گفت‌وگو|

شهید امیرعبداللهیان؛ یکی از عوامل موثر در پیوند دیپلماسی و میدان

8:45 - 04 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۴۵۹۴
شهید امیرعبداللهیان؛ یکی از عوامل موثر در پیوند دیپلماسی و میدان
سفیر پیشین ایران ضمن برشمردن خصوصیت‌های شخصیتی شهید حسین امیرعبداللهیان، او را از پرکارترین دیپلمات‌های ایران معرفی کرد.

خبرگزاری میزان - وقوع سانحه برای بالگرد حامل آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور و همراهان وی شامل حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه، آیت‌الله آل هاشم، امام جمعه تبریز، مالک رحمتی، استاندار آذربایجان شرقی در روز شنبه، ۳۰ اردیبهشت، به شهادت همه سرنشینان آن منجر شد.

امیرعبداللهیان که برای مراسم افتتاح یک سد در شمال غربی کشور رئیس‌جمهور را همراهی می‌کرد، شصت‌وششمین وزیر امور خارجه ایران بود که در دوران پرتحول به‌ویژه در منطقه غرب آسیا، سکان دستگاه سیاست خارجی کشور را در دست گرفت.

شهید امیرعبداللهیان کار‌های اساسی را در عرصه دیپلماتیک انجام داد 

در همین رابطه احمد دستمالچیان، سفیر پیشین ایران در لبنان و اردن و کاردار سابق ایران در عربستان در گفت‌وگو با میزان ضمن تسلیت شهادت رئیس‌جمهور و همراهان ایشان، با برشمردن ویژگی‌های شهید حسین امیرعبداللهیان، گفت: بدون‌شک این خدمت‌گذاران صدیق، مردمی و دلسوز که شبانه روز خود را وقف خدمت به مردم کرده بودند، به‌سادگی پر نخواهد شد.

دستمالچیان با بیان اینکه شهید امیرعبداللهیان شخصیتی بسیار متواضع و دارای سلوک اخلاقی و رفتاری بالایی بود که زبان‌زد خاص‌وعام بود، اظهار کرد: او هیچ‌گاه از سلوک اخلاقی و رفتاری خود خارج نشد؛ او با دوستان، همکاران و زیردستان خود بسیار مبادی آداب بود و همه ما به دلیل از دست دادن چنین وزیر خدوم، انقلابی و فکوری بسیار متاثر شده‌ایم.

به گفته وی، شهید امیرعبداللهیان از اغلب وزرای امور خارجه‌ای که پس از انقلاب روی کار آمدند هم پرکارتر بود و هم کار‌های اساسی را در عرصه دیپلماتیک انجام داد؛ او در راه کشور و خدمت به مردم گام‌های بزرگی را برداشت. 

دستمالچیان با اشاره به موفقیت‌های شهید امیرعبداللهیان در دوران وزارت، عنوان کرد: وزیر فقید در عرصه دیپلماسی همسایگان و در عرصه دیپلماسی روابط بهتر با دنیا، به‌ویژه کشور‌هایی که همسو و همگام با ایران بودند و همچنین در عرصه دیپلماسی اقتصادی گام‌های ارزنده‌ای برداشت؛ عضویت در بریکس و سازمان همکاری‌های شانگهای نیز از دستاورد‌های شهید امیرعبداللهیان بود.

دیپلمات پیشین ایران خاطرنشان کرد: روابط با عربستان و کشور‌های خلیج فارس نتیجه تلاش‌های شهید امیرعبداللهیان و سیاست‌های مدبرانه او بود.

هماهنگی بین میدان و دیپلماسی

سفیر اسبق ایران با بیان اینکه در عرصه مقاومت، هماهنگی بی‌نظیری که بین میدان و دیپلماسی صورت گرفت در عملیات وعده صادق بسیار موفقیت‌آفرین بود، افزود: امیرعبداللهیان بهترین مدیریت را در این عرصه برجای گذاشت؛ وی به خوبی و راحتی مدیریت خود را به اجرا گذاشت.

سفیر پیشین ایران در لبنان با تاکید بر اینکه زمانی که عملیاتی بزرگ و گسترده در سطح وعده صادق انجام می‌شود حتما بین میدان و سیاست هماهنگی کاملی وجود دارد، گفت: اگر هر یک از بخش‌ها به تنهایی تصمیم‌گیری و عمل کنند موفقیت به‌دست نمی‌آید؛ مدیریت این هماهنگی بسیار سخت و پیچیده است، اما این کار انجام شد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *