گزارش|

بازگشت آرامش به بازار طلافروشان در پی ورود دادستانی به موضوع

8:57 - 07 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۵۲۳۹
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
بازگشت آرامش به بازار طلافروشان در پی ورود دادستانی به موضوع
گزارش‌های میدانی میزان حاکی از آن است که بازار طلا و جواهر که چندوقت پیش به‌واسطه حاشیه‌هایی نیمه‌تعطیل بود با ظرفیت ۱۰۰ درصدی کار خود را آغاز کرده است.

خبرگزاری میزان - حواشی اخیر در بازار طلافروشان و تعطیلی برخی از مغازه‌های این صنف در بازار بزرگ تهران باعث ورود دادستانی عمومی و انقلاب تهران به عنوان مدعی‌العموم و از بابت پیگیری حقوق عامه به این موضوع شد.

در همین زمینه در تاریخ ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ جلسه‌ای با حضور معاون دادستان تهران و اعضای هیئت‌مدیره اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا و جواهر برگزار شد.

نباید بهانه‌ای برای تعطیلی مغازه‌های طلافروشی وجود داشته باشد

گل‌زاده، معاون دادستان تهران برای رفع مشکلات صنف طلافروشان پای صحبت‌های اعضا نشست تا مطالبات این صنف بررسی و برطرف شود.

به گفته معاون دادستان تهران این جلسه تشکیل شد تا راهکار قانونی برای حل دغدغه‌ها و مسائل موجود ارائه شود و مشکلی که در اعضای صنف سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر به وجود آمده رفع شود و آرامش مطلوب و خوبی را در جامعه شاهد باشیم.

گل‌زاده تاکید کرد که نباید بهانه‌ای برای تعطیلی مغازه‌های طلافروشی وجود داشته باشد؛ وقتی موضوعی در دادستانی مطرح می‌شود، ضمن اینکه مطالبات را پیگیری می‌کنیم، از باب حقوق‌عامه پیگیر هستیم تا مشکل رفع شود.

طبق اعلام معاون دادستان تهران اگر افرادی بخواهند به مشکلات دامن بزنند به این دلیل که موضوع مرتبط با امنیت و آرامش جامعه است، از حیث جنبه عمومی ورود می‌کنیم، اما احساس می‌کنیم موضوع حل شده و جای نگرانی وجود ندارد.

نامه‌هایی برای رفع مشکلات به مسئولان مربوطه ارسال شده است

در ادامه نشست نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر، نقره و سکه تهران با اشاره به اقدامات انجام‌شده در مدت اخیر گفت که از دی سال گذشته، برای تحقق خواسته‌های اعضای صنف، جلسات زیادی تشکیل شده است و چند نوبت برای ارائه راهکار‌ها و انجام اصلاحات به مجلس رفتیم و مکاتباتی را با مسئولان مختلف انجام دادیم.

رئیس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر، نقره و سکه تهران به نامه‌هایی که به مسئولان مربوطه برای رفع مشکلات ارسال شده است، اشاره کرد و افزود: باید نسبت به مسائلی که التهاب‌زا هستند با دقت و سرعت بیشتری ورود شود تا فضای آرامش جامعه حفظ شود.


بازگشت آرامش به بازار طلافروشان در پی ورود دادستانی به موضوع

 

بازگشت آرامش به بازار طلافروشان در پی ورود دادستانی به موضوع

پس از پایان نشست معاون دادستان تهران، همراه اعضای هیئت‌مدیره اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر، نقره و سکه تهران از پاساژ‌های طلا و جواهرات بازدید میدانی کرد و پای صحبت مغازه داران نشست.

حال وهوای طلافروشی‌های بازار بزرگ تهران

پس از گذشت یک هفته از برگزاری نشست و بازدید میدانی معاون دادستان تهران و اعضای اتحادیه طلا، جواهر از پاساژهای طلافروشی بازار بزرگ تهران، بررسی اوضاع و احوال بازار طلا و طلافروشان نشان‌دهنده بازگشت آرامش نسبی به بازار است.

گزارش میدانی میزان از پاساژ‌های عمده‌فروشی و خرده‌فروشی طلا در بازار بزرگ تهران، حاکی از آن است که تمامی مغازه‌ها طبق روال گذشته فعالیت خود را آغاز کردند. 

کرکره اصلی ورودی راسته طلافروشان باز است و تمام واحد‌های صنفی فعال‌اند و اکثرا درحال خرید و فروش طلا و زیورآلات هستند. 

بازگشت آرامش به بازار طلافروشان در پی ورود دادستانی به موضوع

بازگشت آرامش به بازار طلافروشان در پی ورود دادستانی به موضوع

کسبه که در روز‌های نیمه تعطیل بازار، اکثرا بیرون مغازه‌های خود با یکدیگر درحال صحبت بودند، داخل واحد‌های صنفی هستند و سرگرم مشتری‌های خود.

بازگشت آرامش به بازار طلافروشان در پی ورود دادستانی به موضوع

یکی از کسبه که تقریبا سرش خلوت است به خبرنگار میزان می‌گوید بازار طلا رسماً از روز شنبه کار خود را آغاز کرده و قبل از آن تقریبا نیمی از کسبه مغازه‌های خود را بسته بودند.

تاثیر منفی حواشی اخیر بر کسب و کار طلافروشان

در این میان پای درد و دل یکی دیگر از کسبه نشستیم که می‌گوید تقریبا یک ماهی است که اوضاع بازار برایش خوشایند نبوده و حواشی اخیر بر کسب و کارش تاثیر منفی داشته است. 

او می‌گوید که برخی از واحدها، استیجاری هستند و در یک ماه اخیر به واسطه حاشیه‌ها در بازار طلا و فعالیت نصفه و نیمه واحد‌ها حتی اجازه‌بهای واحد را نیز نتوانسته‌اند کسب کند.

بازگشت آرامش به بازار طلافروشان در پی ورود دادستانی به موضوع

انتقاد کسبه از اطلاع‌رسانی نادرست 

یکی دیگر از کسبه که تقریبا میانسال است و با برادرش کار می‌کند می‌گوید که مشکل اکثر طلافروشان پرداخت مالیات نیست بلکه روال پیچیده‌ایست که قرار است به واسطه آن مالیات دریافت شود.

هرروز خبری در بازار می‌پیچد و عرصه بر ما تنگ می‌شود

این طلافروش که اشاره‌ای به عکس پدرش می‌کند و می‌گوید طلافروشی را از او یاد گرفته و از گذشته تا به امروز به‌طور سنتی طلافروشی کرده است و ثبت اطلاعات در سامانه‌های مختلف برایش دشوار است.

این کسبه که ٧۵ سال سن دارد از اطلاع‌رسانی نادرست به کسبه انتقاد دارد و می‌گوید هرروز خبری در بازار می‌پیچد و عرصه بر ما تنگ می‌شود و این خبر‌ها بر کسب و کار ما نیز تأثیرگذار است. 

بازگشت آرامش به بازار طلافروشان در پی ورود دادستانی به موضوع

 

کمی جلوتر می‌رویم پاساژ اردیبهشت و حکیم‌هاشمی که بورس عمده‌فروشی طلا و جواهر است نیز شلوغ بوده و طلافروش‌ها برای خرید طلا آمده بودند. 

بازگشت آرامش به بازار طلافروشان در پی ورود دادستانی به موضوع

بازگشت آرامش به بازار طلافروشان در پی ورود دادستانی به موضوع

یکی از عمده‌فروش‌ها که تقریبا سرش شلوغ است در پاسخ به اینکه چرا واحد‌های خود را تعطیل کرده بودند، می‌گوید تورم تقصیر ما نیست که قرار باشد مالیات تورم از جیب ما پرداخت شود؛ حالا که مسئولان قول حل شدن مشکلات را دادند مغازه‌ها را بازکردیم.

بازگشت آرامش به بازار طلافروشان در پی ورود دادستانی به موضوع

در ادامه نادر بذرافشان، در گفت‌وگو با میزان با اشاره به وضعیت بازار طلا و جواهر بعد از نشست با معاون دادستان گفت: درجلسه ۲ ساعته معاون دادستان با اعضای هیئت‌مدیره اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا و جواهر، موضوعات مختلف مربوط به صنف طلافروشان مطرح شد.

وی افزود: با حضور معاون دادستان تهران به بازار طلا و جواهر مراجعه کردیم و در این بازدید میدانی با طلافروشان حاضر در محل، صحبت‌هایی صورت گرفت و قول‌هایی به اعضای صنف داده شد که دادستانی تهران به‌عنوان مدعی‌العموم پیگیر مشکلات صنف خواهد بود.

رئیس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا و جواهر در ادامه عنوان کرد: بعد از نشست و همکاری اعضای صنف، بازار طلا و جواهر بازگشایی شده است؛ باتوجه به درخواست گل‌زاده معاون دادستان تهران، قرار است نامه‌ای از شرح وضعیت بازار طلا و جواهر و اقدامات صورت گرفته تهیه و به دادستانی تهران ارسال شود.

به گفته بذرافشان، قرار است پیگیری‌های لازم از ارگان‌های مختلف در رابطه با رفع برخی از ابهامات و همچنین پیگیری مطالبات همکاران ما انجام شود چراکه بازار بازگشایی شده، اما برخی از اعضای صنف، فعالیت اقتصادی خوبی ندارند.

بازار طلا با ظرفیت ۱۰۰ درصدی فعالیت خود را از سر گرفته است

همچنین عباداله محمد‌ولی، دبیر اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر، نقره و سکه تهران در گفت‌وگو با میزان در توضیح آخرین وضعیت بازار طلا و طلافروشان گفت: طی حادثه اخیر برای بالگرد رئیس‌جمهور بازار طلا و جواهر در روز چهارشنبه تعطیل بود، اما در روز پنج‌شنبه به کار خود ادامه داد.

وی با اشاره به حضور معاون دادستان تهران در بازار طلا و بازدید میدانی از مغازه‌ها گفت: پس از جلسه ۳۰ اردیبهشت معاون دادستان تهران با اعضای هیئت مدیره اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا و جواهر و بازدید میدانی از پاساژ‌های طلا، بازار طلا که روز‌های قبل با ظرفیت تقریبی ۶۰ درصد کار می‌کرد، از روز شنبه باظرفیت ۱۰۰ درصد کار خود را از سر گرفته و درحال فعالیت است.
 
دبیر اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر، نقره و سکه تهران گفت: با توجه به جلسات اخیر با طلافروشان، همواره ابهاماتی برای این صنف وجود داشت؛ در آخرین جلسه با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، کارگروهی تشکیل شد تا ما مسائل خود را از منظر صنف طلافروشان مطرح کنیم و ستاد مبارزه با قاچاق کالا نیز مسائل را از منظر قانون بیان کنند و با بررسی در این کارگروه، امور تسهیل شود.

محمدولی با بیان اینکه به اتفاقاتی که در روز‌های اخیر در جهت همکاری با صنف طلافروشان رخ داده است خوشبین هستیم، گفت: امیدواریم وزارت صمت، وزارت اقتصاد و سازمان مبارزه با قاچاق کالا و ارز باتوجه به جمعیت بالای صنف طلافروشان همکاری بیشتری با این صنف داشته باشند و کسب و کار آن‌ها را تسهیل کنند. 

وی با اشاره به اینکه قانون باید اجرا شود، گفت: ما نیز به پرداخت مالیات ایمان داریم، اما در ضوابط و آیین‌نامه‌ها می‌شود با اصناف همراهی کرد تا آن‌ها بتوانند کسب‌وکار خود را ادامه دهند و از طرفی دولت نیز به حق و حقوق خود دست یابد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *