اقدامات دولت در زمینه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت

19:51 - 25 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۷۳۳۷۹
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
اقدامات دولت در زمینه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت
دبیر ستاد ملی جمعیت در نشست خبری هفته ملی جمعیت اظهار داشت: دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت هفته آینده برگزار خواهد شد.

خبرگزاری میزان - نشست خبری هفته ملی جمعیت صبح امروز ۲۵ اردیبهشت ماه در سالن کوثر نهاد ریاست جمهوری برگزار شد.

شکیبا محبی‌تبار، دبیر ستاد ملی جمعیت در این نشست با اشاره به عناوین هفته جوانی جمعیت ادامه داد: ان‌شاءالله از ۲۹ اردیبهشت که روز اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت با حضور رئیس‌جمهوری برگزار خواهد شد و آغاز هفته جوانی جمعیت است. این مسئله کاملا مردمی است و مردم با شناختی که دارند باید در صیانت از گنجینه خانواده نقش خود را پیدا کنند. 

وی ادامه داد: در تمام جوامع انسانی یکی از مقوله‌های مهم تقویت ظرفیت‌های علمی در حوزه جمعیت است و از همین رو ما هم یک روز در هفته جمعیت را به این موضوع اختصاص داده‌ایم.

محبی‌تبار در رابطه با تشریح دستاورد‌های اجرایی دولت سیزدهم در این حوزه ادامه داد: بعد از تشکیل دولت سیزدهم و ابلاغ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، وظایف مختلفی در دستگاه‌های مختلف دولت شکل گرفت و دستگاه‌ها در این زمینه اقداماتی را انجام دادند.

دبیر ستاد ملی جمعیت بیان کرد: از جمله این اقدامات اهدای بالغ بر ۸۰هزار قطعه زمین به خانواده‌های بیش از سه فرزند است. اختیارات این زمین‌ها به مردم واگذار شده است و در بسیاری از موارد خانواده‌ها به فکر ساخت و سرمایه‌گذاری در این زمین‌ها هستند. این کار کام مردم را شیرین کرده است همچنین بیمه مادران و زنان روستایی و عشایر دارای سه فرزند نیز شروع شده است و ثبت نام‌ها آغاز شده است.

وی با اشاره به ماده ۵ این قانون تصریح کرد: تخفیفات ساخت مسکن خانوار‌های دارای سه فرزند به بالاست این تخفیف ۵۰ درصدی برای انشعابات آب و برق و گاز و خدمات ساخت است که توسط شهرداری‌ها اعمال شده است.

محبی‌تبار افزود: همچنین براساس ماده ۷ قانون ۱۱۰۲ خوابگاه متاهلین برای دانشجویان متاهل توسط وزارت علوم و بهداشت آماده شده است. همچنین خوابگاه‌های دیگری نیز در حال آماده‌سازی است و امیدواریم به موقع آماده شود.

وی با بیان اینکه در سال گذشته یک و نیم میلیون نفر وام ازدواج و فرزندپروری را تحویل گرفته‌اند، اذعان کرد: در ابتدای سال قبل یک انباشتی از وام‌های ازدواج بود که متعلق به سال ۹۹ بودند. در سال گذشته حجم زیادی پرداخت شد و حالا صف انتظار وام ازدواج فرزنداوری قابل قبول شده است و البته ما تلاش می‌کنیم که این صف را کوتاه‌تر کنیم. ۲۰۳ همت وام ازدواج و فرزندآوری در سال گذشته اعطا شده است.

دبیر ستاد ملی جمعیت ادامه داد: براساس قانون به ازای تولد هر نوزاد از سال ۱۴۰۰ اعطای سهام بورس به نوزاد را داریم تا فرزند به سن قانونی برسد و بعد از سن قانونی اداره آن به فرد واگذار می‌شود ۶۵۷هزار و ۶۴۷ نفر نیز ثبت نام کرده اند. مرخصی زایمان که از ۶ ماه به ۹ ماه ارتقا پیدا کرده بود به صورت کامل اجرایی شده است.

وی افزود: بسته تغذیه و بهداشتی رایگان نیز با همت وزارت رفاه و وزارت بهداشت بسته‌های آن تعریف شده و کالابرگ ۶۰۰هزار تومانی شد که علاوه بر کمک‌های وزارت رفاه نیز دهک‌های یک تا پنج از این حمایت برخوردار شدند.

دبیر ستاد ملی جمعیت با اشاره به احیای تسهیلات دانشجویی و طرح نیروی انسانی گفت: وزارت بهداشت این طرح علیرغم مشکلاتی که وجود داشت ابلاغ کرده و در حال اجراست.

وی تصریح کرد: مراکز همسان گزینی نیز با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی وزارت ورزش و بسیج ایجاد شده است و ۱۴۵ مرکز همسان‌گزینی در کل کشور فعال بوده و ازدواج آسان و به هنگام را ترویج می‌کند و ۴۸۰ گروه مردمی نیز در این حوزه فعال هستند.

محبی‌تبار افزود: حدود ۲۰۰ سمن در این راستا ثبت شده‌اند. البته از نظر ما این تعداد سمن قابل قبول نیست و در حال رایزنی با وزارت کشور هستیم تا تعداد این سمن‌ها را افزایش دهیم. شبکه واسطی خیر تشکیل شده و ۱۶، ۱۶۰۰ نفر عضو آن هستند. همچنین گروه‌های فعال برای مبارزه با سقط غیرقانونی جنین نیز تشکیل شده و ۲۱۶ گروه فعال داریم که در این زمین فعالیت می‌کنند و ما از آن‌ها حمایت کرده‌ایم.

وی با اشاره به پراکندگی مراکز تشخیص و درمان ناباروری گفت: بیمه زوج‌های نابارور باید تقویت شود و اگر می‌خواهیم حمایت موثری داشته باشیم بینه‌ها باید تقویت شوند. همچنین لزوم اموزش لازم و فرهنگ سازی برای پیشگیری از تاخیر در ازدواج و جلوگیری از سقط توسط وزارت بهداشت ارائه می‌شود.

دبیر ستاد ملی جمعیت در ادامه افزود: همچنین پرداخت کارانه پلکانی به بهورزان که در این زمینه فعالیت می‌کنند شروع شده است. همچنین سامان‌دهی اتاق‌های زایمان اواخر سال گذشته اتفاق افتاد و مجوز استخدام ۱۵۷۶ ماما نیز به وزارت بهداشت داده شد و به سرعت پیگیری و این ماما‌ها مشغول به فعالیت شدند.

وی ادامه داد: این میزان از ارائه تسهیلات به نظر ما مکفی نیست و باید توجه بیشتری به آن شود. ما در زمینه فرزند سوم و چهارم تسهیلات خوبی ارائه کرده این و باعث افزایش موالید فرزند سوم و چهارم شده است، اما در همه مطالعات نشان داده شده است که فرزندآوری به هنگام باعث تحکیم خانواده می‌شود لذا فرهنگ سازی در این زمینه بسیار موثر خواهد بود.

سپس غفاری مسئول دبیرخانه اجرایی جایزه جوانی جمعیت گفت: ما در سال قبل رویداد‌های استانی را برگزار و خوشبختانه استان‌ها فعال شدند، الان رویداد‌های استانی هم در حال برگزاری است. مسئله جمعیت بدون حضور مردم شدنی نیست تلاش داریم مردم را هم پای کار بیاوریم.

وی در ادامه افزود: بخش رسانه و پویش سهم من از جوانی جمعیت هم پررنگ بود. بالغ بر ۴هزار اثر به جایزه ملی رسید و برای اینکه حق افراد حفظ شود یک شناسه مردمی تشکیل شد و رویکرد جدی شد تا افراد را شناسایی و ۲۰۰ شناسایی فعال هم رخ داد. جایزه ملی هم با حضور رئیس جمهوری صبح شنبه بیست و نهم صورت می‌گیرد و این آغازی بر تلاشی جدید خواهد بود. همچنین از یک موسیقی فاخر با اجرای محمد معتمدی هم رونمایی خواهد شد و در مراسم اجرا می‌شود.

غفاری در بخش پرس و پاسخ عنوان کرد که برای مراسم اختتامیه بخش خانواده، کودک و نوجوان پررنگ خواهد بود، چرا که مسئله اصلی اینجا بچه‌ها هستند، حتی شهربازی هم برای بچه‌ها تدارک دیده شده است.

دومین جایزه ملی جوانی جمعیت به همت ستاد ملی جمعیت در بخش‌های خانواده، رسانه، سازمان‌های مردم نهاد، دستگاه‌های اجرایی، شرکت‌ها و موسسات خصوصی، مدیران و نخبگان اردیبهشت سال جاری با شعار سهم من از جوانی ایران برگزار خواهد شد.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت jameyat.ir مراجعه کنند.

 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *