رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

بودجه سال ۹۸ برای مسکن کارآمد نخواهد بود/ ایجاد اشتغال بازار مسکن را بهبود خواهد بخشید

20:30 - 11 دی 1397
کد خبر: ۴۸۱۰۵۴
دسته بندی: اقتصاد ، انرژی
یک کاشناس اقتصادی گفت: با توجه به افزایش هزینه‌های ساخت مسکن، مسلم است که بودجه پیش بینی شده به حوزه مسکن برای سال آینده بسیار کم است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، بودجه اختصاص یافته به وزارت راه و شهرسازی برای سال آینده مبلغ ۸ هزارو ۳۸۱ میلیارد و ۳۲۰ میلیون تومان است از این میزان، مبلغی به ارزش ۵۲۴ میلیارد تومان برای حوزه مسکن در نظر گرفته شده است.

طبق این گزارش با توجه به شرایطی که بازار مسکن در نیمه دوم سال جاری با آن مواجه شد اگر این شرایط در سال آینده نیز ادامه پیدا کند این مبلغ با وجود رشد ۶.۵ درصدی نسبت به سال گذشته کفاف نیاز این بازار را نخواهد داد.

در همین راستا احمد سرحدی در گفت وگو با خبرنگار گروه اقتصاد در خصوص قدرت پیش بینی برای سال آینده بیان کرد: سال ۹۸ از نظر تمامی افراد جامعه و حتی مسئولین کشور سال سخت و دشواری از نظر اقتصادی خواهد بود تا حدی که قدرت پیش بینی برای سال آینده تا حد بسیار زیادی کاهش یافته است.

وی در ادامه افزود: حتی اگر قرار باشد که تا پایان سال آینده ثبات اقتصادی در کشور داشته باشیم باید رقم بودجه سال ۹۸ برای حوزه مسکن نسبت به سال جاری دو برابر افزایش پیدا می‌کرد که متاسفانه این پیشامد رخ نداد و همین امر، باعث می‌شود تا منتظر اتفاقات ناخوش آیندی برای سال آینده باشیم.

این کارشناس حوزه مسکن با بیام اینکه بخش عمده‌ای از حوزه مسکن تحت فعالیت‌های بخش خصوصی است و نگرانی زیادی از آن وجود ندارد تصریح کرد: بلکه بیشتر نگرانی‌ها از فعالیت دولت بر بخش مسکن است، زیرا دولت مسئولیت رسیدگی به اقشار کم درآمد جامعه را در بخش مسکن دارد و با این مبلغی که در بودجه سال ۹۸ برای حوزه مسکن اختصاص یافته است تحقق این امر دور از انتظار است.

سرحدی خاطر نشان کرد: یکی از دلایلی که در حال حاضر باعث شده تا بازار مسکن به رکود کشیده شود پایین آمدن قدرت مردم برای خرید مسکن است یکی از متداول‌ترین روش‌های کوتاه مدت برای بالا بردن این قدرت، ارائه وام‌های کارآمد به خریدارانی است که توانایی خرید مسکن برای آن‌ها بسیار پایین است که در همین رابطه دولت تصمیم گرفته تا مبالغ وام مسکن را افزایش ندهد، زیرا طی استدلال دولت با افزایش مبلغ وام به صورت غیر مستقیم قیمت مسکن نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

وی در رابطه با یکی از روش‌های بالا بردن قدرت خرید مردم اظهار کرد: روش بلند مدت برای بالا بردن قدرت خرید مسکن ایجاد اشتغال بیشتر برای افراد است با این امر، افراد با کسب درآمد بیشتر قدرت این را خواهند داشت که دست به خرید خانه بزنند و جان تازه‌ای به بازار مسکن ببخشند.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *