گزارش|

اعتقاد آیت‌الله رئیسی به جهاد اقتصادی باعث رشد شاخص‌های اقتصادی شد

8:03 - 05 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۴۶۴۵
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
اعتقاد آیت‌الله رئیسی به جهاد اقتصادی باعث رشد شاخص‌های اقتصادی شد
شاخص‌های اقتصادی در دولت شهید آیت‌الله رئیسی در سه سال اخیر با رشد قابل توجهی همراه بود که از جمله آن می‌توان به کنترل متغیر‌های پولی، جذب سرمایه‌گذاری خارجی، مهار نقدینگی و تورم اشاره کرد.

خبرگزاری میزان - بررسی آمار‌های اقتصادی در دولت سیزدهم به ریاست شهید آیت‌الله رئیسی نشان می‌دهد که تاکید رئیس‌جمهور شهید بر جهاد در عرصه اقتصادی باعث شده که گام‌های مثبتی در دولت برداشته شود.

براساس گزارش مرکز آمار نرخ رشد در ۹ ماهه سال ۱۴۰۲ با نفت مثبت ۶.۷ درصد و بدون نفت مثبت ۴.۲ درصد بوده و در مجموع رشد اقتصادی در ۲سال فعالیت دولت سیزدهم مثبت ۱۲.۶ درصد بوده است. این شاخص در دوره چهارساله دولت دوازدهم در مجموع منفی ۱.۳ درصد بود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد نرخ رشد اقتصادی بدون نفت نیز در ۲ سال دولت سیزدهم رشد ۱۰.۴ درصدی داشته است درحالی که این شاخص در ۴ سال دولت دوازدهم در مجموع ۸.۵ درصد بود.

مهار نقدینگی در ۳ سال اخیر

نرخ رشد دوازده‌ماهه نقدینگی از ۴۲.۸ درصد در پایان مهر ۱۴۰۰ طی یک روند نزولی به ۳۱.۱ درصد در پایان سال ۱۴۰۱ و ۲۴.۳ درصد در پایان سال ۱۴۰۲ رسیده است. با مهار نقدینگی، این شاخص در محدوده هدف تعیین شده برای سال ۱۴۰۱، ۳۰ درصد و سال ۱۴۰۲، ۲۵ درصد بوده است.

رشد تشکیل سرمایه ثابت

براساس گزارش مرکز آمار در ۹ ماهه سال ۱۴۰۲ تشکیل سرمایه ثابت کل ۴.۷ درصد رشد کرده است. در مجموع تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در ۲ سال فعالیت دولت سیزدهم با رشد مثبت ۸.۱ درصدی همراه بوده است؛ این شاخص در دوره چهارساله دولت دوازدهم در مجموع منفی ۳۳.۹ درصد رشد داشته است. 

کاهش نرخ تورم در دولت سیزدهم 

نرخ تورم سالانه که در پایان اسفندماه ۱۴۰۱ به رقم ۴۵.۸ درصد رسیده بود، تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۲ نیز روند افزایشی داشت و در نهایت به رقم ۴۹.۱ درصد رسید.
 
این روند افزایشی از آن ماه به بعد به دلیل تخلیه اثر تورمی حذف ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی در اردیبهشت ۱۴۰۱، معکوس شد و نرخ تورم ۱۲ ماهه مصرف‌کننده در پایان فروردین امسال در یک روند کاهشی به ۳۸.۸ درصد رسید. 

گزارش‌های مرکز آمار نشان می‌دهد تورم نقطه به نقطه مصرف کننده از ۵۵.۵ درصد در فروردین ۱۴۰۲ به عدد ۳۰.۹ در فروردین ۱۴۰۳ رسیده که حاکی از کاهش ۲۴.۶ درصدی است.

کاهش نرخ بیکاری در دولت آیت‌الله رئیسی

افزایش اشتغال و کاهش بیکاری، به عنوان یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی جوامع تلقی می‌شود. نرخ بیکاری، نسبت اشتغال و نرخ مشارکت اقتصادی از شاخص‌های عمده بازار کار است که برای ارزیابی شرایط اقتصادی کشور استفاده می‌شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در زمستان ۱۴۰۲، نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر به ۸.۶ درصد رسید.

رکورد جذب سرمایه‌گذاری خارجی در دولت سیزدهم

از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا پایان آن ۳۱۸ طرح سرمایه‌گذاری خارجی موفق به اخذ ۵ میلیارد و ۵۳۱ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی معتبر شد به این ترتیب در سال ۱۴۰۲ رکورد جذب سرمایه‌گذاری خارجی شکسته شد.

تأثیر اقدامات دولت آیت‌‎الله رئیسی در رشد معیشت و آرامش روانی جامعه 

محسن حاج‌محمدی، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با میزان با اشاره به اقدامات شهید آیت‌الله رئیسی در دوره حدودی هزار روزه، گفت: بزرگداشت خدمت‌گزاران نظام مقدس اسلامی حداقل کاری است که باید انجام شود و اقدامات ارزنده شهیدان راه خدمت باید بازخوانی و تحلیل شود.

وی در ادامه افزود: بررسی شاخص‌های اقتصادی در طول سه سال فعالیت دولت سیزدهم نشان از جهاد اقتصادی این تیم کارآمد و مؤثر دارد و بررسی آن نشان دهنده رشد بسیاری از شاخص‌های مهم اقتصادی است. 

به گفته این کارشناس اقتصادی، اقدامات دولت شهید آیت‌الله رئیسی نشان می‌دهد که در این مدت ۳ ساله اقداماتی انجام شده است که نسبت به سایر دولت‌هایی که بعضاً ۸ سال کار کرده‌اند تأثیر قابل توجهی در رشد معیشت، اقتصاد، آرامش روانی جامعه و توسعه پایدار کشور داشته است.

حاج‌محمدی ضمن اشاره به اقدامات ارزنده دولت سیزدهم در حوزه اقتصاد عنوان کرد: کنترل متغیر‌های پولی، مهار نقدینگی، کاهش نرخ تورم، کاهش نرخ بیکاری و رکورد جذب سرمایه‌گذاری خارجی از جمله اقدامات مهم در دولت شهید آیت‌الله رئیسی است که در مدت کوتاهی به وقوع پیوست.

این کارشناس اقتصادی نتیجه زحمات شهید آیت‌الله رئیسی را عامل جهش شاخص‌های کلان اقتصادی در کشور دانست و گفت: می‌توان از شاخص‌های کلان اقتصادی در سرتیتر اتفاقات و اقدامات ارزنده دولت سیزدهم یاد کرد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *