در حوزه حملونقل هوایی مطرح بود. به همین دلیل، تعدادی از پروازها بهمنظور حفظ جان و آسایش مسافران لغو یا به تعویق افتاد.
این وضعیت موجب بروز نگرانیهایی در میان شهروندانی شد که در آن بازه زمانی اقدام به خرید بلیت کرده بودند. بهویژه آنکه برخی بلیتها بهصورت ترکیبی یا در قالب بستههای مسافرتی (پکیجهای گردشگری، اقامتی و حملونقل) تهیه شده بود و طبیعتاً بازگشت وجوه آنها نیازمند همکاری و هماهنگی چند نهاد و شرکت خدماتی مختلف بود.
پس از تثبیت شرایط، شرکتهای هواپیمایی و دفاتر خدمات مسافرتی مکلف شدند فرآیند استرداد بلیتها با رعایت حقوق مسافران را در سریعترین زمان ممکن انجام دهند که در همین زمینه مهدی رمضانی، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در گفتوگو با میزان توضیحاتی درباره وضعیت بازپرداختها و نحوه رسیدگی به شکایات ارائه کرده است.
۶ هزار میلیارد تومان بلیت پروازی مسترد شد
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری درباره وضعیت بازپرداخت بلیتهای کنسلی اظهار کرد: در جریان جنگ تحمیلی اخیر که ۱۲ روز به طول انجامید و تا حدود ۲۰ روز پس از آن نیز در بخش هوایی پروازها را تحت تاثیر خود قرار داد؛ مجموعاً ۱۲ هزار و ۲۹ پرواز لغو و بالغ بر ۸۳۹ هزار و ۳۸۸ فقره بلیت پروازی با ارزش تقریبی ۶ هزار میلیارد تومان مسترد شده است.
وی با اشاره به هماهنگی میان سازمان هواپیمایی کشوری، شرکتهای هواپیمایی، آژانسها و سایر نهادهای مرتبط افزود: تا این لحظه هزینه، ۹۹ درصد از بلیتهای کنسلشده به مسافران بازپرداخت شده است.
رمضانی ادامه داد: تنها در موارد معدودی که بلیتها در قالب تورهای پکیجی شامل هتل و خدمات گردشگری ارائه شده بودند، روند بازپرداخت با اندکی تأخیر همراه بوده که در این موارد نیز شرکتهای هواپیمایی پرداخت را انجام دادهاند.
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری درباره پرداخت هزینه بلیتهایی که هنوز عودت داده نشده، عنوان کرد: اگر مسافری هنوز موفق به دریافت هزینه بلیت خود نشده یا با مشکلی مواجه است، میتواند با مراجعه به سامانه حقوق مسافر در وبسایت سازمان هواپیمایی کشوری، اطلاعات و مستندات مربوط به بلیت و گذرنامه خود را ثبت کند.
وی تصریح کرد: درخواستها پس از ثبت بهسرعت توسط سازمان بررسی شده و از طریق شرکتهای هواپیمایی یا دفاتر خدمات مسافرتی پیگیری میشود تا مسافر به حقوق قانونی خود دست یابد.
انتهای پیام/