مرحوم هاشمی رفسنجانی در دوران مذاکرات هسته‌ای بصورت روزانه موضوعات را دنبال می‌کرد

10:31 - 20 دی 1397
کد خبر: ۴۸۳۹۹۵
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
رئیس‌جمهور، گفت: وقتی برجام به ثمر رسید در اولین جلسه‌ای که خدمت آیت الله هاشمی رفسنجانی رسیدم، وی خشنود بود؛ چرا که به واسطه توافق برجام شش قطعنامه سازمان ملل در یک روز کان لم یکن شد و قطعنامه‌ای به بار آورد که تحریم تسلیحاتی ونظام ایران که دائمی بود، را موقت کرد.

//به گزارش خبرنگار گروه سیاسی ، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی صبح امروز در مراسم دومین سالگرد ارتحال آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که در سالن اجلاس سران برگزار شد، گفت: وقتی برجام به ثمر رسید در اولین جلسه‌ای که خدمت آیت الله هاشمی رفسنجانی رسیدم، وی خشنود بود؛ چرا که به واسطه توافق برجام شش قطعنامه سازمان ملل در یک روز کان لم یکن شد و قطعنامه‌ای به بار آورد که تحریم تسلیحاتی ونظام ایران که دائمی بود، را موقت کرد.

وی گفت: تا دو سال آینده نیز تحریم نظامی ایران کاملا برداشته می‌شود و این جزو دستاورد‌های بزرگ برجام است و مرحوم هاشمی هر روز مذاکرات هسته‌ای را دنبال می‌کرد.

رئیس جمهوربیان کرد: مرحوم هاشمی بنانیگذار فناوری هسته‌ای بود؛ اولین کسی که در زمان او اولین سانتریفیوژ‌ها وارد ایران شد مرحوم هاشمی رفسنجانی بود و به خاطر مذاکراتی بود که با مقامات پاکستان کرده بود لذا در تمام مراحل اقدامات هسته‌ای جزئیات مراتب را دنبال می‌کرد.

وی اظهار کرد: اگر امروز قدرت دفاعی داریم، از یادگاری‌های مرحوم هاشمی است همچنانکه اعتدال نیز از یادگاری‌های ارزشمند او بود. او مرد اعتدال بود واگر بخواهیم مجسمه‌ای از اعتدال بسازیم باید تندیسی از هاشمی باشد.

رئیس جمهور افزود: جلسه باشکوه امروز برای ادای تعظیم و احترام به مناسبت دومین سالگرد شخصیت بزرگی است که بر گردن همه ملت ایران، انقلاب، عزت انقلاب و نواندیشی اسلامی حق بزرگی دارد.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی تصریح کرد: هاشمی در طول زندگی خود، همواره برتر و بالاتر از آن مطلب و جایگاهی بود که در آن قرار گرفته بود.

وی یادآور شد: در روز‌هایی که او در قم قبل از نهضت اسلامی یک طلبه جوان و پرشور بود به فکر این بود که از قلم بزرگان حوزه استفاده شود و مجله‌ای را به نام مکتب تشیع منتشر کند.

رئیس جمهور تاکید کرد: شاید برای ما انتشار یک مجله، هم اکنون در حوزه‌های علمیه امری معمولی به نظر برسد، اما در دهه ۳۰ وقتی کسی مقاله‌ای می‌نوشت به عنوان نقطه قوت او محسوب نمی‌شد و همچنین نویسنده کتاب و مقاله را روزنامه نویس می‌گفتند و اگر کسی سخنرانی می‌کرد مایه عزت او نبود، می‌گفتند او هم منبری وروضه خوان است.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی افزود: از زمان آغاز نهضت اسلامی از یاران و نزدیکان امام راحل بود و همواره در سطحی بالاتر از نخبگان و فضلای حوزه تلاش می‌کرد.

وی اظهار کرد: در دوران انقلاب و نهضت اسلامی ایشان راجع به سردار سازندگی دوران قجر یعنی امیر کبیر بزرگ کتاب نوشت و همچنین در آن روز‌هایی که کمتر کسی به یاد خاورمیانه و فشار به ملت‌های منطقه بود او راجع به فلسطین کتاب نوشت.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: مرحوم هاشمی رفسنجانی همه اموالش را در راه خدا داد و بسیاری از طلبه‌های فقیر را صاحب خانه کرد.

رئیس جمهور بیان کرد: امروز اینجا جمع شدیم تا بگوییم، هاشمی هست و زنده است و می‌ماند. فکر، تحول، فداکاری، صبر، مدارا، استقامت و اندیشه هاشمی می‌ماند.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی یادآور شد: آنچه آرزوی هاشمی بود یعنی نظام سربلند اسلامی و ایران باشکوه همان هدف بلندی است که امت ما و ملت ما نیز آن را دنبال خواهد کرد و تا این هدف ادامه دارد هاشمی هست و تا ایران و نظامی اسلامی هست، هاشمی هست.

رئیس جمهوربا بیان اینکه هاشمی یک شخصیت بنام در تاریخ انقلاب بود اظهار کرد: وی در استقرار انقلاب نیز نقش بزرگی داشت. اگر بخواهیم دو شخصیت مهم در شکل دهی به ساختار انقلاب و استقرار نظام از حواریون امام (ره) را نام ببریم یکی مرحوم بهشتی بود که مجلس خبرگان قانون اساسی را اداره کرد و قانون اساسی و منشور ملی را به ثمر رساند و دومی مرحوم هاشمی بود که بار تشکیل اولین مجلس شورای اسلامی را به دوش گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی تاکید کرد: هاشمی رفسنجانی در دفاع مقدس و استقرار صلح نیز نقش کم نظیری داشت درست است که در جنگ تحمیلی امام راحل فرمانده کل قوا بودند، اما ایشان نیز زحمات زیادی در این باره متحمل شدند.

وی افزود: بار جنگ بر دوش رهبر معظم انقلاب و مرحوم هاشمی بود مخصوصا از سال ۶۲ که ایشان به دستور امام راحل و پیشنهاد رهبر معظم انقلاب، فرمانده جنگ شدند.

رئیس جمهور تاکید کرد: یکی از ویژگی‌های بی نظیر مرحوم هاشمی این بود که هر جایی برای بازدید می‌رفتند با سوالات هوشمندانه خود هم درجریان امور قرار می‌گرفتند و هم به متخصصان روحیه می‌دادند.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی بیان کرد: ایشان در جنگ هم سوالاتی که مطرح می‌کرد بسیار دقیق و حساب شده بود.

وی با بیان اینکه مرحوم هاشمی در سیاست، اقتصاد و جنگ مدبر بود ونقش بزرگی در پیروزی‌های ما در جنگ داشت گفت: صبر مرحوم هاشمی فوق العاده بود.

رئیس جمهوربا اشاره به عملیات کربلای ۴ گفت: فرمان عملیات کربلای ۴ را خود مرحوم هاشمی رفسنجانی صادر کرد به هر حال در میدان جنگ، فراز ونشیب هست گاهی ما پیروز و گاهی دشمن پیروز می‌شد.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی اظهار کرد: ایشان بعد از عملیات کربلای ۴ ناموفق، تصمیم گرفت بلافاصله عملیات بعدی طراحی شود لذا یک هفته بعد طراحی عملیات کربلای ۵ انجام شد.

وی تاکید کرد: یکی از پیچیده‌ترین مسائل استراتژیک، آغاز و چگونگی ادامه جنگ نیست بلکه نحوه پایان جنگ است البته درمسائل جنگ سیاسی واقتصادی نیز همینطور است. واینکه چطوراین جنگ‌ها را به پایان ببریم مهم هستند و نتیجه درنحوه پایان است که رخ می‌نماید نه در حین عمل.

رئیس جمهور افزود: جنگ برای این نبود که دشمن پیروز شود و یا اینکه ما قسمتی از سرزمین آن‌ها را اشغال کنیم و بالعکس هدف مهم دشمنان در این جنگ تحمیلی، از بین بردن فرصت انقلاب آن هم درآغاز آن بود.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی گفت: دشمنان نظام در آغاز راه انقلاب که باید به زمان پیشرفت اختصاص می‌یافت ما را به جنگ ۸ ساله مشغول کردند تا فرصت جوانی انقلاب را از ما بگیرند و ما به جای ساخت کشور و توسعه آن چاره‌ای نداشتیم که جلوی تجاوز دشمن بایستیم.

وی تاکید کرد: هاشمی می‌دانست هدف دشمن چیست و چه می‌خواهد و همچنین می‌دانست جنگ را باید برای دستیابی به صلح عزت مندانه ادامه دهیم واین مهم را خیلی‌ها نمی‌دانستند.

رئیس جمهور اظهار کرد: در روز ۱۴ خرداد آن کسی که اعضای مجلس خبرگان را جمع کرد و توانست موضوع انتخاب رهبری را تا غروب به سامان برساند کسی جز مرحوم هاشمی نبود. نقش وی درآن جلسه ممتاز بود چرا که او بسیارموقع شناس بود و می‌دانست چطور باید کار را پیش ببرد. چنانچه  در سال ۹۵ دو ماه قبل از فوتشان برای انتخابات سال ۹۶ ساعت‌ها با من صحبت می‌کرد واشکالاتم را رفع می‌کرد و می‌گفت که وظیفه‌ات است که درسال ۹۶ کاندید شوی.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی با اعلام این خبر که به زودی درهفته‌های آینده با موشک ساخت خود دو ماهواره را به فضا خواهیم فرستاد تصریح کرد: در صنعت دفاعی وقتی موشک را یک وسیله مهم دانسته و به آن افتخار می‌کنیم و از افتخارات کشور می‌دانیم ، کسی که در ایران موشک را ساخت مرحوم هاشمی بود لذا اگر امروز قدرت دفاعی داریم از یادگاری‌های اوست.

وی بیان کرد: آیت الله هاشمی همیشه با افراط وتفریط مخالف بود وبه ما اعتدال را آموخت در این دوران و با شرایط ما، او پدر تفکر اعتدال و امید در این کشور بود و تعلق به هیچ جناحی نداشت واین کار در کشور ما سخت است.

رئیس جمهور افزود: کسی که فراجناحی عمل می‌کند روز پیروزی همه برایش کف می‌زنند، اما در روز سختی از او فاصله می‌گیرند. اما مرحوم هاشمی با همه جناح‌ها خوب بود، اما با افراطیون هر جناحی، فاصله داشت و از جناح‌های مختلف هم انتقاد وهم حمایت می‌کرد لذا همه جناح‌ها نیز او را قبول داشتند.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی در پایان گفت: باید امروزه هاشمی زمان خود باشیم و راه او را دنبال کنیم و با صبر وتحمل با همه مدارا کنیم.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *