برنامههای آموزش و پرورش برای نظارت بر مدارس غیردولتی
احمد محمود زاده، رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی وزارت آموزش و پرورش در روزهای گذشته عنوان کرده بود که توسعه مدارس غیردولتی و مراکز آموزشی غیرانتفاعی یکی از اولویتهای مهم در راستای تحقق عدالت آموزشی و تنوع در ارائه خدمات به دانشآموزان است و پیشبینی میشود که در سالهای آینده، با توجه به سیاستهای جدید، تعداد مدارس غیردولتی در سراسر کشور افزایش یابد.
این در حالیست که افزایش مدارس غیرانتفاعی نیازمند افزایش روز افزون نظارت بر شهریه و سایر مسائل مرتبط با این مدارس است و این سوال مطرح میشود که با توجه به برنامه آموزش و پرورش برای افزایش این مدارس چه برنامههایی برای نظارت بر این مدارس وجود دارد؟
برای پاسخ به این سوال محمود زاده، در گفتوگو با میزان بیان کرد: بحثی که باید در حوزه مدارس غیردولتی مورد تاکید قرار گیرد و تاکید رهبر انقلاب نیز بر این مسئله است این است که آموزش و پرورش نباید خودش را از نظارت بر مدارس غیردولتی فارغ بداند.
وی ضمن اشاره به اینکه این نظارت شامل همه فرایندهای مدارس غیردولتی است که شهریه بخشی از آنها است، ادامه داد: مسائل مربوط به برنامه ریزیهای آموزشی، رویکردهای تربیتی و فرهنگی، محتوای کتابهای درسی و .. در مدارس غیردولتی باید توسط سازمان مدارس و مراکز غیردولتی آموزش و پرورش رصد شود.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه رسانههای بیشتر نیمه خالی لیوان را میبینند این در حالیست که بسیاری از موسسان مدارس غیردولتی افرادی دغدغهمند در حوزه تعلیم و تربیت هستند، افزود: تلاش ما این است که در فرایند نظارت سامانههایمان را بروز کنیم تا شرایط برای تخلف فراهم نباشد.
محمود زاده بیان کرد: در رابطه با محتوای کتابهای آموزشی به جز کتابهای درسی مورد تایید آموزش و پرورش اگر کتابی برای تدریس در نظر گرفته شود باید تاییدیهاش از سامانه گرفته شود و در غیر این صورت تخلف محسوب میشود. همچنین در رابطه با نیروی انسانی نیز کادر این مدارس حتما باید به گزینش معرفی شده و رشته تحصیلیشان با تدریسی که انجام میدهند مرتبط باشد. به طور کلی برای نظارت سامانههایی را ایجاد کردیم.
وی با اشاره به اینکه برخی از فرایندها نیز باید به صورت میدانی نظارت شوند، توضیح داد: این امکان وجود ندارد که ما به همه ۴۰ هزار مدرسه غیردولتی نظارت میدانی داشته باشیم و استانها، شهرستانها و مناطق بر اساس سیاستهایی که اعلام کردیم بر شهریه، کیفیت آموزشی و سایر مسائل این مدارس نظارت دارند. در حال حاضر همه مدارس غیردولتی را در مقاطع دهم، یازدهم و دوازدهم در قالب یک سامانه تحلیل نمرهای کردیم و این مدارس را به تفکیک رشته، جنسیت، منطقه و .. با مدارس دیگر مقایسه و ضعفهایشان را شناسایی کردیم که این اقدام برای اولین بار در این سطح انجام میشود.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی وزارت آموزش و پرورش ضمن بیان اینکه ضعفهایی که وجود دارد را متذکر میشویم و ضعف آموزش و پرورش استان را نیز در بازدیدهایمان بررسی و به صورت مکتوب اعلام میکنیم، عنوان کرد: به تناسب این ضعفها مداخله میکنیم و اگر ضعف در رابطه با معلمان است به آنها آموزش میدهیم و اگر در دانش آموزان ضعفی وجود دارد سعی میکنیم برایشان کلاسهای تقویتی برگزار کنیم و همه این اقدامها را با همکاری موسسان انجام میدهیم.
محمود زاده ضمن اشاره به اینکه خانوادهها نیز ناظر ما هستند چرا که خودشان شهریه را پرداخت میکنند و نقاط ضعف را از طریق سامانه به ما اطلاع میدهند، گفت: سامانههای ما به تدریج تکمیل میشوند و مشکلات گذشتهمان را ما به تدریج رفع میکنیم و متناسب با ضعفهایمان برنامه ریزی جدیدی را انجام میدهیم.
انتهای پیام/

