
تسهیلات واگذاری ونهای جدید به ۸۰۰ میلیون تومان افزایش یافت/ ورود تاکسیهای برقی جدید به خیابان؛ بهزودی

به گزارش شهر، شادی مالکی در سیصد و بیست و یکمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران ضمن ارائه گزارش عملکرد این سازمان با تأکید بر برقی سازی ناوگان به عنوان سیاست سال گذشته و امسال شهرداری تهران، اظهار کرد: در سال قبل سه اولویت داشتیم که اولویت اول با توجه به فرسودگی ناوگان، نوسازی است. اولویت دوم هوشمند سازی و نظارت بر تاکسیها در این بستر و اولویت سوم رسیدگی به وضعیت رفاهی و معیشتی تاکسیرانان بوده است.
وی افزود: از سه هزار و ۳۰۰ پرونده نوسازی تاکسیها بنابر تأکید رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا، هزار و ۵۰۰ دستگاه تا پایان سال قبل تحویل داده شد و مبلغ تسهیلات را از ۱۵۰ میلیون تومان به ۳۰۰ میلیون تومان افزایش دادیم.
مالکی با بیان اینکه دو خودرو در کنار خودروهای برقی به سبد پیشنهادی ما اضافه شد که ۴۰۰ درخواست را به دنبال داشت، یادآور شد: اختصاص بودجه برای بهسازی تاکسیها از اقدامات مثبت شورا بود. در بسیاری از موارد حتی خودروهایی که پنج سال از عمر آنها میگذرد، نیاز به بهسازی دارند و رانندگان به دلیل شرایط معیشتی امکان تعمیر ندارند و مجبورند به شهرهای دیگر برای دریافت معاینه فنی مراجعه کنند. در این راستا ۸۰ میلیون تومان وام بهسازی برای تاکسیها و ۱۰۰ میلیون تومان برای ونها در نظر گرفته شد. ۴۰۰ پرونده در همین راستا تشکیل شد و تفاهماتی با تعمیرگاهها در همین زمینه صورت گرفت.
وی با بیان اینکه در سال قبل ونهای دریافتی از وزارت کشور نیز دنبال شد، تصریح کرد: تشریفات قانونی برای واگذاری این ونها پیگیری شد و بنابر مطالبات تاکسیرانان و پیگیریهای صورت گرفته، مبلغ وام آنها به ۸۰۰ میلیون تومان افزایش یافت و هزار نفر برای تحویل ونها ثبت نام کردند و صحت سنجی صورت گرفته و از روز شنبه هفته آینده به مدت یک هفته، مهلت بازدید برای رانندگان در نظر گرفته شده است. چنانچه برای هر دستگاهها بیش از یک نفر متقاضی وجود داشته باشد، قرعه کشی صورت خواهد گرفت. میانگین قیمت هر ون یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان است.
مالکی همچنین خاطرنشان کرد: با حمایت شورا و پیگیر شهردار تهران، شهرداری روند نوسازی ناوگان را با خودروهای برقی آغاز کرد و ما از اولین شهرهایی بودیم که توانستیم ۱۷۲ دستگاه تاکسی را با تمام چالشهای موجود وارد عرصه خدمتی کنیم. مشکلات این ۱۷۲ نفر با پیگیریهای مکررو اعطای ۴۰۰ میلیون تومان با کارمزد پایین، به حداقل رسید. تعدادی از تاکسیها از خط فرودگاه وارد خطوط تاکسیرانی در محدودههای طرح ترافیک و آلودگی هوا شدند.
وی با اعلام اینکه ۱۶۰ دستگاه نازل شارژ برای این خودروها نصب شده است، افزود: هزار و ۷۵۲ دستگاه تاکسی در سال قبل وارد تهران شد و پلاک گذاری ملی آنها دنبال شده است. در توافق نامهای که با دولت و وزارت خانهها و بانک شهر داشتیم، مقرر شد از محل تحقق ماده ۱۲ و صرفه جویی در مصرف انرژی یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات با کارمزد صفر و اقساط پلکانی به متقاضیان تاکسیهای برقی پرداخت شود.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران گفت: بعد از پنج سال یک باتری نو ما به ازای باتری قبل به صورت رایگان به رانندگان تحویل داده خواهد شد. از سویی دیگر ایجاد پنج تعمیرگاه در سطح شهر برای تاکسیهای برقی در نظر گرفته شد.
وی ادامه داد: معرفی به بانک رانندگان در هفته آینده انجام میشود و تا دو هفته آینده پلاک گذاری تاکسیها صورت خواهد گرفت.
مالکی با بیان اینکه ۴۵ هزار نفر در سامانه شهرزاد برای تاکسی برخط ثبت نام کردند و این طرح در ۲۰ هزار تاکسی اجرایی شده است، گفت: در تمام خطوط شناورسازی کرایه تاکسی اعمال و اجرایی شده است.
وی افزود: نزدیک به ۴۰ هزار پروانه تاکسیرانی در سه ماه گذشته در سازمان صادر شده و در کمتر از یک هفته رانندگان موفق به دریافت این پروانه به صورت الکترونیک خواهند شد.
مالکی همچنین تصریح کرد: برای نخستین بار در سال گذشته تمام رانندگان تاکسی که دارای فرزندان کم توان بودند، شناسایی شدند و تحت پوشش شرکت شهر سالم قرار گرفتند.
وی ادامه داد: در همکاری با معاونت امور بانوان، ۴۰۰ نفر از بانوان راننده که سرپرست خانوار هستند، مورد حمایت قرار گرفتند.
مالکی با بیان اینکه ۲۴ هزار نفر از رانندگان تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار گرفتند، یادآور شد: رقم بیمه تکمیلی برای رانندگان کاملاً رایگان بود و خانوادههای آنها نیز تحت پوشش این بیمه قرار گرفتند.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران با بیان اینکه نسبت به یک سال گذشته بیش از ۱۰ هزار تاکسی بیش از قبل فعال شدهاند، تصریح کرد: ۱۰۵ خط تاکسیرانی در سال گذشته در سطح شهر ساماندهی شد. در چند سال گذشته این خطوط بازنگری نشده بودند.
وی ادامه داد: این بازمهندسی باعث اعزام تعداد زیادی از رانندگان به خطوطی شد که شهروندان معطل حضور تاکسی بودند.
مالکی با بیان اینکه برای اولین بار تاکسیهای برقی در نماز جمعه هفته گذشته به محل اقامه نماز اعزام شدند، اظهار کرد: این روند در سال جاری ادامه خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران با بیان اینکه رویکرد ما در نوسازی در دو حوزه برقی و غیر برقی است، یادآور شد: مبلغ تسهیلات از ۳۰۰ به ۴۰۰ میلیون تومان در حوزه غیربرقی افزایش خواهد یافت. با چند شرکت خودروساز وارد مذاکره شدیم که نوسازی ونها را هم از مسیر اعطای تسهیلات دنبال میکنیم.
مالکی افزود: ۶۰ درصد از رقم ونها تسهیلات و مابقی آورده راننده و خودروی اسقاطی آنهاست.
وی با بیان اینکه روند واگذاری تاکسیهای برقی در سال جاری ادامه خواهد یافت، گفت: در توافق نامه مقرر شد ۶ هزار دستگاه خودروی برقی به کلانشهرها تحویل داده شود که سهم تهران چهار هزار دستگاه است. یکی از تکالیف این بود که تاکسیها در محدودههای طرح ترافیک تردد کنند و در قرارداد با رانندگان، این موضوع را لحاظ کردهایم.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران گفت: تاکسیهای ویژه در سال جاری به تاکسی برخط اضافه خواهند شد. شهروندان میتوانند نرخ کرایه تاکسی را پیش از خروج از منزل در سامانه بسنجند و مدل حمل و نقلی خود را انتخاب کنند.
وی با بیان اینکه بسیاری از رانندگان تاکسی ما بیمه تأمین اجتماعی ندارند، تصریح کرد: بعد از ۱۰ سال جلساتی با مدیران سازمان تأمین اجتماعی داشتیم که وعده مساعدت دادند. از شورا نیز میخواهیم در این زمینه به ما یاری برسانند.
مالکی همچنین تصریح کرد: تاکسیرانان یک ظرفیت بالقوه در سطح شهر هستند؛ اگر روی این ظرفیت برنامه ریزی شود که در حوادث حضور پیدا کنند و آموزش ببینند، میتوان شاهد وضعیت بهتری در امدادرسانی در حوادث بود. در همین راستا طرح هر تاکسیران یک آتش نشان اجرایی شد.
وی با بیان اینکه طرح کتابخوانی نیز در سازمان دنبال شد، گفت: شهروندان میتوانند با اسکن کیو آر کد درج شده روی شیشه تاکسی ها، به کتابهای صوتی دسترسی پیدا کنند.
مالکی در پاسخ به پرسش اعضای شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه روند نوسازی تاکسیها با این شرایط انجام نخواهد شد، اظهار کرد: تمام کشور با چالش تاکسیهای فرسوده روبه رو هستند. قیمت تاکسی در سال قبل سه نوبت افزایش یافت. بنده وام ۱۵۰ میلیون تومانی را به ۳۰۰ میلیون تومان افزایش دادم که راننده آوردهای برای خرید تاکسی ارائه ندهد، اما قیمت تاکسی بلافاصله دو برابر شد. پرداخت ۱۰۰میلیون تومان هم برای راننده تاکسی سخت است
وی افزود: مدت زمان تحویل خودرو به رانندگان پنج ماه زمان میبرد و شهرداری نمیتواند وارد قرار داد مستقیم با تولیدکنندگان شود و نیاز به حمایت دولت داریم.
مالکی با بیان اینکه تا تیرماه تاکسیهای جدید وارد سامانه تاکسی برخط خواهند شد، گفت: امروز بیش از ۷۳ هزار تاکسی در سامانه سیما تاکسی پروانه دریافت کردند. بنده این الزام را اعلام کردم که بیمه تکمیلی تاکسیرانان منوط به پیوستن به سامانه شوند.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران اعلام کرد: ما تاکسیهای برقی را وارد خط فرودگاه کردیم که بتوانند اقساط تسهیلات را بپردازند. تاکسیهایی که ۴۰۰ میلیون تومان تسهیلات دوم را میگیرند، باید تعهد بدهند که وارد خطوط شوند. تاکسیهایی که بالای ۲۰ هزار کیلومتر پیمایش داشتند بلافاصله وام خود را دریافت کردند.
وی افزود: تاکسیهایی که ۱۵ هزار تا ۲۰ هزار کیلومتر پیمایش شدهاند نیز برای اعطای وام شناسایی شدند. هنوز تاکسیهایی که کمتر از ۱۰ هزار کیلومتر پیمایش داشتهاند، وام دوم را دریافت نکردهاند.
مالکی با بیان اینکه در توافق نامه با دولت راهکارهای شارژ خانگی پیش بینی شده است، تصریح کرد: در مورد باتریهای رایگان تاکسیهای برقی فعال، حتما پیگیریهای لازم را انجام خواهیم داد.
وی با اعلام اینکه قیمت هر خودروی ون پنج برابر خودروی سدان است، تصریح کرد: پرداخت پنج میلیارد تومان برای راننده ون امکان پذیر نیست. باید شرایط و تسهیلات برای رانندگان فراهم شود که بتوانند خودروی خود را نوسازی کنند. با تسهیلات یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومانی برای ۲ هزار دستگاه ون هنوز هم دغدغه دارم که آیا راننده تاکسی میتواند یک میلیارد تومان دیگر تأمین کند؟
مالکی افزود: عملاً امروز تنها هزار و ۵۰۰ دستگاه ون در سطح شهر فعالیت میکنند که عمدتاً فرسوده هستند.
انتهای پیام/