دارنده مقام اول ساز عود از جشنواره نواحی: موسیقی اقوام در حال فراموشی است و ما در مقابل آن مسئولیت داریم
مرتضی کریمی از نوازندگان شناختهشده ساز عود که نخستین بار در سال ۱۳۷۹ درست زمانی که ۲۰ سال بیشتر نداشت در جشنواره موسیقی نواحی شرکت کرد. او در نخستین تجربهاش از جشنواره موسیقی نواحی در بخش رقابتی، موفق به کسی مقام اول ساز عود شد.
کریمی که از آن زمان تاکنون در دورههای مختلف این رویدادحضور داشته، در گفتگو با خبرگزاری میزان، اظهار داشت: جشنواره پانزدهم و شانزدهم هم برای من تجربهای ارزشمند بود و امسال چهارمین حضورم در جشنواره ملی موسیقی نواحی است.
این هنرمند با اشاره به سابقه فعالیت خود در موسیقی پاپ، گفت: بعد از موفقیت در جشنواره سال ۷۹ به تهران آمدم و بهمدت چند سال با ارکسترهای پاپ همکاری کردم؛ از جمله در گروههای ناصر عبداللهی و رضا صادقی ساز میزدم. اما از سال ۹۶ تصمیم گرفتم تمرکز خود را بر موسیقی نواحی بگذارم؛ بهویژه موسیقی منطقه خودم، هرمزگان.
کریمی با تأکید بر اهمیت حفظ و احیای موسیقی اقوام، افزود: موسیقی نواحی در حال فراموشی است و وظیفه ماست که آن را زنده نگه داریم. به همین دلیل، سالهای اخیر دوباره به ریشهها برگشتم و تلاش کردم موسیقی هرمزگان را باز تعریف و به نسل جدید معرفی کنم.
این نوازنده در ادامه گفت: در جشنواره امسال ابتدا بهعنوان مهمان و نوازنده پیشکسوت از من دعوت شد، اما زمانی که میزبانی جشنواره به هرمزگان رسید، تصمیم گرفتم اجرا نداشته باشم و پیشنهاد دادم جای من، هنرمندان پیشکسوت دیگری که کمتر دیده شدهاند به روی صحنه بروند. در حال حاضر هم با افتخار، بهعنوان عضو تیم اجرایی در خدمت جشنواره هستم.
کریمی درباره نقش جشنواره موسیقی نواحی در حفظ موسیقی اقوام گفت: در کشور ما سه جشنواره موسیقی شاخص داریم: جشنواره موسیقی فجر، جشنواره ملی موسیقی جوان و جشنواره موسیقی نواحی. جشنواره موسیقی نواحی، تنها بستر جدی و حرفهای برای معرفی،حمایت و زندهنگه داشتن موسیقی اقوام است.
وی با نام بردن از بزرگان موسیقی نواحی، یادآور شد: هنرمندانی مانند خالو قنبر راستگو از هرمزگان و شیرمحمداسپندار از بلوچستان، شناسنامههای موسیقی نواحیاند. جشنواره موسیقی نواحی باید هم نام این بزرگان را زنده نگه دارد و هم پُل ارتباطی باشد میان آنها و نسل جوان موسیقی اقوام.
مرتضی کریمی در پایان تأکید کرد: پیشنهاد من به برگزارکنندگان این است که در کنار دعوت از بزرگان و پیشکسوتان، بستر دیده شدن و انگیزه برای نسل جدید موسیقی نواحی نیز فراهم شود. این نسل میتواند پرچمدار موسیقی مناطق خود باشد و آن را به نسلهای بعد منتقل کند.
انتهای پیام/

