آینده فناوری و کسبوکارها با هوش مصنوعی
نوآوریها در زمینه هوش مصنوعی همچنان آینده بشریت را در هر صنعتی شکل میدهند؛ هوش مصنوعی در حال حاضر محرک اصلی فناوریهای نوظهور مانند دادههای بزرگ، روباتیک و اینترنت است و هوش مصنوعی مولد امکانات و محبوبیت هوش مصنوعی را بیشتر گسترش داده است.
طبق نظرسنجی انجام شده در سال ۲۰۲۳، ۴۲ درصد از مشاغل در مقیاس سازمانی هوش مصنوعی را در عملیات خود ادغام کردند و ۴۰ درصد نیز هوش مصنوعی را برای سازمان خود در نظر گرفتند، علاوه بر این، ۳۸ درصد از سازمانها هوش مصنوعی مولد را در جریان کار خود پیادهسازی کردهاند در حالی که ۴۲ درصد در حال بررسی این کار هستند.
با تغییرهای بسیار زیاد با چنین سرعتی، تغییرها در هوش مصنوعی میتواند برای صنایع مختلف و جامعه بهطور کلی تاثیر داشته باشد.
تکامل هوش مصنوعی
هوش مصنوعی از سال ۱۹۵۱، زمانی که اولین موفقیت مستند یک برنامه کامپیوتری هوش مصنوعی نوشته شد، راه درازی را پیموده است، این برنامه یک بازی کامل را در دانشگاه منچستر به پایان رساند.
از آن زمان، هوش مصنوعی مولد جدیدترین فصل در تکامل هوش مصنوعی را مدیریت کرد، با اوپن اِیآی اولین مدلهای جیپیتی خود را در سال ۲۰۱۸ منتشر کرد؛ این روند زمانی به اوج خود رسید که اوپن اِیآی مدل GPT-۴o و چت جیپیتی خود را توسعه داد، که منجر به تکثیر مولدهای هوش مصنوعی شد که میتوانند پرسوجوها را برای تولید متن، صدا و تصویر مرتبط پردازش کنند.
سایر شرکتها از مدلهای رقیب خود پیروی کردهاند، از جمله مدلهای جمینی گوگل، کلود آنتروپیک و مدلهای R۱ و V۳ دیپسیک، که در اوایل سال ۲۰۲۵ به دلیل نزدیک شدن به مدلهای رقیب با کسری از هزینه عملیاتی، تیتر خبرها شدند.
هوش مصنوعی همچنین برای کمک به توالی RNA برای واکسنها و مدلسازی گفتار انسان، فناوریهایی که بر یادگیری ماشینی مبتنی بر مدل و الگوریتم تکیه دارند و بهطور فزایندهای بر ادراک، استدلال و تعمیم تمرکز دارند، استفاده شده است.
چگونه هوش مصنوعی بر آینده تأثیر میگذارد
حدود ۵۵ درصد از سازمانها هوش مصنوعی را به درجات مختلف پذیرفتهاند که نشاندهنده افزایش اتوماسیون برای بسیاری از مشاغل در آینده نزدیک است.
با ظهور رباتهای چت و دستیارهای دیجیتال، شرکتها میتوانند برای انجام مکالمات ساده با مشتریان و پاسخ به سؤالات اساسی کارمندان به هوش مصنوعی تکیه کنند.
توانایی هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل حجم عظیمی از دادهها و تبدیل یافتههای آن به فرمتهای بصری مناسب نیز میتواند روند تصمیمگیری را تسریع کند؛ مدیران شرکت مجبور نیستند زمان خود را صرف تجزیهوتحلیل دادهها کنند، در عوض از بینشهای فوری برای تصمیمگیری آگاهانه استفاده میکنند.
مایک مندلسون، طراح تجربه یادگیرنده برای اِنویدیا، گفت: اگر توسعهدهندگان بفهمند که این فناوری چه تواناییهایی دارد و دامنه را بهخوبی درک کنند، شروع به برقراری ارتباط میکنند.
اختلال شغلی با هوش مصنوعی
اتوماسیون کسبوکار بهطور طبیعی به ترس از دست دادن شغل منجر شده است؛ در واقع، کارمندان بر این باورند که حدود یکسوم از وظایف آنها میتواند با هوش مصنوعی انجام شود.
اگرچه هوش مصنوعی در محیط کار دستاوردهایی داشته است، اما تأثیر نابرابر بر صنایع و حرفههای مختلف داشته است؛ بهعنوان مثال، مشاغل دستی مانند منشیها در معرض خطر خودکار شدن هستند، اما تقاضا برای مشاغل دیگر مانند متخصصان یادگیری ماشین و تحلیلگران امنیت اطلاعات افزایش یافته است.
کارگرانی که در موقعیتهای ماهرتر یا خلاقتر هستند، به جای جایگزین شدن، به احتمال زیاد شغلشان با هوش مصنوعی افزایش مییابد؛ چه کارمندان را مجبور به یادگیری ابزارهای جدید کند و چه نقشهای آنها را بر عهده بگیرد، هوش مصنوعی قرار است تلاشهای ارتقای مهارت را در سطح فردی و شرکتی تحریک کند.
- بیشتر بخوانید:
- تشدید رقابت در عرصه هوش مصنوعی؛ مدل جدید رونمایی شد
- دیپسیک و اِنویدیا؛ رقابت هوش مصنوعی و آینده جهان
کلارا نهرستت، استاد علوم کامپیوتر در دانشگاه ایلینوی و مدیر آزمایشگاه علوم هماهنگ این دانشگاه، گفت: یکی از پیش نیازهای مطلق برای موفقیت هوش مصنوعی در بسیاری از حوزهها این است که ما سرمایهگذاری فوقالعادهای در آموزش و پرورش برای بازآموزی افراد برای مشاغل جدید انجام دهیم.
مسائل مربوط به حریم خصوصی دادهها در هوش مصنوعی
شرکتها برای آموزش مدلهایی که ابزارهای هوش مصنوعی تولید میکنند، به حجم زیادی از دادهها نیاز دارند و این فرآیند بهشدت مورد بررسی قرار گرفته است.
نگرانیها در مورد شرکتهایی که دادههای شخصی مصرفکنندگان را جمعآوری میکنند، توسعهدهندگان را بر آن داشته است تا تحقیقاتی را در مورد اینکه آیا اوپن اِیآی از طریق روشهای جمعآوری دادههای خود بر مصرفکنندگان تأثیر منفی گذاشته است، پس از اینکه این شرکت احتمالا قوانین حفاظت از دادههای اروپا را نقض کرده است، آغاز کند.
هوش مصنوعی میتواند دیدگاه را در مورد برخی مسائل حقوقی تغییر دهد، بسته به این که شکایتهای مولد هوش مصنوعی در آینده چگونه پیش میروند؛ برای مثال، موضوع مالکیت معنوی با توجه به شکایتهای حق چاپ علیه اوپن اِیآی از طرف نویسندگان، موسیقیدانان و شرکتهایی مانند نیویورک تایمز مطرح شده است.
این شکایتها بر نحوه تفسیر سیستم حقوقی آمریکا از مالکیت خصوصی و عمومی تأثیر میگذارد و ضرر میتواند باعث شکستهای بزرگی برای اوپن اِیآی و رقبای آن شود.
انتهای پیام/

