تاکید مجدد ایران بر تعهد تزلزل‌ناپذیر خود به پایبندی به قوانین بین‌المللی بشردوستانه

19:52 - 27 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۷۳۶۹۲
تاکید مجدد ایران بر تعهد تزلزل‌ناپذیر خود به پایبندی به قوانین بین‌المللی بشردوستانه
ایران در نامه‌ای به شورای امنیت درباره اوکراین و یمن هرگونه ادعایی مبنی بر دخالت ایران در فروش، صادرات یا انتقال سلاح بر خلاف تعهدات بین‌المللی‌اش را کاملاً بی‌اساس و مردود دانست.

خبرگزاری میزان -  نمایندگی ایران در سازمان ملل در نامه‌ای به شورای امنیت درباره اوکراین و یمن تاکید کرد: بدینوسیله ارجاع‌های ناروا و بی‌پایه و اساس نمایندگان آمریکا و انگلیس علیه جمهوری اسلامی ایران درباره استفاده از پهپاد‌های ایرانی در درگیری‌های اوکراین که طی جلسه توجیهی علنی اخیر شورای امنیت سازمان ملل در مورد اوکراین که در ۱۴ مه ۲۰۲۴ تحت عنوان دستور کار «حفظ صلح و امنیت اوکراین» مطرح شد، رد می‌کند. 

بر خلاف این ادعا‌های بی‌اساس، جمهوری اسلامی ایران از ابتدای مناقشه اوکراین همواره موضعی بی‌طرفانه اتخاذ کرده و این موضع اصولی بدون تغییر باقی مانده است. 

لذا هرگونه ادعایی مبنی بر دخالت جمهوری اسلامی ایران در فروش، صادرات یا انتقال سلاح بر خلاف تعهدهای بین‌المللی‌اش کاملاً بی‌اساس بود و قاطعانه مردود است. ایران بار دیگر بر تعهد تزلزل‌ناپذیر خود به پایبندی به قوانین بین‌المللی بشردوستانه تاکید می‌کند.

نمایندگی ایران در سازمان ملل تاکید کرد: همچنین مایلم از فرصت استفاده کرده و قویاً ادعا‌های مشابه و ارجاع‌های نامناسب علیه کشورم را در بیانیه‌های نمایندگان آمریکا، انگلیس، فرانسه و سوئیس که در خلال جلسه توجیهی آزاد شورای امنیت سازمان ملل درباره اوکراین مطرح شد، رد کنم.

وی افزود: بدینوسیله ادعای نماینده آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران که در خلال نشست علنی شورای امنیت سازمان ملل در مورد وضعیت یمن مورخ ۱۳ می ۲۰۲۴ تحت عنوان دستور کار «وضعیت خاورمیانه» مطرح شد، مردود اعلام می‌شود.

نمایندگی ایران در سازمان ملل ادامه داد: مایه تاسف است که نماینده آمریکا بار دیگر از تریبون شورای امنیت برای پیشبرد منافع سیاسی کوته‌فکرانه خود و توجیه و مشروعیت‌بخشی به اقدامات غیرقانونی و تجاوزات نظامی مستمر آمریکا علیه حاکمیت و تمامیت ارضی یمن با نشر اکاذیب و اطلاعات نادرست علیه جمهوری اسلامی ایران درباره وضعیت یمن استفاده کرد. جمهوری اسلامی ایران این ادعا‌های بی‌اساس را صراحتاً رد می‌کند. 

وی افزود: به همین ترتیب، جمهوری اسلامی ایران ادعا‌های مشابهی را که نمایندگان آمریکا، انگلیس و فرانسه در جلسه توجیهی شورای امنیت در ۱۴ آوریل ۲۰۲۴ در مورد همان دستور جلسه (S/۲۰۲۴/۹۶۰۲) علیه کشورم مطرح نمودند را مردود می‌داند.

نمایندگی ایران در سازمان ملل تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در مکاتبه‌های خود مورخ ۱۵ ژانویه، ۱۹ فوریه و ۱۸ مارس ۲۰۲۴، صراحتاً اعلام کرده که به قطعنامه‌های مربوطه شورای امنیت پیرامون وضعیت یمن متعهد بوده و فعالیتی مغایر با این قطعنامه‌ها انجام نداده است. جمهوری اسلامی ایران پیوسته از حل مسالمت‌آمیز بحران یمن از طریق مجاری دیپلماتیک دفاع می‌کند و بر تعهد خود نسبت به امنیت دریایی و آزادی دریانوردی تاکید دارد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *