قطع همکاری کاخ سفید با سازمان ملل در مورد نقض حقوق بشر در آمریکا

16:07 - 15 دی 1397
کد خبر: ۴۸۲۴۴۸
نشریه گاردین در گزارشی نوشته است که دولت آمریکا همکاری با بازرسان سازمان ملل در مورد نقض حقوق بشر در خاک آمریکا را متوقف کرده است.
قطع همکاری کاخ سفید با سازمان ملل در مورد نقض حقوق بشر در آمریکابه گزارش گروه بین الملل ، نشریه گاردین در گزارشی نوشت: دولت آمریکا همکاری با بازرسان سازمان ملل در مورد نقض احتمالی حقوق بشر در خاک آمریکا را متوقف کرده است.

وزارت خارجه آمریکا به آرامی و در سکوت پاسخگویی به شکایات رسمی گزارشگران ویژه سازمان ملل، شبکه‌ای از کارشناسان مستقل که بر مسائل اساسی مانند فقر، مهاجرت، آزادی بیان و عدالت در سراسر جهان نظارت می‌کنند، را متوقف کرده است.

دولت آمریکا از ۷ هفتم ماه مه ۲۰۱۸ تاکنون پاسخی به ۱۳ درخواست رسمی این گزارشگران برای بررسی‌های لازم نداده است.

ضمن اینکه دولت آمریکا دعوتنامه‌های ناظران سازمان ملل برای بازدید مسائل حقوق بشری در آمریکا را از روی کار آمدن ترامپ در ژانویه ۲۰۱۷ تمدید نکرده است.

این در حالی است که گزارشگران ویژه در امور فقر و حریم خصوصی در دوران باراک اوباما ۱۶ بار از آمریکا بازدید کردند.

این ممانعت از ورود گزارشگران برای بازدید از امور حقوق بشری در آمریکا که به اصطلاح از بازیگران کلیدی سازمان ملل در امور بشردوستانه محسوب می‌شود، نشان دهنده افول وضعیت حقوق بشری در دهه‌های گذشته در آمریکاست.
 
پیشتر نیز برخی از حوزه‌های عمومی زندگی آمریکا مانند زندان‌های آمریکا و زندان گوانتانامو به طور پیوسته از بررسی سازمان ملل حفظ شده بودند.

«جمیل داکوار» مدیر برنامه حقوق بشر اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا می‎گوید:" این تغییرات نشان دهنده عدم جدیت آمریکا به تعهدات حقوق بشری است."

آمریکا که در دولت ترامپ سیاست‌های سختگیرانه‌ای را علیه مهاجران در مرز‌های خود اتخاذ کرده، از شورای حقوق بشر سازمان ملل نیز خارج شد. ترامپ با جانبداری از محمد بن سلمان در موضوع قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی سبب بروز نگرانی‌های شدیدی درباره پایبندی این کشور به حقوق بشر شد.

«فیلیپ آلستون» به عنوان گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه فقر اعلام کرد دولت آمریکا با تشدید نابرابری‌هایی که در حال حاضر عمده‌ترین شکل نابرابری در جهان غرب محسوب می‌شود، سبب تشدید فقر شده است.

هنوز مشخص نشده که علت قطع همکاری آمریکا با ناظران سازمان ملل به دلیل گزارش‌های آلستون بوده یا خیر.
 
وزارت خارجه آمریکا ضمن تکرار ادعاهایش درباره حمایت از حقوق بشر، پاسخ روشنی به گاردین درباره این علت تصمیم نداد.

دولت آمریکا تاکنون دو بار به درخواست گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق مهاجران از جمله بحران در مرز مکزیک پاسخی نداده است.

گزارشگران سازمان ملل از وخامت وضعیت حقوق بشر به ویژه بحران بی خانمان‌ها در آمریکا ابراز نگرانی می‌کنند.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *