گفت‌وگو|

ابعاد تروریسم منافقین؛ برگزاری دادگاه به سند قضایی با قابلیت پیگیری در محاکم جهانی منجر می‌شود

8:00 - 22 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۶۰۷۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
ابعاد تروریسم منافقین؛ برگزاری دادگاه به سند قضایی با قابلیت پیگیری در محاکم جهانی منجر می‌شود
پژوهشگر حوزه تاریخ معاصر با اشاره به اعتراف گروهک تروریستی منافقین به جنایت‌های ارتکابی، گفت که برگزاری دادگاه رسیدگی به جنایت‌های منافقین می‌تواند گام مهمی در مسیر توقف روند جنایت‌کاری منافقین باشد.

برگزاری دادگاه رسیدگی به اتهام‌های ۱۰۴ نفر از اعضای سازمان مجاهدین خلق موسوم به منافقین و ماهیت این سازمان به‌عنوان یک شخصیت حقوقی جریان دارد.

در حالی که کیفرخواست پرونده، صحبت‌های بازماندگان و خانواده‌های ترور‌های جنایت‌کارانه این گروهک تروریستی و وکلای شکات در دادگاه یادشده شرح مفصلی از جنایت‌های انجام شده از سوی منافقین را ارائه می‌کند، مرور ابعاد مختلف ماهیت گروهک تروریستی منافقین و وحشی گری‌های آن‌ها در دهه‌های گذشته از طریق گفت‌وگو با کارشناسان، تاریخ‌پژوهان و پژوهشگران حوزه نفاق نشان می‌دهد که تا چه اندازه برای شناخت درست فرقه همچنان راه باقی است.

در این رابطه محمدصادق کوشکی، استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه تاریخ معاصر در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان می‌گوید: سازمان مجاهدین خلق در سال‌های ۱۳۶۰ تا بیش از ۲ دهه پس از آن مرتکب رفتار‌های تروریستی متعددی شده که خوشبختانه همه این اقدام‌ها به نوعی در نشریه مجاهد به‌عنوان ارگان رسمی منافقین منعکس شده است؛ در واقع سازمان مجاهدین مسئولیت این رفتار‌های تروریستی را به عهده گرفته است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران درباره تالیف کتاب «تبار ترور»، گفت: این کتاب با این هدف تدوین شد که اقدام‌های سازمان مجاهدین خلق در حوزه تروریسم صرفا مبتنی بر اسناد و مدارک موجود در نشریه مجاهد گردآوری شود.

وی بیان کرد: این کتاب می‌تواند به علاقه‌مندان بررسی حوزه نفاق و خوانندگان خود نشان دهد که چگونه سازمان مجاهدین خلق مسئولیت جرایم ارتکابی خود را برعهده گرفته است و از این حیث می‌تواند بسیار مفید باشد.

کوشکی درباره تاثیر برگزاری دادگاه رسیدگی به پرونده جنایت‌های منافقین بر مسیر مستمر مبارزه و مقابله جمهوری اسلامی ایران با تروریسم، گفت: تروریسم یکی از مهم‌ترین خطر‌هایی است که در دوران معاصر ایران و جهان را تهدید کرده است؛ ابعاد تروریسم سازمان مجاهدین خلق کم‌نظیر و شاید در جهان بی‌نظیر باشد؛ ما با سازمانی مواجه هستیم که درون یک جامعه طی دو دهه آخر قرن بیستم در چنین ابعادی دست به اقدام‌های تروریستی علیه شهروندان می‌زند.

وی با بیان اینکه طرح این مقوله به‌عنوان پرونده قضایی و بررسی آن در دادگاه کیفری که ماهیت غیرسیاسی و حقوقی دارد، به ارائه سند حقوقی منجر می‌شود، اظهار کرد: در این صورت دیگر اسناد ما درباره عملکرد تروریستی منافقین اسناد رسانه‌ای و تاریخی نیست و تبدیل به یک سند قضایی می‌شود که در چارچوب معاهده‌های قضایی بین‌المللی قابلیت پیگیری جهانی می‌یابد.

به گفته پژوهشگر حوزه تاریخ معاصر، آنچه در تیرانا از گروهک منافقین گزارش شده و دیده می‌شود، تجلی همه واقعیت این گروهک نیست؛ چراکه این گروهک در تلاش است تا از طریق رسانه‌ها و نفوذ در فضای مجازی نیرو‌های جدید جذب کند.

استاد دانشگاه تهران در پایان گفت: برگزاری دادگاه می‌تواند توان جذب و جلب اعضای جدید را از گروهک تروریستی منافقین سلب کند.

 

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *