واکنش ظریف به ۱۲ خیال باطل/ یمن؛ آئینه حقوق بشر غرب/ حشد الشعبی؛ بازیگر اصلی صحنه سیاسی و اجتماعی عراق/ غرب به راه حل سیاسی ایران درباره سوریه تن داد

8:30 - 30 آذر 1397
کد خبر: ۴۷۷۴۳۲
دسته بندی: سیاست
حوزه سیاست خارجی در طول هفته‌ای گذشت اخبار متنوعی داشت که جزئیات آن‌ها پیش‌تر منتشر شده است. مهمترین اخبار مهم این حوزه را مرور می‌کنیم.
سیاست خارجی در هفته‌ای که گذشتبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی ، حوزه سیاست خارجی در طول هفته‌ای گذشت اخبار متنوعی داشت که جزئیات آن‌ها پیش‌تر منتشر شده است. مهمترین اخبار مهم این حوزه را مرور می‌کنیم.
 
وزیر امور خارجه، گفت: در نشست استکهلم شاهد موفقیت گفت‌وگوهای صلح یمنی - یمنی بودیم؛ همین اتفاق نیز می‌تواند در سوریه تکرار شود.
 
مهمترین دغدغه‌های نماینده سازمان ملل در امور سوریه چیست؟
کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: حضور نیرو‌های ترکیه در ادلب، نیرو‌های آمریکا در شرق فرات و نیز تشکیل یک کمیته هماهنگ بین دولت سوریه و مخالفان غیر مسلح برای بازنگری در قانون اساسی بخشی از اقدامات و دستورالعمل دمیستورا برای مذاکره با ایران، روسیه و ترکیه است.
 
کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: مهم‌ترین کاری که حشدالشعبی بعد از آزادسازی عراق کرد، تشکیل یک بسیج عمومی برای مشارکت و حضور مردم در انتخابات پارلمانی بود. امروز حشد الشعبی به عنوان یکی از بازیگران اصلی صحنه سیاسی و اجتماعی عراق محسوب می‌شود.
 
دستیار ارشد وزیر خارجه ایران با بشار اسد در دمشق دیدار و درباره تاسیس کمیته قانون اساسی سوریه گفت‌وگو کرد.
 
سخنگوی وزارت خارجه گفت: در کانال مالی اروپا تبادل اقلام زیادی از کالاها و حتی انتقال تکنولوژی در برابر پول نفت در نظر گرفته شده که یکی از آنها دارو و مواد غذایی است.
 
سخنگوی وزارت خارجه گفت: تا زمانی که به صور رسمی اطلاع دقیقی از دولت‌های شرکت‌های نفتی چین و روسیه مبنی بر عدم همکاری دریافت نکنیم، با این اخبار به سان جنگ روانی برخورد می‌کنیم.
 
وزیر امور خارجه کشورمان با انتشار بخشی از گفت‌وگوی خود در نشست بین‌المللی دوحه، توهمات دوازده‌گانه مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا برای مذاکره با ایران را یادآور شد و بار دیگر نسبت به آن واکنش نشان داد.
 
بر اساس آمار سازمان‌های بین المللی، جنگ نابرابر عربستان علیه یمن تا به امروز قریب به ۱۱ هزار کشته و بیش از ۲۲ هزار مجروح به جا گذاشته و باعث کینه تاریخی ملت یمن از حکام سعودی شده است.
 
در دیدار سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین با مدیر اجرایی دفتر مقابله با جرم و مواد مخدر سازمان ملل، راه‌های گسترش همکاری‌های مشترک بررسی شد.
 
وزیر خارجه در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «نتانیاهو ابتدا ایران را به نابودی تهدید کرد و حالا علنا به رجزخوانی درباره موشک‌های تهاجمی[رژیم صهیونیستی] پرداخته که به گفته او بردش به همه جا می‌رسد».
 
رایزنی‌های جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در خصوص تامین امنیت بین المللی اطلاعات در تاریخ ۲۷ آذر ۱۳۹۷در تهران برگزار شد.
 
وزیر امور خارجه ایران در صفحه توئیترش از کشور‌های غربی خواست به جای دیکته کردن راهکار‌ها درباره سوریه راه حل‌های سیاسی را تسهیل کند.
 
معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: کشور‌های اروپایی باید برای صیانت از برجام گام‌های عملیاتی بردارند.
 
کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به آخرین نشست مشترک ایران، ترکیه و روسیه درباره سوریه گفت: هدف از انجام این گفت‌وگو‌ها این است که مسئله تروریسم تکفیری در سوریه از طریق گفت‌وگوی سیاسی به یک نتیجه‌ای برسد.
 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *