واتس‎اپ داده‎های کاربران را ذخیره می‎کند؟

13:14 - 05 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۵۰۵۰
واتس‎اپ داده‎های کاربران را ذخیره می‎کند؟
مالک ایکس به‌تازگی اعلام کرد که شبکه اجتماعی واتس‌اپ داده‌های کاربران خود را استخراج و ذخیره می‌کند؛ اما این اظهارات چقدر درست است و درباره نحوه کار این رسانه اجتماعی چه می‎دانیم.

خبرگزاری میزان - ایلان ماسک، مالک رسانه اجتماعی ایکس، مدیرعامل تسلا و اسپیس‌ایکس، می‌گوید پیام‎رسان واتس‎‌اپ، متعلق به شرکت متا، اطلاعات کاربران خود را به سرقت می‌برد.

به‎تازگی یکی از کاربران در رسانه اجتماعی ایکس نوشت که واتس‌اپ داده‌های کاربران را هر شب استخراج می‌کند؛ به گفته وی، واتس‎اپ این داده‎ها را تجزیه و تحلیل و برای تبلیغات هدفمند استفاده می‌کند و اساسا کاربران را به محصول تبدیل می‌کند.

ایلان ماسک در پاسخ به این پیام، نوشت: واتس‌اپ داده‌های کاربری شما را هر شب استخراج می‌کند، در حالی که بعضی از مردم هنوز فکر می‌کنند که این نرم‌افزار امن است.

واتس‎اپ داده‎های کاربران را ذخیره می‎کند؟

کارشناسان چه می‎گویند؟

جان کارمک، برنامه‌نویس رایانه و توسعه‌دهنده بازی‌های ویدیویی، در پاسخ به ماسک از وی پرسید که آیا شواهدی برای اسکن یا انتقال محتوای پیام‌ها وجود دارد یا خیر.

این برنامه‌نویس در ایکس، نوشت: من فرض می‌کنم الگو‌های استفاده و فراداده مسیریابی جمع‌آوری شده‌اند و اگر رباتی را در یک مکالمه فراخوانی کنید، واضح است که آن را باز می‌کنید، اما من هنوز تحت این تصور هستم که محتوای پیام به‌طور پیش‌فرض ایمن است.

شرکت متا یا پیام‌رسان واتس‌اپ هنوز در مورد اظهارنظر ایلان ماسک اظهار نظر نکرده‎اند.

ماسک پیشتر نیز شرکت فناوری متا را هدف انتقاد قرار داده بود؛ وی در اوایل ماه می (اردیبهشت)، مارک زاکربرگ، مالک متا، را متهم کرد که در گرفتن اعتبار برای تبلیغ‌کنندگانی که کمپین‌های خود را روی پلتفرم این شرکت اجرا می‌کنند، حریص است..

در همین حال، واتس‌اپ در حال توسعه یک ویژگی هوش مصنوعی جدید برای پلتفرم خود است؛ این ویژگی کاربران را قادر می‌سازد تا تصاویر پروفایل درباره هوش مصنوعی را در تلفن‌های هوشمند اندرویدی تولید کنند.

همچنین این ویژگی به کاربران اجازه می‌دهد تا تصاویر پروفایل شخصی‌سازی شده را براساس علاقه‌ها، شخصیت و حالت خود ایجاد کنند.

سابقه نقض حریم خصوصی کاربران از سوی متا و واتس‌اپ

اظهارات ایلان ماسک در حالی صورت می‌گیرد که بیش از این موارد متعددی از نقض حریم خصوص کاربران در رسانه‌های اجتماعی مختلف از جمله متا و یا سرقت اطلاعات روی داده است.

واتس‎اپ داده‎های کاربران را ذخیره می‎کند؟

اواخر ماه مارس (فروردین) هشدار فوری برای کاربرانی که تلفن هوشمند اندروید دارند و از واتس‌‎اپ استفاده می‌کند، صادر شده است.

همچنین به‎‌طور ناگهانی به کاربران واتس‌اپ هشدار داده شد که امنیت آن به‌طور جدی به خطر افتاده و ممکن است نقص در رمزگذاری، اطلاعات کاربران را فاش کرده باشد.

بنابراین، ۲ میلیارد نفر در حال حاضر باید نگران باشند و آیا این واقعا دلیلی برای ترک واتس‌اپ و تغییر به نرم‌افزار دیگری وجود دارد؟

واتس‌اپ که دارای بیش از ۲ میلیارد کاربر است، به نظر می‌رسد با مشکلات داده و حریم خصوصی مواجه است؛ اسفند ماه سال ۱۴۰۱ یک فروشنده ناشناس اطلاعات شخصی حدود ۴۸۷ میلیون کاربر واتس‌اپ را از ۸۴ کشور برای فروش منتشر کرد.

در واکنش به این موضوع، سخنگوی واتس‌اپ، گفت: ادعای مطرح شده غیرمستند است و هیچ مدرکی دال بر «نشت اطلاعات» از واتس‌اپ وجود ندارد.

همچنین این پیام‌رسان پیش از این از کاربران خواسته بود یک سیاست جدید را بپذیرند یا حساب‌های خود را حذف کنند؛ واتس‌اپ در پی انتقاد‌های گسترده از سوی کاربران از این درخواست خود صرف‌ نظر کرد.

این جنجال پس از آن روی داد که میلیون‌ها نفر از شرایط جدید واتس‌اپ به این معنی که داده‌های بیشتری با متا به اشتراک گذاشته می‌شود، انتقاد کردند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *