اتصال بیش از ۹۶ درصد روستا‌ها به اینترنت

9:08 - 26 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۷۳۴۱۰
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
اتصال بیش از ۹۶ درصد روستا‌ها به اینترنت
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: تاکنون بیش از ۹۶ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار از نظر تعداد و حدود ۹۹ درصد روستاها از نظر جمعیت متصل و تحت پوشش اینترنت قرار گرفتند. البته در کنار این ۷۵۰۰ روستای متصل شده به شبکه ارتباطی، بیش ۳۰۰۰ روستای زیر ۲۰ خانوار هم به اینترنت متصل شده‌اند.

خبرگزاری میزان - به گزارش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار داشت: اولین پروژه‌ای که افتتاح شد، اتصال ۷ هزار و پانصدمین روستای بالای ۲۰ خانوار به شبکه ارتباطی از ابتدای دولت سیزدهم بود. ما از ابتدای دولت این کار را آغاز کردیم و الان بیش ۹۶ درصد روستا‌ها به لحاظ تعداد به شبکه ارتباطی پایدار و باکیفیت متصل هستند و به لحاظ جمعیتی هم قریب به ۹۹ درصد روستا‌ها تحت پوشش قرار گرفته‌اند.

زارع‌پور ادامه داد: روستا‌های متصل شده و باقی‌مانده عمدتا از جمله روستا‌های صعب‌العبور و دور افتاده هستند و گا‌ها برای اتصال یک روستا باید چند سایت راه‌اندازی شود و یا جاده و برق‌کشی انجام شود یا حدود ۶۰ تا ۷۰ کیلومتر فیبرنوری کشیده شود.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه برای همین تعداد روستا‌های متصل شده نیز قریب به ۴ هزار ۵۰۰ کیلومتر جاده، ۴ هزار کیلومتر شبکه برق و ۴ هزار ۲۰۰ کیلومتر فیبرنوری احداث شده است، تصریح کرد: ثمره ایجاد چنین زیرساختی در دور اول و دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی و در دورافتاده‌ترین نقاط روستایی مشخص شد که ۹۹ درصد پوشش داشتیم و ۹۹ درصد استعلامات رای دهندگان به شکل برخط انجام شد.

وی تاکید کرد: زیرساختی که توسعه پیدا می‌کند بستری است برای هر نوع کار فناورانه مبتنی بر ارتباطات و فناوری اطلاعات که نمونه دیگر آن بحث نسخه‌نویسی و نسخه‌پیچی الکترونیکی است و هم اکنون ۹۵ درصد نسخه‌ها الکترونیک نوشته می‌شود صد درصد الکترونیکی پیچیده می‌شود.

زارع‌پور در ادامه با اشاره به پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کار‌ها گفت: ما پس از افتتاح این پروژه در استان قم که کل شهر‌های این استان تحت پوشش قرار گرفت، امروز نیز این پروژه در ۲۰ شهر دیگر کشور غیر از استان قم افتتاح و همزمان عملیات اجرایی در ۵۰ شهر دیگر آغاز شد. 

وی افزود: در حال حاضر ۷ و نیم میلیون خانوار تحت پوشش شبکه فیبرنوری منازل و کسب و کار‌ها قرار گرفته اند و برنامه ما این است که تا پایان سال میزان پوشش را به ۱۴ میلیون خانوار برسانیم که یعنی دو سوم کشور تحت پوشش قرار می‌گیرد و سال بعد نیز کل شهر‌های کشور تحت پوشش قرار می‌گیرند.

وزیر ارتباطات با اشاره به ضروت اتصال به فیبرنوری منازل و کسب و کار‌ها نیز گفت: الان قریب به نیم میلیون نفر در مجموع از فیبرنوری و VDSL استفاده می‌کنند و برنامه ما این است که امسال این عدد را به ۲ میلیون برسانیم. البته دلیل این فاصله بین پوشش و اتصال این است که ما باید اول پوشش را ایجاد و زیرساخت را فراهم می‌کردیم و بعد فراخوان می‌دادیم. الان که به نقطه قابل قبولی از لحاظ پوشش رسیده ایم برنامه‌ای برای افزایش میزان اتصال به ۲ میلیون خانوار را تا پایان سال در دستور کار قرار داده‌ایم.

زارع‌پور با اشاره به دستور رئیس جمهور برای افزایش میزان اتصال در پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کار‌ها گفت: حالا با دستور رئیس جمهوری باید به کمک همکارانم برنامه‌ریزی کنیم که میزان اتصال را تا پایان سال به بیش از ۲ میلیون خانوار برسانیم.

وی با بیان اینکه همزمان با توسعه لایه دسترسی با پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کارها، شبکه انتقال و شبکه IP کشور نیز توسعه داده شد، افزود: تا الان با افتتاحی که انجام شد، تقریبا ظرفیت شبکه انتقال و شبکه IP کشور حدود دو برابر افزایش پیدا کرده است که در شبکه انتقال برای نخستین بار از تجهیزات انتقال نوری کاملا ایرانی استفاده شد که می‌توان گفت ۲۰ ترابایت از ظرفیت ایجاد شده که تقریبا یک سوم ظرفیت شبکه انتقال می‌شود هم اکنون با تجهیزات با کیفیت داخلی توسعه داده شد تا حالا ایران به جمع تعداد محدود کشور‌هایی که چنین تجهیزاتی می‌سازند اضافه شده باشد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *