معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش: دانشآموزی که سواد پایه را یاد نگرفته تفاوتی با بازمانده از تحصیل ندارد/ تعطیلی مدارس کار معلم را ۲ برابر میکند
نشست خبری معاون آموزش ابتدایی با موضوع گزارش طرحها و برنامههای معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در سال تحصیلی ۱۴۰۴ - ۱۴۰۳ برگزار شد.
در ابتدای این نشست خبری رضوان حکیم زاده اظهار داشت: در دوره آموزش ابتدایی ۹ میلیون ۲۲۰ هزار نفر در مدراس ثبت نام کردند و از این تعداد ۸ میلیون ۸۷۱ نفر ایرانی و ۴۳۸ هزار نفر اتباع هستند.
وی افزود: ۷۲۰۰ مدرسه در دوره ابتدایی در کل کشور وجود دارد که ۳۸۷ هزار کلاس درس را شامل میشود.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: ۲۶۸ هزار نفر در دوره ابتدایی آموزگار داریم و ۱۶۸ هزار و ۸۸۱ بازمانده از تحصیل داریم.
حکیم زاده تاکید کرد: از این تعداد بازماندههای شناسایی شده حدود ۲۴ هزار ۸۴۹ نفر به کلاسهای درس بازگشتند.
وی در بخش دیگری از اظهاراتش تاکید کرد: در معاونت آموزش ابتدایی در سه محور برنامه ارائه کردیم: توسعه عدالت آموزشی، تقویت هویت دانش آموزان و احساس تعلق در بین دانش آموزان که برای تحقق هر یک از این برنامهها نقش راه عملی تدوین کردیم. همچنین برای اجرایی شدن سند تحول بنیادین که نقشه راه تدوین شده است سعی کردیم یک زبان مشترکی داشته باشیم.
وی ادامه داد: برنامه تراز ساحتهای سند تحول بنیادین از جهت تربیتی تلاش دارد تا دانشآموزان در کنار رشد علمی و عاطفی مهارتهای لازم را فراگیرند.
حکیم زاده گفت: رویکردهای اصلی ما توجه به خانوادهها، توجه معلم به تربیت، حس تعلق به مدرسه، احترام به همه دانش آموزان و... است که بر مبنای اسناد بالادستی تدوین شده است.
وی در بخش دیگری از اظهاراتش تاکید کرد: برنامه جدیدی به نام اتقان برای ارتقای توانمندیهای قرآنی معلمان تدارک دیده شده است.
وی افزود: این طرح در سمنان، قزوین و خراسان رضوی و... اجرا میشود. در دولت چهاردهم عدالت در زیر ساختها و ارتقای فرصتهای یادگیری را در دستور کار قرار دادیم.
وی همچنین ادامه داد: برنامه اصلاح روشهای آموزش و تحول در محیط یادگیری از جمله برنامههایی است که توسط شخص رئیس جمهور ارائه شده است. در این برنامه سعی میکنیم کلاسها متحول شود و دانش آموز مشارکت پذیر را تربیت کنیم.
وی تاکید کرد: رئیس جمهور بر تغییر چیدمان کلاسی بر اساس مشارکت دانش آموز معتقد است؛ که باید نقش معلم و ذینفعان نظام آموزشی را در این فرایند تاثیر گذار توصیف کرد.
معاون ابتدایی وزارت آموزش و پرورش افزود: رئیس جمهور همواره به حضور و مشارکت معلمان و دانش آموزان در تصمیم سازی برای نظام تعلیم و تربیت تاکید دارد و این اصلاح با مشارکت ذی نفعان عملی خواهد شد.
وی گفت: ضعف یادگیری آسیبهای جبران ناپذیری به دانش آموز وارد میکند. تلاش داریم دانش آموزی که حداقلها را یادنگرفته به کلاس بالاتر نرود. دانش آموزی که در مدرسه سواد پایه را یاد نمیگیرد با بازمانده از تحصیل تفاوتی ندارد.
این مقام مسئول در نظام تعلیم و تربیت در بخش دیگری از ظهاراتش گفت: در تکلیف عید نوروز ۱۴۰۴ به دنبال یادگیری سواد پایه و افزایش خلاقیت و استفاده از هنر و بازی هستیم.
وی در بخش دیگری از اظهارات خود درباره دانش آموزان اتباع گفت: تاکید رهبر انقلاب و رئیس جمهور بر این است که همه دانش آموزان از تحصیل باز نماند حتی اتباع و اگر اتباعی تحصیل نمیکند حتما خود مراجعه نکرده است.
حکیم زاده در ادامه گفت: نسبت به تعطیلی مدارس کاملا نظر منفی داریم. کار معلم دو برابر میشود و مجددا این دروس در آموزش حضوری باید تکرار شود. ما باید مطمئن شویم بچهها کاملا یادگرفتهاند در طرح حامی سعی کردیم این مهم جبران شود.
وی در خاتمه تاکید کرد: در برنامههای توانمندی خانوادهها سعی کردیم تا اولیا درک کنند که در کجا باید به دانش آموز خود کمک کنند.
انتهای پیام/

