افزایش شفافیت در اقتصاد با تعیین محل مصرف مالیات توسط مودیان

14:42 - 09 آبان 1403
کد خبر: ۴۸۰۱۴۹۱
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
افزایش شفافیت در اقتصاد با تعیین محل مصرف مالیات توسط مودیان
نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تعیین محل مصرف مالیات توسط مودیان موجب افزایش شفافیت در اقتصاد خواهد شد، گفت: با این اقدام، مودیان مالیاتی می‌بینند مالیات‌شان کجا هزینه می‌شود بنابراین، با رغبت و انگیزه بیشتری به پرداخت مالیات می‌پردازند. 

خبرگزاری میزان - مالیات‌ستانی همواره یک امر پرچالش برای دولت‌ها بوده است. معمولاً مالیات‌دهندگان احساس خوبی به پرداخت بخشی از درآمد خود به عنوان مالیات به دولت ندارند. بنابراین، اگر دولت و سازمان امور مالیاتی کشور نتواند ارتباط موثری با مالیات‌دهندگان بگیرد، شاهد بروز مشکلات و چالش‌هایی خواهیم بود.

در کشورهای پیشرفته تلاش شده است به انحای مختلف به ارتقای فرهنگ مالیاتی در سطح جامعه مبادرت شود. به طور مثال، تلاش شده است حتی‌الامکان شفافیت در هزینه‌کرد مالیات‌ها وجود داشته باشد. در این کشورها، بر اثر سال‌ها تلاش، مالیات‌دهی به امری طبیعی تبدیل شده است و فرار مالیاتی یک ضد ارزش به شمار می‌رود.

سازمان امور مالیاتی در کشورمان طی اقدامی ابتکاری به اجرای طرح نشان‌دار کردن مالیات توسط مودیان پرداخته است. در این چارچوب مالیات‌دهندگان به صورت برخط و مستقیم می‌توانند مشخص کنند مالیات-شان در کدام پروژه و استان به کار بیفتد.

در همین راستا اسماعیل سیاوشی، نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با میزان در مورد مزیت‌های شفافیت در مصرف مالیات و تعیین محل مصرف مالیات توسط خود مردم تصریح کرد: طرح مورد بحث برکات بسیار خوبی دارد و از جهات مختلف به نفع کشور است. یکی از مهم‌ترین نتایج مثبتش این است که مودیان مالیاتی می‌بینند مالیات‌شان کجا هزینه می‌شود. بنابراین، با رغبت و انگیزه بیشتری به پرداخت مالیات می‌پردازند. 

وی ادامه داد: از آنجا‌که مودیان انتخاب می‌کنند که مالیات‌ها کجا هزینه شوند، درآمدهای مالیاتی جایی مصرف می‌شود که موردنیاز مردم است. این امر نیز اهمیت بالایی دارد و از نتایج مثبت تعیین محل مصرف مالیات توسط خود مردم توسط مودیان محسوب می‌شود. 

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: گاهی اوقات یک مسئول تعیین می‌کند که منابع کجا هزینه شوند، در این‌طور موارد ممکن است درآمدهای مالیاتی جایی هزینه شود که مورد نیاز مردم نباشد و پروژه مفید واقع نشود. اما وقتی مودیان محل هزینه‌کرد مالیات را مشخص می‌کنند، معمولاً درآمدهای مالیاتی به سمت پروژه‌هایی سوق داده می‌شوند که مورد نیاز مردم هستند و گرهی از مشکلات آن‌ها باز می‌کنند. 

سیاوشی گفت: تعیین محل هزینه‌کرد مالیات توسط مودیان به معنای مردمی‌سازی نظام مالیاتی کشور است. در این چارچوب، مردم به اولویت‌بندی طرح‌ها می‌پردازند و خودشان مشخص می‌کنند که مالیات پرداختی-شان کجا هزینه شود. این روند بسیار مثبت است و به ارتباط‌گیری بیشتر و بهتر مردم با سازمان امور مالیاتی و دولت منجر می‌شود. 

وی ادامه داد: تعیین محل مصرف مالیات توسط خود مردم توسط مودیان به تکمیل پروژه‌های نیمه تمام کمک می‌کند. از این نظر، طرح مورد بحث مثبت ارزیابی می‌شود. هر چقدر مردم بیشتر در روند تعیین محل هزینه‌کرد مالیات‌ها دخیل باشند، انگیزه بیشتری برای پرداخت مالیات پیدا می‌کنند. این طور طرح‌ها بسیار کمک‌کننده خواهد بود و به بهبود فرهنگ مالیاتی کشور می‌انجامد. 

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: تعیین محل مصرف مالیات توسط خود مردم توسط مودیان به جهات مختلف نتایج مثبت برایمان دارد. از جمله این مزیت‌ها می‌توانیم به اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام، افزایش انگیزه مودیان برای پرداخت مالیات، بهبود فرهنگ مالیاتی کشور و ارتباط‌گیری بهتر مردم با دولت و سازمان امور مالیاتی اشاره کرد. 

سیاوشی گفت: همواره این سوال و ابهام در ذهن مالیات‌دهندگان وجود دارد که درآمدهای مالیاتی در کشور صرف چه اموری می‌شود. تعیین محل مصرف مالیات توسط خود مردم توسط مودیان می‌تواند در رفع این ابهام موثر باشد و مودیان را از سردرگمی رها کند. 

وی ادامه داد: هر چقدر شفافیت بیشتری در محل هزینه‌کرد مالیات‌ها به وجود بیاوریم و مردم نتیجه پرداخت مالیات را به عینه مشاهده کنند، روند مالیات‌ستانی در کشور بهبود پیدا می‌کند. در شیوه جدید مورد پیگیری در دخالت دادن مردم در زمینه تعیین محل مصرف مالیات، یکی از رویکردهای مهم امکان هزینه‌کرد درآمدهای مالیاتی در مناطق دیگر وجود دارد. به این معنا که می‌توانیم مالیاتی را که از یک منطقه اخذ کرده‌ایم در منطقه دیگری به کار بیندازیم و به تکمیل پروژه‌ها در مناطق کمتر برخوردار و محروم کمک کنیم. از همین رو تعیین محل مصرف مالیات توسط مودیان موجب افزایش شفافیت در اقتصاد خواهد شد.

وی ادامه داد: تمرکززدایی از کلان‌شهرها و سوق دادن درآمدهای مالیاتی به سمت مناطق کمتر برخوردار که در تعیین محل مصرف مالیات توسط خود مردم توسط مودیان در دستور کار قرار گرفته است، بسیار مثبت ارزیابی می‌شود. به این ترتیب، زمینه برای توسعه متوازن کشور به وجود می‌آید. 

سیاوشی در پایان گفت: برخی افراد از مناطق کمتر برخوردار به کلان‌شهرها و شهرهای صنعتی آمده‌اند. این افراد که در شهرهای بزرگ به کسب درآمد می‌پردازند و تمکن مالی دارند، ممکن است انتخاب کنند که مالیات‌شان در زادگاه خودشان که کمتر برخوردار است، صرف شود. این علقه باعث می‌شود در آینده این فرد به زادگاه خودش برگردد و به آبادانی آنجا کمک کند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *