کنعانی بیانیه شورای همکاری خلیج فارس را درباره ایران محکوم کرد

9:48 - 21 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۷۲۹۴
کنعانی بیانیه شورای همکاری خلیج فارس را درباره ایران محکوم کرد
سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به صدور بیانیه وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس، برخی از مفاد آن را غیرسازنده خوانده و تصریح کرد که ایران بر اساس دیدگاه راهبردی و سیاست‌های اصولی خود از ابتکار‌های سازنده در زمینه توسعه مناسبات و همکاری‌های دو و چندجانبه استقبال می‌کند.

خبرگزاری میزان - ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه برخی مفاد مرتبط با کشورمان در بیانیه پایانی یکصدوشصتمین نشست وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس در دوحه را غیرسازنده و بی‌حاصل توصیف کرد.

کنعانی بند مربوط به جزایر ایرانی خلیج فارس را مردود دانست و تاکید کرد: جزایر سه‌گانه ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک، جزء لاینفک و ابدی خاک جمهوری اسلامی ایران است؛ جمهوری اسلامی ایران هرگونه ادعایی درباره جزایر سه‌گانه یادشده را دخالت در امور داخلی و قلمرو سرزمینی خود دانسته و آن را به شدت محکوم می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین با اشاره به بند موضوع‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای کشورمان، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره به قوانین بین‌المللی و تعهدهای خود پای‌بند بوده است، فلذا اظهارات بی‌اساس در ارتباط با برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز خود را فاقد ارزش می‌داند.

وی همچنین درج ادعای یک‌جانبه کویت درباره میدان آرش در بیانیه پایانی وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس را مردود دانست.

کنعانی گفت: صدور بیانیه‌های تکراری و طرح ادعا‌های یک‌جانبه، فاقد ارزش حقوقی است و حقی را برای طرف کویتی اثبات نمی‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه این‌گونه مواضع و رویکرد را بی‌حاصل دانست و گفت: تنها راهکار منطقی و نتیجه‌بخش، بازگشت به میز مذاکرات فنی و حقوقی و گفت‌وگوی دوجانبه به‌منظور دستیابی به توافقی پایدار براساس حسن همجواری و احترام به منافع مشترک است.

کنعانی ضمن تاکید بر حق جمهوری اسلامی ایران در این میدان مشترک براساس سوابق مذاکرات فیمابین، اظهار کرد: به مقام‌های کویت توصیه می‌کنیم از تکرار توسل به روش‌های بی‌حاصل سیاسی و رسانه‌ای در ارتباط با موضوع حقوقی و فنی میدان مشترک آرش خودداری کنند.

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی در پایان تاکید کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران بر اساس دیدگاه راهبردی و سیاست‌های اصولی خود همواره راهکار حل مشکلات منطقه را بر مبنای تعامل و همکاری با همسایگان دانسته و از ابتکار‌های سازنده در زمینه توسعه مناسبات و همکاری‌های دو و چندجانبه استقبال می‌کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *