انزوای آمریکا و تصمیم کشورهای غربی برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین

9:34 - 05 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۴۹۹۲
انزوای آمریکا و تصمیم کشورهای غربی برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین
افزایش کشورها از جمله کشورهای غربی که تصمیم دارند کشور فلسطین را به رسمیت بشناسند، انزوای بیشتر آمریکا و رژیم صهیونیستی را در عرصه جهانی به همراه دارد.

خبرگزاری میزان - تصمیم کشور‌های نروژ، ایرلند و اسپانیا برای به رسمیت شناختن فلسطین به‌عنوان یک کشور مستقل، نشان می‌دهد که اکنون کشور‌های بیشتری در کنار عدالت در این موضوع ایستاده‌اند و آمریکا را به‌طور فزاینده‌ای منزوی می‌کنند.

به گزارش شینهوا، فلسطینی‌ها مدت‌هاست که خواهان به رسمیت شناخته شدن کشور خود هستند؛ در سال ۱۹۸۸، نشست شورای ملی فلسطین در الجزایر، تشکیل کشور فلسطین را اعلام کرد، تاکنون حدود ۱۴۰ کشور، فلسطین را به رسمیت شناخته‌اند و در مقابل، بیشتر کشور‌های غربی در میان آن‌ها نیستند.

کشور‌های غربی، به‌ویژه آمریکا، برخلاف روند جهانی، بار‌ها فلسطینی‌ها را ناامید کرده‌اند؛ در سال ۲۰۱۱ و در سال جاری، آمریکا عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد و راه را برای تشکیل کشور فلسطین مسدود کرد.

این بی‌عدالتی که مدت‌ها از سوی مردم فلسطین تحمل می‌شد، هنوز جبران نشده و در نتیجه به علت اصلی درگیری‌های فلسطین و رژیم صهیونیستی تبدیل شده و در حالی که راه حل دو دولتی مبهم باقی مانده، پیامد آن فاجعه‌بار است.

مسئله فلسطین در مرکز مسائل غرب آسیا قرار دارد و به صلح و ثبات منطقه و همچنین برابری و عدالت جهانی اهمیت می‌دهد؛ این درخواست قوی جامعه بین‌المللی و مسئولیت مشترک همه طرف‌ها برای حمایت و پیشبرد روند تشکیل کشور مستقل فلسطین به منظور تسهیل صلح پایدار در خاورمیانه بوده است.

حمایت کشورهای غربی از فلسطین مستقل

نخست‎وزیر ایرلند، می‌گوید: ما معتقدیم که به رسمیت شناختن فلسطین به صلح و آشتی در خاورمیانه کمک می‌کند. این بیانیه حمایت بدون چون و چرا از راه حل دو دولتی است، تنها راه معتبر صلح و امنیت برای اسرائیل، فلسطین و مردم آنهاست.

پدرو سانچز، نخست‎وزیر اسپانیا، نیز به نوبه خود تاکید کرد که اسپانیا فلسطین را «به خاطر صلح، عدالت و ثبات» به رسمیت می‌شناسد و از هر دو طرف خواست تا برای دستیابی به راه حل دو دولتی وارد گفت‌وگو شوند.

نخست‎وزیر نروژ، گفت: در خاورمیانه بدون راه‌حل دو دولتی صلح وجود نخواهد داشت و راه‌حل دو دولتی بدون دولت فلسطین وجود نخواهد داشت؛ به عبارت دیگر، تشکیل کشور فلسطین پیش‌نیاز دستیابی به صلح در خاورمیانه است.

رای مثبت مجمع عمومی سازمان ملل به کشور فلسطین

در اوایل ماه جاری میلادی، نشست فوق‌العاده مجمع عمومی سازمان ملل با اکثریت قاطع قطعنامه‌ای را برای تایید مجدد حق مردم فلسطین برای تعیین سرنوشت، از جمله حق داشتن کشور مستقل که واجد شرایط عضویت کامل در سازمان ملل است، تصویب و توصیه کرد که شورای امنیت به نفع این درخواست برای پیوستن فلسطین به سازمان ملل تجدید نظر کند.

حرکت مثبت ۳ کشور اروپایی، گامی محکم به سوی تشکیل دولت فلسطینی تلقی می‌شود، زیرا ممکن است سایر کشورها، به‌ویژه کشور‌های غربی را تشویق به انجام اقدام مشابه کند.

هیو لوات، کارشناس ارشد سیاست در شورای روابط خارجی اروپا، گفت: به رسمیت شناختن کشور فلسطین گامی ملموس به سوی یک مسیر سیاسی بادوام است که منجر به استقلال فلسطین می‌شود.

نیویورک‎تایمز، نوشت که اعلامیه کشور‌های غربی، این دیدگاه را در تعداد فزاینده‌ای از پایتخت‌ها روشن می‌کند که حاکمیت فلسطین نمی‌تواند منتظر یک توافق صلح دائمی با رژیم صهیونیستی باشد.

همچنین گاردین نوشت: شاید مهم‌ترین موضوع این است که چگونه به رسمیت شناختن جدید به فرسایش «مالکیت» آمریکا بر روند صلح اسرائیل و فلسطین از زمان مذاکرات و توافق صلح اسلو اشاره می‌کند.

موانع آمریکا بر سر راه کشور فلسطین

با وجود پیشرفت، راه رسیدن به یک کشور مستقل فلسطین مملو از موانعی است که از سوی آمریکا ایجاد شده است.

دولت آمریکا تصمیم کشور‌های نروژ، ایرلند و اسپانیا را رد کرد و گفت که تشکیل کشور فلسطین نباید از طریق «به رسمیت شناختن یکجانبه» محقق شود.

اگرچه واشنگتن مدعی حمایت از راه حل دو دولتی است، اما مانند همیشه، عملا با دوگانگی رفتار کرده است.

واشنگتن با ناشنوا ماندن در برابر درخواست عادلانه جامعه بین‌المللی، از لزوم آتش‌بس همزمان با سرازیر کردن تسلیحات به اراضی اشغالی و از کمک برای دسترسی بشردوستانه همزمان با ایجاد مانع در این مسیر صحبت کرده و این یک رویکرد دوگانه شرم‌آور است.

انتهای پیام/


برچسب ها: کشور فلسطین

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *