رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

صادرات خاک از جزیره هرمز نداشته‌ایم/ خاک جزیره هرمز به عنوان ذخیره ژنتیک شناخته می‌شود/ صادرات خاک زراعی اکولوژیک مصداق قاچاق است

7:00 - 12 دی 1397
کد خبر: ۴۸۱۴۳۸
مدیر کل دفتر آب و خاک محیط زیست گفت: در یکی دو سال اخیر گزارشی مبنی بر صادرات خاک از جزیره هرمز نداشته ایم. این نشان دهنده این است که اگر تخلفی هم صورت می‌گیرد آنقدر کم است که قابل کشف نیست.

علی مریدی در گفت وگو با خبرنگار گروه جامعه درباره اخباری مبنی بر فروش خاک جزیر هرمز گفت: جزیره هرمز دارای خاک‌های معدنی است که از دهه ۳۰ و ۴۰ و هم اکنون خاک معدنی آن به خارج از کشور صادرات می‌شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه در این صادرات خاک معدنی دو مشکل وجود دارد گفت: مشکل اول اینکه در بهره برداری از معادن جزیره هرمز ملاحضات زیست محیطی اجرا نمی‌شد. به این صورت که باطله (به آن بخش از خاک گفته می‌شود که خاک باقی مانده از بهره برداری مخزن که بی ارزش را باطله می‌گویند) که درست مدیریت نشده و بعضا این باطله به دریا تخلیه می‌شد، باعث ایجاد آلودگی هوا، ایجاد مشکل در تردد کامیون‌ها و رفت و آمد مردم می‌شد که باعث می‌شد از لحاظ زیست محیطی این معدن درست بهره برداری نشود.

مدیر کل دفتر آب و خاک محیط زیست گفت: محدوده خاک و اراضی هرمز که دارای ارزش اکلوژیک و طبیعی است به عنوان منابع طبیعی شناخته شده و طبق قانون اگر جایی یا منطقه‌ای به عنوان ذخیره گاه اکلوژیک شناخته شود بهره برداری و صادرات خاک آن منطقه ممنوع است.

خاک جزیره هرمز ارزش اکولوژیک دارد

وی در ادامه درباره اینکه صادرات چه نوعی خاکی ممنوع است اظهار کرد: صادرات دو نوع خاک زراعی مرتعی از نظر کشاورزی و نوع دیگر خاک با ارزش اکلوژیک از نظر محیط زیستی مممنوع است که در جزیره هرمز این موضوع مورد نظر قرار گرفته و به خاک جزیره هرمز به عنوان ذخیره ژنتیک شناخته شده و و ارزش اکلوژیک دارد صادرات آن باید محدود و ممنوع شود.

مریدی افزود: یکی از مشکلات جزیره هرمز که بار‌ها به وزارت صمت گفته شده این است که کشور‌های همسایه در حال ایجاد جزیره مصنوعی هستند در حالی که ما در حال فروش خاک جزیره خدادادی خودمان هستیم.

پرونده فروش خاک جزیره هرمز یک پرونده عریض و طویل دارد

وی درباه تکذیب فروش خاک هرمز گفت: پرونده فروش خاک جزیره هرمز یک پرونده عریض و طویل دارد. ولی در یکی دو سال اخیر گزارشی مبنی بر صادرات خاک از جزیره هرمز نداشته ایم. این نشان دهنده این است که اگر تخلفی هم صورت می‌گیرد آنقدر کم است که قابل کشف نیست.

مدیر کل دفتر آب و خاک محیط زیست بیان کرد: صادرات خاک معدنی انجام می‌شود و ممنوع نیست، ولی صادرات خاک اراضی کشاورزی و اراضی مرتعی ممنوع است. اگر خاک این مناطق صادر شود مصداق قاچاق است.

صادرات خاک معدنی مانعی ندارد

وی افزود: صادرات خاک معدنی مانعی ندارد هر چند با خام فروشی مخالفیم و معتقدیم این اقدام ارزش افزوده‌ای داشته باشد و یا منجر به اشتغال زایی شود که ارزش داشته باشد نه اینکه به صورت خام استخراج شود و صادر شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *