لزوم تکمیل زنجیره تولید صنایع از طریق بورس کالا/ شفافیت‌های آماری مانع هرگونه نابسامانی

12:21 - 14 دی 1397
کد خبر: ۴۸۲۰۶۷
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
یک عضو هیات مدیره شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: شرکت‌ها و صنایع مادر مثل شرکت ملی مس می‌توانند از مسیر بورس کالا، راهکار‌های حمایتی متعددی را برای صنایع کوچک طراحی کنند.
لزوم تکمیل زنجیره تولید صنایع از طریق بورس کالا/ شفافیت‌های آماری مانع هرگونه نابسامانیمحمد علی احمدزاده اصل، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصاد ، به لزوم تکمیل زنجیره تولید صنایع از طریق بورس کالا اشاره کرد و گفت: اقتصاد غیرشفاف ما باید براساس اصول و ساختار‌های مناسب در مسیر شفافیت قرار گیرد که در حوزه بازار کالاها، بورس کالای ایران ظرفیت مناسبی برای ایجاد شفافیت در دادوستد‌ها را دارد.
 
به گفته وی اگر در زنجیره ارزش، تامین کالا‌های سرمایه‌ای و مواد اولیه که مورد نیاز صنعت است تمرکز و این زنجیره به طور کامل از مسیر بورس کالا عرضه شود، علاوه بر قطع شدن دست دلالان و واسطه گران، کشف قیمت واقعی‌تر شده و صورت‌های مالی و درآمدی شرکت‌ها هم شفاف‌تر می‌شود.
 
این مقام مسول شرکت ملی صنایع مس ایران تصریح کرد: علاوه بر مزایای فوق، چنین مسیر شفافی، دستاورد مهمی نیز برای دولت دارد. به این ترتیب که دولت به عنوان یک نهاد سیاست‌گذار می‌تواند تنظیم بازار را براساس شفافیت‌های آماری بورس کالا به طور واقعی اجرا کرده و مانع هرگونه نابسامانی در بازار شود.

شفافیت نظام مالیاتی

این عضو هیات مدیره شرکت ملی صنایع مس ایران از دیگر دستاورد‌های عرضه زنجیره کامل تولید صنایع در بورس کالا را افزایش شفافیت نظام مالیاتی دانست و گفت: در این فرآیند به دلیل مسیر شفاف و نظامند بورس کالا، منابع درآمدی و میزان هزینه‌ها و درآمد‌های شرکت‌ها شناسایی و شفاف‌سازی می‌شود؛ این روند نظام مالیات دهی را نیز کاملا شفاف می‌کند.

احمدزاده اصل با تاکید بر اینکه تکمیل زنجیره تولید در بورس کالا، دستاورد‌های بسیار مهمی برای بخش مولد اقتصاد خواهد داشت، افزود: دیگر برای همه اقتصاد‌ها ثابت شده که بدون ایجاد رقابت، نمی‌توان پیشرفت کرد، پس ما نیز باید بازار رقابتی را تقویت کنیم تا تولیدکنندگان بتوانند در شرایطی برابر و رقابتی، محصولاتشان را روی تابلوی شفاف بورس کالا ببرند تا مصرف کنندگان نیز در صورتی که خرید را به صرفه دیدند، اقدام به خرید از بورس کالا کنند.
 
وی با بیان اینکه عرضه محصولات در بورس کالا، قیمت تمام شده کالا‌ها را کاهش می‌دهد، اظهار کرد: به عنوان مثال در بازار آزاد و غیرنظام‌مند، اعلام نرخ محصولات مس می‌توان به بازار جهت دهد در شرایطی که مشخص نیست معاملات با چه حجمی انجام شده است. اما زمانیکه زنجیره تولید محصولات در بورس کالا عرضه شود، کشف قیمت در کل زنجیره شفاف می‌شود و امکان انجام معاملات با قیمت‌های غیرمنطقی وجود ندارد، زیرا نرخ‌ها براساس عرضه و تقاضا کشف می‌شود و امکان برنامه ریزی برای تولیدکنندگان نیز فراهم می‌شود.
 
این عضو هیات مدیره شرکت ملی صنایع مس ایران در خصوص تلاش شرکت ملی صنایع مس ایران برای حمایت از صنایع پایین دستی مصرف‌کننده محصولات این شرکت از طریق عرضه محصولات مسی در بورس کالا، گفت: این صنعت به طور خاص، صنعت برق و ساختمان را پوشش می‌دهد که این دو صنعت، تقاضای زیادی دارد و صنایع وسیعی هستند که می‌توان گفت: در هر خانه‌ای وجود دارند.
 
احمدزاده اصل به برنامه‌های شرکت ملی صنایع مس ایران برای حمایت از صنایع پایین دستی و صنایع کوچک اشاره و اظهار کرد: به تازگی شرکت ملی مس سیاست‌های جدیدی را برای حمایت از صنایع کوچک و پایین دستی اتخاذ کرده است که این روند باعث حذف کامل واسطه‌ها می‌شود و حمایتی کاملا شفاف از تولید‌کننده را به دنبال دارد. وی معقتد است، برنامه‌های حمایتی ملی مس هرچند در کوتاه مدت ممکن است هزینه‌ای برای این مجموعه به دنبال داشته باشد، اما در بلندمدت برای کشور ظرفیت‌های جدیدی ایجاد می‌کند.
 
وی خاطر نشان کرد: سیاست جدید هیات مدیره ملی مس حمایت از صنایع جانبی و پایین دستی است که از بستر بورس کالا امکان اجرای آن میسر است. وی با تاکید بر اینکه اجرای برنامه‌های حمایتی از صنایع پایین دستی از مسیر‌هایی خارج از بورس کالا نتیجه نخواهد داد، گفت: شرکت‌ها و صنایع مادر مثل شرکت ملی مس می‌توانند از مسیر بورس کالا، راهکار‌های حمایتی متعددی را برای صنایع کوچک طراحی کنند. 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *