جزئیات حکم دادگاه لاهه درباره توقف عملیات رژیم صهیونیستی در رفح و آنچه باید انتظار داشت

10:43 - 05 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۵۰۲۲
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
جزئیات حکم دادگاه لاهه درباره توقف عملیات رژیم صهیونیستی در رفح و آنچه باید انتظار داشت
جنایت‌های رژیم صهیونیستی در نوار غزه و نقض قوانین بین‌المللی همواره مورد اعتراض کشور‌های مختلف بوده و دادگاه لاهه تاکنون احکامی را در مورد اقدام‌های رژیم اشغالگر صادر کرده است.

خبرگزاری میزان - دیوان بین‌المللی دادگستری به‎تازگی از رژیم صهیونیستی خواست به عملیات خود در رفح، جنوبی‌ترین شهر غزه پایان دهد.

رژیم اشغالگر صهیونیستی طی ۲ هفته گذشته همه محله‌های رفح را به ویرانه تبدیل کرده و صد‌ها هزار نفر را به زور آواره کرده است.

رژیم صهیونیستی مدعی است که برای تکمیل ماموریت خود برای آنچه شکست حماس خوانده، باید به رفح حرکت کند. 

با این حال دیوان بین‌المللی دادگستری حکم داد که اهداف جنگی رژیم صهیونیستی به‌طور موثر حقوق فلسطینی‌ها تحت کنوانسیون نسل‌کشی را نقض می‌کند. 

حکم دیوان بین‌المللی دادگستری درباره پرونده آفریقای جنوبی چه بود؟ 

به گفته دادگاه، رژیم صهیونیستی باید تهاجم خود به رفح را متوقف کند. 

دادگاه متقاعد نشده که رژیم صهیونیستی اقدام‌های کافی برای محافظت از جان غیرنظامیان انجام داده است و رای داد (۱۳ قاضی در مقابل ۲ نفر رای موافق دادند) که این رژیم باید اقدام‌های موثری را انجام دهد تا هر کمیسیون تحقیق تحت حمایت سازمان ملل را قادر سازد تا وارد غزه شده و اتهام‌های نسل‌کشی را بررسی کند. 

دادگاه همچنین حکم قبلی خود در ۲۶ ژانویه (۶ بهمن ۱۴۰۲) را تایید کرد. رژیم صهیونیستی باید براساس این حکم میزان ورود کمک‌ها را به فلسطینی‌ها در غزه افزایش دهد. 

آلونسو گورمندی، محقق حقوق بین‌الملل در کالج کینگز لندن، گفت: دادگاه بین‌المللی دادگستری اساسا می‌گوید «بس است».

گورمندی، می‎گوید: این یک دستور بسیار اساسی بوده که به نظر من منعکس‌کننده از دست دادن صبر در برابر اسرائیل است.

جزئیات شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی 

آفریقای جنوبی ابتدا درخواست اضطراری از رژیم صهیونیستی برای پایان دادن به حمله به رفح ارائه کرد، اما سپس درخواست خود را برای آتش‌بس کامل در غزه گسترش داد. 

آیا حکم دادگاه لاهه حمله رژیم صهیونیستی به رفح را متوقف خواهد کرد؟

پس از صدور حکم، گزارش‌هایی مبنی بر حمله‌های هوایی رژیم صهیونیستی به رفح منتشر شد. 

در حال حاضر، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بیانیه رسمی درباره حکم دادگاه ارائه نکرده است اما تحلیلگران معتقدند که رژیم صهیونیستی به نقض دستور دیوان بین‌المللی دادگستری ادامه خواهد داد.

کارشناسان حقوقی و تحلیلگران گفتند که رژیم صهیونیستی در ۲۶ ژانویه (۶ بهمن) از اجرای دستور موقت قبلی دیوان بین‌المللی دادگستری خودداری کرد. 

گورمندی اضافه کرد که اقدام موقت جدید فشار بر کشور‌های غربی را که رژیم صهیونیستی را مسلح می‌کنند، تشدید می‌کند. 

به گفته وی، چگونه می‌توانید فروش سلاح به رژیم صهیونیستی را برای استفاده در رفح توجیه کنید؟ فکر نمی‌کنم بتوان این کار را انجام داد. من فکر می‌کنم این موضوع از نظر قانونی غیرممکن است.

دیوان بین‌المللی دادگستری چه چیز دیگری گفت؟

این دادگاه همچنین به رژیم صهیونیستی دستور داد تا گذرگاه رفح را برای ارائه کمک‌های بدون مانع بازگشایی کند.

هایدی متیوز، محقق حقوقی در دانشگاه یورک در تورنتو، گفت: این فرمان برای اسرائیل [از لحاظ قانونی]الزام‌آور است. دستور‌های قبلی دیوان بین‌المللی دادگستری برای افزایش کمک‌ها قبلا به دولت‌ها هشدار داده بود که خطر نسل‌کشی قریب‌الوقوع وجود دارد و بنابراین وظیفه آن‌ها [براساس کنوانسیون نسل‌کشی]برای جلوگیری از آن قبلا آغاز شده است. 

واکنش فلسطینی‌ها یا گروه‌های فلسطینی 

حماس به احکام دیوان بین‌المللی دادگستری واکنش نشان داده و از آن استقبال کرد. این سازمان در بیانیه‌ای اعلام کرد که رژیم صهیونیستی همچنان به کشتار در نوار غزه ادامه می‌دهد. 

در ادامه این بیانیه آمده که انتظار می‌رود دادگاه در نهایت دستوری برای توقف جنگ رژیم صهیونیستی در کل نوار محاصره شده غزه صادر کند.

حماس، اعلام کرد: آنچه در جبلیه و سایر استان‌های نوار غزه رخ می‌دهد کم‌تر از آنچه در رفح می‌گذرد، جنایتکارانه و خطرناک نیست.

براساس این بیانیه، ما از جامعه بین‌المللی و سازمان ملل می‌خواهیم که اشغالگران را تحت فشار قرار دهند تا فورا از این تصمیم تبعیت کرده و به‌طور جدی و واقعی در ترجمه کلیه قطعنامه‌های سازمان ملل که ارتش اشغالگر صهیونیستی را مجبور به توقف نسل‌کشی علیه مردم ما می‌کند، اقدام کنند.

آیا دیوان بین‌المللی دادگستری می‌تواند حکم را اجرا کند؟

دیوان بین‌المللی دادگستری هیچ قدرت اجرایی در سیستم سازمان ملل ندارد. اجرای این حکم به اعضای دادگاه برای پایبندی به تعهد‌های خود براساس قوانین بین‌المللی و شورای امنیت سازمان ملل متکی است.

این جلسه دادگاه چه تفاوتی با جلسه گذشته داشت؟

هدف هر ۲ جلسه استماع پایان دادن به جنگ ویران‌گر رژیم صهیونیستی در غزه بود. 

کارشناسان می‌گویند که دستور‌های جدید دیوان بین‌المللی دادگستری فشار بر رژیم صهیونیستی و کشور‌های هم‌پیمان آن را تشدید می‌کند تا از فلسطینی‌ها محافظت کنند و به جنگ غزه پایان دهند. 

در جنگ غزه بیش از ۳۵ هزار نفر به شهادت رسیده و این منطقه عملا غیرقابل سکونت شده است.

بعدا چه اتفاقی می‌افتد؟

دستور‌های دیوان بین‌المللی دادگستری از نظر قانونی لازم‌الاجرا هستند.

با این حال، حکم دادگاه اکنون در شورای امنیت سازمان ملل مورد بحث قرار خواهد گرفت؛ جایی که دولت‌ها می‌توانند تصمیم بگیرند که اقدامی متحد برای اجرای دستور‌های دادگاه انجام دهند. 
قطعنامه‌های شورای امنیت نیز از نظر قانونی لازم‌الاجرا هستند.

با این حال، آمریکا دارای حق وتو است که در طول تاریخ از آن برای محافظت از رژیم صهیونیستی در برابر پیامد‌های نقض قوانین بین‌المللی استفاده کرده است.

آمریکا در ۱۸ آوریل (۳۰ فروردین) قطعنامه پیشنهادی را که فلسطین را به عضو سازمان ملل تبدیل می‌کرد، وتو کرد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *