لزوم ایجاد مشوق‌های خاص برای توسعه سرمایه‌گذاری در حوزه کشاورزی

12:15 - 26 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۷۳۴۸۰
دسته بندی: سیاست ، عمومی
لزوم ایجاد مشوق‌های خاص برای توسعه سرمایه‌گذاری در حوزه کشاورزی
رئیس و اعضای هیئت مدیره شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، با حضور در دیوان محاسبات کشور، گزارشی از فعالیت‌های این شرکت ارائه و راهکار‌های حمایتی دیوان محاسبات کشور را دریافت کردند.

خبرگزاری میزان - به گزارش دیوان محاسبات کشور، در این جلسه که با حضور رئیس کل، دادستان، معاونین فنی و حسابرسی، معاون حقوقی، تفریغ بودجه و امور مجلس، جمعی از حسابرسان کل و مدیران کل دیوان محاسبات و همچنین رئیس و اعضای هیئت مدیره شرکت خدمات حمایتی کشاورزی همراه بود، دستغیب با بیان اینکه هرگونه هزینه در بخش کشاورزی سرمایه‌گذاری است و این سرمایه‌گذاری از اهمیت خاصی برخوردار است، گفت: در حوزه کشاورزی باید سرمایه‌گذاری و مشوق‌های خاصی در نظر گرفته شود تا توسعه این بخش را به دنبال داشته باشد.

وی ارائه راهکار‌های تشویقی برای جلوگیری از ریزدانه شدن اراضی کشاورزی و ارائه گزارش‌های کامل و دقیق برای تصمیم گیران را مورد تاکید قرار داد و افزود: اقدامات این شرکت در راستای انضباط مالی با ایجاد سامانه‌های الکترونیکی بسیار خوب بوده است و دولت و مجلس نیز باید سیاست‌های تشویقی برای توسعه کشاورزی و قوانین لازم برای کوچک نشدن زمین‌های کشاورزی را مدنظر داشته باشد.

رئیس کل دیوان محاسبات کشور با اشاره به اینکه واگذاری این شرکت، زمان و آموزش‌های لازم را می‌طلبد، گفت: واگذاری این گونه شرکت‌ها نباید در اولویت قرار بگیرد تا اتکا به واردات برداشته شود و بهای تمام شده کالا‌ها با اصلاح قیمت‌ها کارسازی شود.

در ادامه جلسه، علی کامیار دادستان دیوان محاسبات کشور با بیان اینکه بخش کشاورزی نیاز به حمایت بخش‌های مختلف جامعه دارد چرا که معیشت مردم به آن وابسته است، آمادگی این نهاد نظارتی را برای کمک به این بخش اعلام کرد و اقدامات شرکت خدمات حمایتی کشاورزی را قابل توجه دانست.

همچنین در این جلسه، برزوزاده معاون امور اقتصادی و زیربنایی دیوان محاسبات کشور نکاتی در خصوص لزوم ارائه مدارک سند تحول دولت، انتخاب کارپرداز از بین نیرو‌های رسمی شرکت، استفاده از تنخواه کارت در پرداخت ها، اعلام وضعیت حساب‌های شرکت و اعلام میزان مطالبات و ابلاغ‌ها و تخصیص‌ها و ... را بیان کرد.

در ابتدای جلسه، گزارشی از وضعیت عملکردی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی ارائه شد که بر مبنای این گزارش این شرکت مسئولیت تامین، تهیه و توزیع نهاده‌ها و ماشین آلات کشاورزی را در گستره سراسر کشور بر عهده دارد. کلیه مراحل خرید و ثبت سفارش و توزیع کود‌ها و سموم کشاورزی از طریق مناقصه و سامانه‌ها انجام می‌گیرد. بر اساس این گزارش، شرکت ۳۰ همت یارانه در سال ۱۴۰۱ دریافت و۳۰ پروژه خودکفایی نیز برای گسترش تولید و تامین کود و سموم کشاورزی تعریف کرده که ۱۰ مورد از این پروژه‌ها به بهره‌برداری رسیده است.

در خاتمه این جلسه، رئیس و اعضای هیئت مدیره شرکت به ارائه نکته نظرات خود پرداختند که موضوعاتی از قبیل کوچک شدن اراضی کشاورزی و معیشتی شدن کشاورزی و در پی آن کاهش محصولات کشاورزی، نداشتن مجوز استخدام نیروی کار جدید، کم بودن مشوق‌های حوزه کشاورزی و... مطرح و راهکار‌های لازم ارائه شد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *