مراسم امضای دو تفاهمنامه سرمایهگذاری برای تولید و تامین بیش از ۲۰۰۰ واگن مسافری و باری

به گزارش وزارت راه و شهرسازی، صبح امروز یکشنبه سی و یکم فروردین ماه ۱۴۰۴ آیین سرمایهگذاری در صنعت حمل و نقل ریلی کشور با حضور فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی، جبارعلی ذاکری معاون وزیر و مدیرعامل شرکت راه آهن، محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، نمایندگان وزارت نفت و جمعی از سرمایه گذاران بخش خصوصی و فعالان حوزه ریلی آغاز شد.
در این مراسم، مطابق تفاهمنامه تنظیمی با شرکت قطارهای آوان ریل، سرمایهگذاری به ارزش ۶۱ هزار میلیارد تومان برای خرید و تولید ۳۰۰ دستگاه واگن مسافری خودکشش دیزلی، ۵۰۰ دستگاه لکومتیو باری و ۶۰۰ دستگاه واگن باری مخزن دار به امضا میرسد.
همچنین مطابق تفاهمنامه تنظیمی با شرکت کشت و صنعت افق هشتگرد، سرمایهگذاری به ارزش ۳۰۰۰ میلیارد تومان برای خرید و تولید ۶۵۰ دستگاه انواع واگن باری از نوع فله بر مخصوص حمل غلات با ظرفیت تولید داخل و مشارکت سازندههای داخلی و دانش فنی نیز میان طرفین منعقد میشود.
نورالله بیرانوند معاون تامین سرمایه و اقتصاد شرکت راه آهن در ابتدای این برنامه اظهار کرد: در قانون برنامه هفتم اهداف روشنی برای بخش ریلی ترسیم شده است که شامل افزایش سهم راه آهن به ۳۰ درصد در حمل و نقل و افزایش میزان حجم بار ترانزیتی به ۴۰ میلیون تن است.
وی افزود: برنامه سرمایهگذاری بخش خصوصی با الهام از برنامه هفتم و برنامه عملیاتی راه آهن، یک برنامه منسجم برای سرمایهگذاری بخش خصوصی در حوزههای زیرساخت، ناوگان و بخش غیر عملیاتی تدوین شده است.
معاون تامین سرمایه و اقتصاد شرکت راه آهن در ادامه گفت: برای جذب ۶.۴ میلیارد دلار معادل ۴۵۰ هزار میلیارد تومان برای سرمایهگذاری ۷۷ درصد در بخش ناوگان و ۲۳ درصد در بخش زیربنا، برنامه ریزی شده است.
بیرانوند یادآور شد: برای سرمایهگذاری در بخش زیرساخت، ۱.۵ میلیارد دلار هدف گذاری شده است.
وی در ادامه به تدوین بستههای مشوق سرمایهگذاری در حوزه ریلی اشاره کرد و گفت: این بستهها شامل بازدهی و جذابیت اقتصادی، تامین مالی پروژهها و کاهش ریسک سرمایهگذاری است و هدف آن حداکثرسازی مشارکت بخش خصوصی است.
معاون تامین سرمایه و اقتصاد شرکت راهآهن افزود: در بسته اول، پرداخت یارانه صرفه جویی سوخت (ماده۱۲) دیده شده است که طبق همین بند تاکنون ۳۳۰ میلیارد تومان پرداخت شده است، همچنین جذب سرمایه در مناطق لجستیکی، واگذاری لکوموتیوهای مستهلک برای بازسازی و بازگشت به چرخه فعالیت دیده شده است.
وی با اشاره به بسته تامین مالی سرمایهگذاری، از محل تسهیلات وجود اداره شده تا کنون ۳۰ میلیارد تومان پرداخت شده و مشارکت در تامین مصالح روسازی خطوط آنتنی، مشارکت در تامین مالی پروژههای زیربنایی نیز در برنامه دیده شده است.
بیرانوند از راهاندازی خط اعتباری جدید با صندوق توسعه ملی، و هماهنگی با اگزیم بانک روسیه برای تأمین فاینانس با سرمایه گذاران خبر داد و گفت: شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، نقش ضامن را برای سرمایه گذاران و شرکتهای ریلی را ایفا میکند.
معاون تامین سرمایه و اقتصاد شرکت راهآهن خاطرنشان کرد: هر کس در کشش سرمایهگذاری کند، راه آهن ۱۰۰ درصد خریدار خدمات آن است.
وی با بیان اینکه ما به دنبال تشکیل اکوسیستم سرمایهگذاری حمل و نقل ریلی هستیم، تاکید کرد: بازار سرمایه و صندوق توسعه حمل و نقل به مجموعه فعالین ریلی و حوزه باری در مسیر برنامه ریزی و سرمایهگذاری کمک کنند.
بیرانوند تصریح کرد: قطار سرمایهگذاری راه آهن با سرعت بیشتری به حرکت در میآید و منافع اقتصادی و اجتماعی راه آهن سالانه حدود ۱.۲ میلیارد دلار بوده که ۵۰ درصد آن صرفه جویی در مصرف سوخت است.
انتهای پیام/