جزئیات قانون جدید پناهندگی اروپا؛ خطر بازداشت در کمین کودکان پناهجو

13:48 - 06 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۵۲۶۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
جزئیات قانون جدید پناهندگی اروپا؛ خطر بازداشت در کمین کودکان پناهجو
کارشناسان می‌گویند که قوانین جدید پناهندگی اتحادیه اروپا بعید است که سیستم فعلی را انسانی‌تر و موثرتر یا کمتر بحث‌برانگیز کند و اتحادیه اروپا باید در رویکرد خود تجدید نظر کند.

خبرگزاری میزان - پارلمان اروپا در آوریل ۲۰۲۴ (فروردین/اردیبهشت) با آنچه اصلاح قوانین اتحادیه در مورد مهاجرت و پناهندگی خوانده شده، موافقت کرد و پرونده‌های مختلف قانونی را که به‌اصطلاح پیمان مهاجرت و پناهندگی جدید را تشکیل می‌دهند، تصویب کرد.

این پیمان سرانجام حدود یک ماه بعد در اواسط ماه می (اردیبهشت) از سوی کشور‌های عضو تصویب شد. این طرح نتیجه تقریبا یک دهه تلاش ناموفق برای اصلاح سیستم مهاجرت اتحادیه اروپا پس از بحران مهاجرت در این قاره است.

تلاش‌های اتحادیه اروپا برای جلوگیری از جریان مهاجرت از طریق دریای مدیترانه از سمت کشور‌های آفریقایی همراه با اصلاح‌های جدید توافق شده در قوانین پناهندگی این اتحادیه است.

این تلاش‌ها ورود به مرز‌های اتحادیه اروپا را دشوارتر کرده و اخراج پناهجویان را سرعت می‌بخشد.

سازمان لایت‎هاوس ریپورتز، می‎گوید که با بیش از ۵۰ مهاجر سیاه‌پوست که همگی از کشور‌های جنوب صحرای آفریقا و غرب آفریقا بوده و از ۳ کشور شمال آفریقا اخراج شده بودند، مصاحبه کرده است. 

شهادت آن‌ها، از جمله ویدیو‌ها و عکس‌ها، ماهیت سیستماتیک و با انگیزه نژادی این اقدام‌ها را نشان می‌دهد.

این سازمان خطاب به مقام‌های اروپایی که نامشان فاش نشده، گفته که استفاده از بودجه اتحادیه اروپا برای نقض حقوق مهاجران را محکوم می‌کند.

ریلیف‌وب نیز در گزارشی نوشت که این طرح انتقاد‌هایی را برانگیخته است، زیرا بیم آن می‌رود که هدف از آن دور نگه داشتن پناهندگان از اروپا است و اخراج پناهجویان را تسهیل می‌کند و اتحادیه اروپا را در نقض حقوق بشر شریک می‌کند.

پایگاه اگنست این‌هیومنیتی هم نوشت این خطر جدی وجود دارد که رویه‌های معرفی شده در این طرح، میزان نگهداری پناهندگان و سایر مهاجران را در مراکز زندان مانند در مرز‌های اروپا افزایش دهد.

براساس مفاد این طرح، افرادی که دارای تابعیتی باشند که میزان پذیرش پناهندگی آن‌ها کمتر از ۲۰درصد است، باید در مرز نگه داشته شوند. در واقع این افراد تحت بازداشت قرار خواهند گرفت. در نتیجه این طرح، پناهجویان ناموفق نیز در صورت امتناع کشور مبدا از پذیرش مجدد آن‌ها در معرض خطر بازداشت طولانی مدت خواهند بود.

کودکان چه به تنهایی و چه به‌عنوان عضوی از خانواده در معرض بازداشت خواهند بود.

در نتیجه این طرح، وضعیت مهاجران جدید در کشور‌های واقع در مرز‌های خارجی اتحادیه اروپا ممکن است دشوارتر شود. این افراد موظف خواهند بود در اولین کشور اتحادیه اروپا که به آن وارد شده‌اند بمانند؛ این بدان معنی است که این افراد باید در کشور‌هایی در حاشیه جنوبی و شرقی اتحادیه اروپا که فاقد منابع و زیرساخت‌های لازم هستند، بمانند.

این طرح همچنین برای افرادی که وارد این کشور‌ها می‌شوند، پیوستن مجدد به اعضای خانواده‌شان را که در دیگر کشور‌های اروپایی حضور دارند، دشوارتر می‌کند.

این خطر بسیار واقعی وجود دارد که این طرح به‌عنوان توجیهی برای محرومیت و مجازات افرادی که به صورت مستقل و نامنظم وارد اتحادیه می‌شوند، استفاده شود. در این مورد، پناهندگان و سایر مهاجرانی که تصور می‌شود از «صف اسکان مجدد و مهاجرت منظم» عبور کرده‌اند، می‌توانند با توجه به ماهیت گسترده مفاد طرح و پتانسیل‌های احتمالی، در معرض رفتار غیرانسانی‌تر از آنچه در حال حاضر وجود دارد، قرار بگیرند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *