نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه|

کنعانی: غرب در حال منحرف کردن آژانس از رویکرد حرفه‌ای است

10:56 - 21 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۷۲۷۷
کنعانی: غرب در حال منحرف کردن آژانس از رویکرد حرفه‌ای است
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه غرب در حال منحرف کردن آژانس بین‎المللی انرژی اتمی از رویکرد حرفه‌ای خود است، گفت که ایران در موضوع هسته‎ای در چارچوب حقوق و تکالیف خود عمل کرده و خواهد کرد.

خبرگزاری میزان - ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه با حضور در نشست خبری هفتگی به پرسش‌های خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی درباره مهم‌ترین موضوع‌های سیاست خارجی پاسخ داد.

واکنش به تحولات غزه و موج استعفا در کابینه رژیم صهیونیستی

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه در ‌وهله نخست، جنایت هولناک رژیم صهیونیستی را علیه نصیرات در مرکز نوار غزه را محکوم می‌کنیم، گفت: نیروهای نظامی و اطلاعاتی آمریکا و انگلیس در این جنایت نقش داشتند و این یک آبروریزی بزرگ برای حامیان رژیم صهیونیستی است.

کنعانی با بیان اینکه جنایت هشت ماهه رژیم صهیونیستی در غزه با حمایت تمام عیار آمریکا انجام شده است، اظهار کرد: شواهدی درباره جدیت آمریکا برای برقراری آتش‌بس در غزه وجود ندارد؛ اگر آمریکا اراده سیاسی برای این امر دارد، باید جریان تسلیحات به رژیم صهیونیستی را قطع کند.

به گفته کنعانی، استعفاهای مکرر در کابینه رژیم صهیونیستی نشان‌دهنده ناکامی این رژیم در دستیابی به اهداف و شکست در جنگ غزه و فروپاشی کابینه نتانیاهو است؛ این استعفاها چیزی از مسئولیت جامعه جهانی و شورای امنیت درباره فلسطین نمی‌کاهد.

انتخابات در خارج از کشور

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه دستگاه دیپلماسی به دنبال ایجاد سازوکارهای شایسته و مناسب برای مشارکت شهروندان ایرانی خارج از کشور در انتخابات ریاست‌جمهوری است و هماهنگی‌هایی با وزارت کشور به‌عنوان مسئول برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری انجام شده است، گفت: معاونت کنسولی سفرهایی به برخی از کشورها جهت انجام مقدمات انجام داده است.

اقدامات وزارت امور خارجه برای برگزاری مراسم اربعین

کنعانی در بخشی دیگر با بیان اینکه وزارت امور خارجه به‌عنوان مسئول سیاسی و کنسولی ستاد اربعین برگزاری باشکوه این مراسم را وظیفه خود می‌داند و هماهنگی‌ها را از چند ماه پیش آغاز کرده است، عنوان کرد: جلسه‌های مشترک با نمایندگی‌های ایران در شهرهای مختلف عراق انجام شده و مکاتبات لازم صورت گرفته است؛ عملا از ماه‌های پیش خود را برای کمک موثر جهت برگزاری مراسم اربعین آماده کردیم.

باقری به عراق می‎رود

سخنگوی وزارت امور خارجه با اعلام اینکه سرپرست وزارت امور خارجه به‌زودی به عراق سفر می‌کند، گفت: هماهنگی‌های اولیه این سفر در حال انجام است.

به گفته کنعانی، سرپرست وزارت امور خارجه برای گفت‌وگو با مقام‌های عالی‌رتبه عراق درباره مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و جهانی و تشکر بابت حضور مقام‌های عراقی در مراسم شهدای خدمت به عراق می‌رود.

لبنان حق پاسخگویی به اقدام‌های رژیم صهیونیستی را دارد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه سیاست قاطع جمهوری اسلامی ایران در منطقه حمایت از صلح و ثبات منطقه است و رژیم صهیونیستی عامل اصلی بی‌ثباتی و جنگ در منطقه است، گفت: تهدید یادشده باید از سوی جامعه جهانی مورد توجه قرار بگیرد.

کنعانی با اشاره به اینکه عامل ثبات و امنیت در منطقه و کنترل دامنه‌های جنگ برقراری آتش‌بس در غزه است، اضافه کرد: تاکید می‌کنیم حفظ ثبات و احترام به حاکمیت اراضی لبنان باید مورد توجه همه طرف‌ها قرار بگیرد و لبنان حق هرگونه پاسخگویی به اقدام‌های رژیم صهیونیستی را دارد.

واکنش به درخواست بحرین برای بهبود روابط با ایران

کنعانی، گفت: از مقام‌های بحرین به‌لیل ابراز همدردی در پی شهادت شهدای خدمت تشکر می‌کنیم و از ابراز تمایل منامه برای بهبود روابط با ایران استقبال می‌کنیم.

غرب به دنبال منحرف کردن آژانس

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه اقدام‌های برخی طرف‌های اروپایی علیه ایران در موضوع هسته‌ای، اقدام‌ غیرسازنده از سوی طرف‌هایی است که خود درباره موضوع هسته‌ای و برجام متهم اول و آخر هستند، گفت: این اقدام‌ها از وجاهت قانونی ‌‌و منطق سیاسی قابل پذیرش برخوردار نیست؛ اروپایی‌ها باید به مسئولیت‌های خود عمل کنند چراکه ایران به تعهدهای خود پایبند است.

وی با تاکید بر اینکه غرب در حال منحرف کردن آژانس از رویکرد حرفه‌ای خود است، اما این اقدام‌ها سازنده نیست، افزود: ایران در چارچوب حقوق و تکالیف خود تاکنون عمل کرده و خواهد کرد.

به گفته کنعانی، رئیس و سخنگوی سازمان انرژی اتمی به‌وضوح دیدگاه‌های خود را اعلام کردند و دریافت‌کنندگان پیام‌ها حتما پیام‌ دیدگاه‌های یادشده را دریافت کرده‌اند.

رایزنی‌ درباره گشایش کنسولگری‌ میان ایران و ارمنستان

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به اینکه رایزنی‌ها درباره گشایش کنسولگری‌ میان ایران و ارمنستان انجام شده و طرف ارمنستانی در حال انجام مقدمات راه‌اندازی کنسولگری در تبریز است، اظهار کرد: کنسولگری ایران در قاپان فعال است و خدمات خود را ارائه می‌دهد.

تغییر در کنسولگری افغانستان باید براساس مقررات باشد

کنعانی با بیان اینکه تغییر سرکنسول در کنسولگری افغانستان در مشهد از نظر ایران مشکلی ندارد، گفت: این موضوع باید در چارچوب قوانین و مقررات موجود انجام شود و طرف افغانستانی هم به این موضوع اهتمام دارد.

وی در بخشی دیگر با اشاره به اینکه نشست گروه تماس منطقه‌ای در تدوام نشست‌های مرتبط با توجه به اهمیت تحولات افغانستان برگزار شد، اظهار کرد: ایران مبدع و مبتکر این نشست بوده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه شرکت نکردن طرف افغانستانی با وجود دعوت، تابع تصمیم سرپرستی افغانستان بوده است، عنوان کرد: همکاری‌ها با دولت سرپرستی افغانستان از سوی ایران با هدف برقراری ثبات در این کشور مدنظر است.

توضیحات درباره بازداشت خبرنگاران ایرانی در عربستان

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه درپی اتفاق ناخوشایند رخ داده در عربستان، بلافاصله سفارت ایران در ریاض و سرکنسولگری در جده موضوع را در دستور کار قرار دادند و رایزنی‌ها و تماس‌ها انجام شد، گفت: در تهران هم گفت‌وگوها با سفیر عربستان انجام شد.

کنعانی با اشاره به اینکه دستگاه دیپلماسی قصد داشت این خبرنگاران تا پایان حج در عربستان بمانند اما مقام‌های عربستان دلایلی را مطرح کردند که از نظر ما سوءتفاهم بود، اظهار کرد: روابط دو کشور مبتنی بر اراده سیاسی جهت پیشرفت روابط در حوزه‌های مختلف است.

تداوم روند گفت‎وگوها میان ایران و مصر

وی با بیان اینکه روند گفت‌وگوهای دیپلماتیک ایران و مصر تا پیش از شهادت وزیر امور خارجه ادامه داشت و اکنون نیز این کفت‌وگوها در سطح وزیران امور خارجه ادامه دارد، اضافه کرد: در آخرین گفت‌وگو سرپرست وزارت خارجه و وزیر خارجه مصر ادامه این روند مورد تاکید قرار گرفت.

درباره احتمال فعال شدن مکانیسم ماشه

سخنگوی وزارت امور خارجه در بخشی دیگر با بیان اینکه مذاکرات رفع تحریم و بازگشت متعهدانه همه طرف‌ها به برجام چارچوب مشخصی دارد، گفت: ایران در این زمینه طرف مدعی و مطالبه‌گر است و غربی‌ها باید پاسخگو باشند.

کنعانی با اشاره به اینکه بهتر است به سمت اتفاق‌های نیفتاده نرویم، اظهار کرد: طرف‌های غربی نتوانستند ایران را وارد بازی مقصر خواندن ایران کنند.

وی تاکید کرد: رویکرد، موضع و عملکرد ایران شفاف، منطقی و قابل دفاع بوده و در مقابل دیدگان همه قرار دارد؛ بنابراین از گمانه‌زنی‌ها بپرهیزیم.

سفر باقری به روسیه

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی با اشاره به اینکه حضور ایران در نشست بریکس نشان‌دهنده موضع ایران برای فعالیت در این سازوکار و مشارکت فعال در چارچوب‌های چندجانبه‌گرایی است، گفت: نشست وزرای خارجه بریکس و کشور‌های در حال توسعه دلیل سفر سرپرست وزارت امور خارجه به روسیه است.

به گفته وی، این نشست فرصت رایزنی با وزرات خارجه کشور‌های شرکت‌کننده را نیز برای سرپرست وزارت امور خارجه فراهم کرده است.

اتهام‎های فرانسه به بشیر بی‌آزار بی‎اساس است

کنعانی با بیان اینکه دستگاه دیپلماسی اطلاع روشن و نزدیکی از وضعیت این شهروند ایرانی دارد، گفت: تلاش برای آزادی بشیر بی‌آزار از دقایق نخست انتشار خبر دستگیری انجام شد.

وی با اشاره به اینکه با سفیر فرانسه در تهران گفت‎وگو کردیم و یادداشت رسمی هم ارسال شد، افزود:» توصیه‌های لازم برای ادامه پیگیری‌ها تا آزادی این شهروند از سوی سرپرست وزارت امور خارجه ارائه شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه، تاکید کرد: از اتهام‌های بی‌اساس وارد شده به این شهروند ایرانی اطلاع داریم.

پیشنهاد ایران برای تحریم کالا‌های صهیونیستی

کنعانی، می‎گوید: سرپرست وزارت امور خارجه در نشست دی‌هشت پیشنهاد‌هایی را اعلام کردند که از جمله آن‌ها تعلیق عضویت رژیم صهیونیستی در نهاد‌های بین‌المللی، تشکیل کارگروه حقوقی مشترک برای حمایت از فلسطین در محاکم بین‌المللی، حمایت دی‌هشت از شناسایی رژیم صهیونیستی به‌عنوان رژیم آپارتاید و تحریم کالا‌های صهیونیستی بود.

اقدام وزارت امور خارجه برای اخذ رای از ایرانیان در کانادا و عربستان

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه اصل و اساس برای وزارت امور خارجه در برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری، فراهم کردن شرایط برای رای دادن ایرانیان خارج از کشور است، گفت: کانادا در سال‌های گذشته موانعی در مسیر ارائه خدمات کنسولی به ایرانیان ایجاد کرده است.

به گفته وی، دستگاه دیپلماسی این موضوع را در دستور کار دارد تا سازوکار‌های لازم برای اخذ رای از ایرانیان در کانادا را فراهم کند.

کنعانی همچنین اعلام کرد که اخذ رای ایرانیان در عربستان هم در دستور کار قرار دارد.

تعیین تاریخ بازگشایی سفارت جمهوری آذربایجان در ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان با اشاره به اینکه تاریخ تقریبی برای ازسرگیری فعالیت دیپلماتیک سفارت جمهوری آذربایجان در ایران تعیین شده است، گفت: زمینه‌سازی مقدمات این کار در حال انجام است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *