
دادستان مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد: سامانه ارتباطی سداد با هدف تحقق اصل شفافیت و نظارت مردمی راهاندازی میشود

جلسه شورای معاونین دادستان مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد، با حضور دادستان و معاونین، با محوریت ارتقای کیفیت رسیدگیهای قضایی و ایجاد سامانه ارتباطی مستقیم (سامانه سداد) میان مردم و دادستان، برگزار شد.
این نشست با هدف بررسی راهکارهای ارتقای کیفیت رسیدگیهای قضایی، نقش مقام اظهار نظر در استحکام آرای صادره، و ایجاد سامانه ارتباطی مستقیم میان مردم و دادستان تشکیل شد.
در ابتدای جلسه، دادستان مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد، ضمن تأکید بر ضرورت تضمین، دقت و صحت احکام صادره، اظهار داشتند که تمامی پروندههای مطروحه باید با رویکرد تخصصی و در چارچوب مقررات قانونی مورد بررسی قرار گیرند.
موسویان همچنین بر اهمیت انسجامبخشی به تحقیقات مقدماتی و نظارت دقیق بر روند رسیدگیهای قضایی تأکید کرد.
دادستان مرکز استان تأکید کرد: کلیه اظهارنظرهای مرتبط با پروندههای قضایی، با هدف تضمین اتقان و استحکام آرای صادره، توسط معاونین دادستان صورت پذیرد.
وی در بخش دیگری کاهش زمان اطاله دادرسی را در تصمیم همکاران قضایی مهم خواند و اظهار کرد: بهمنظور مدیریت نظاممند صدور قرارهای نهایی و جلوگیری از تأخیر غیرموجه، تمامی شعب تحقیق مؤظف شدند حداکثر تا روز بیستوپنجم هر ماه نسبت به اتخاذ تصمیمات قضایی، اقدام کنند.
موسویان گفت: موارد نقص تحقیقات مقدماتی، الزاماً در واحد اظهارنظر، ثبت و مورد ارزیابی دقیق قرار گیرد تا انسجام و یکپارچگی لازم در رسیدگیها فراهم شود.
وی تصریح کرد: چنانچه مقام اظهار نظر به دلیل قرابت نسبی یا سببی با طرفین دعوی یا سایر موجبات قانونی، دچار منع از رسیدگی شود، مؤظف است مراتب امتناع را به صورت کتبی اعلام کرده و گزارش رسمی خود را جهت تصمیمگیری مقتضی به دادستان یا مقام قضایی ذیصلاح ارجاع دهد.
در ادامه دادستان مرکز استان از راه اندازی سامانهی سداد در دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان خبر داد.
موسویان افزود: در راستای تحقق اصل شفافیت، نظارت مردمی و افزایش اعتماد عمومی به نظام قضایی، مقرر شد که سامانه ارتباطی "سداد" در دادستانی مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد راهاندازی شود.
این سامانه، به عنوان بستر رسمی ثبت و پیگیری گزارشات مردمی، ارتباط مستقیم و مؤثر میان شهروندان و دستگاه قضایی را تسهیل خواهد کرد.
انتهای پیام/