خط تولید هیدروکربن‌های نفتی به کمک کاتالیست‌های نانوساختار افتتاح شد

11:37 - 25 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۷۳۲۶۵
دسته بندی: سیاست ، عمومی
خط تولید هیدروکربن‌های نفتی به کمک کاتالیست‌های نانوساختار افتتاح شد
خط تولید هیدروکربن‌های نفتی با استفاده از کاتالیست‌های نانوساختار در شرکت مواد معدنی مکرر در شهرک صنعتی لیا جدید قزوین با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس ‌جمهور رونمایی شد.

خبرگزاری میزان - به گزارش معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، روح الله دهقانی که صبح امروز با هدف بازدید و افتتاح چند خط تولید محصولات فناور و رونمایی از چند دستاورد دانش‌بنیان وارد استان قزوین شده است، با حضور در شهرک صنعتی لیا و مجموعه صنعتی مواد معدنی مکرر از محصولات دانش‌بنیان و خطوط تولید فرآورده‌های مبتنی بر هیدروکربن‌های نفتی رونمایی کرد.

در خطوط تولید این مجموعه فناور، پارافین و وازلین و فوتس اویل از برش‌های نفتی برای نخستین بار با فناوری جدید تولید می‌شود. در این فرآیند که تولید بالایی دارد از کاتالیست‌های نانوساختاری استفاده می‌شود که آسیب‌های زیست محیطی و مضرات روش‌های فعلی را ندارد. در حال حاضر برای تولید این قبیل محصولات در ایران از اکسیداسیون در مجاورت اسید سولفوریک استفاده می‌کنند که علاوه بر ایجاد آلودگی محیط ریست باعث شوک در سیستم‌های تصفیه خانه فاضلاب می‌شود.

خط تولید در سه طبقه با دو رآکتور و دو بلندر و بخش بسته بندی فعالیت می‌کند. مساحت هر طبقه حدود ۲۴۰ متر مربع و مساحت کل واحد تولید بالغ بر ۱۰۰۰متر مربع است که ظرفیت تولید سالیانه ۲۰۰ هزار تن محصول را دارد.

رونمایی از پری پلیمر

 در ادامه با حضور معاون علمی رییس جمهور و استاندار قزوین در کارخانه گروه مکرر، از خط تولید پری پلیمر رونمایی شد. این فرآورده در تولید انواع فوم‌های صندلی، مبلمان، کفش و ... کاربرد دارد.

محصولات پلی یورتان از دو جزء رزین و هاردنر (ایزوسیانات) تشکیل می‌شوند. جزء دوم که ترکیبات ایزو سیانات است، در پتروشیمی ایران به صورت جنرال تولید میشود و بخشی از نیاز کشور نیز از طریق واردات تامین می‌شود.

شرکت مواد مهندسی مکرر با سنتز و پلیمریزاسیون این مواد گام بزرگی در جهت تولید ایزوسیانات‌های تخصصی با هدف کاهش وابستگی به خارج از کشور برداشته است. واحد تحقیقات این بخش از شرکت با تغییر در ساختار ایزو سیانات بسته به نوع محصول، ایزوسیانات خاص آن را تولید و باعث تولید فرآورده‌های جدید شده است.

برای استفاده تخصصی این جزء، این شرکت با سنتز ایزوسیانات محصول جدیدی تولید می‌کند که کاربردی وسیعی در گرید‌های تخصصی مصرف دارد.

این خط تولید گروه مکرر از ظرفیت ۵۰۰۰ تن در سال برخوردار است. این محصول ضمن افزایش کیفیت و فراهم کردن امکان تولید گرید‌های تخصصی حوزه پلی یورتان، توانمندی در تولید یک فرآورده کیفی و بی رقیب را فراهم کرده است.

 تا پیش از این، نمونه مشابه با مشکلات متعدد از کشور‌های کره جنوبی و چین وارد می‌شد و با تولید این فرآورده، حداقل پنج میلیون دلار صرفه جویی ارزی برای کشور به ارمغان خواهد آمد.

رونمایی از هاردنر‌های اپوکسی HA-۱۱۱

در ادامه این بازدید، خط تولید هاردنر‌های اپوکسی که کاربرد‌های گسترده و فراوانی در تولید کف‌پوش‌ها و پوشش‌های صنعتی دارد توسط دهقانی رونمایی شد. سیستم‌های اپوکسی از دو جزء رزین و هاردنر تشکیل شده است. HA-۱۱۱ یک هاردنر پایه برای تولید دیگر هاردنر‌های اپوکسی است.

HA-۱۱۱ در دمای محیط حالت نیمه جامد دارد. این محصول به صورت خالص بوده و از ترکیب آن با رقیق کننده‌های واکنش گر و غیر واکنش گر، کاتالیست‌ها و ... انواع هاردنر‌های اپوکسی تولید می‌شود.

به دلیل ساختار شیمیایی HA-۱۱۱، هاردنر‌های بر پایه این هاردنر دارای مقاومت شیمیایی بالا، خواص فیزیکی عالی و کارآمدی بالا هستند. از این هاردنر‌ها در سیستم‌های پوشش مخازن شیمیایی، کفپوش‌ها و چسب‌های الکتریکی و صنعتی و تولید قطعات کامپوزیتی و. استفاده می‌شود.

شرکت مکرر به عنوان نخستین تولید کننده این محصول در کشور دارای ظرفیت تولید دو هزار تن در سال است و با توجه به این که محصولات مشابه بسیار گران‌قیمت هستند، تولید این محصول با قیمتی یک سوم نمونه وارداتی، زمینه را برای صرفه جویی حدود دو میلیون دلار در سال فراهم می‌کند.

رونمایی از پتوی سیمانی

بخش کامپوزیت مجموعه مکرر با در نظر گرفتن ضرورت تولید محصولات ژئوسنتتیکی، محصول ایزوسمنت را برای نخستین بار در کشور تولید و تجاری سازی کرده است.

این محصول که در دنیا به نام کنکریت کانواس معرفی شده، فرایند تولید خاصی و انحصاری دارد و نمونه‌های آزمایشی تولید شده در این شرکت توسط آزمایشگاه شرکت و دانشگاه‌های کشور در دست بررسی است. محصول تولید شده توسط این مجموعه فناور، اگرچه شباهتی به پتوی سیمانی دارد، ولی فرایند تولید آن متفاوت بوده و مبتنی بر فناوری بومی تولید شده است.

از این محصول می‌توان در کانال‌هایی که دچار فرسایش شده و امکان انحراف و تخلیه آب کانال وجود ندارد در دیواره‌ها و بستر کانال به صورت خیس استفاده کرد. همچنین در واحد‌های نظامی برای برپاکردن چادر‌های اضطراری، بیمارستان‌های صحرایی و مقاوم سازی و تسریع در احداث سنگر‌های بتنی به عنوان بتن پاکیزه در پروژ‌های عمرانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ظرفیت تولید شرکت مکرر، دو میلیون متر مربع در سال از این محصول است که با مواد اولیه ساخت ایران تولید می‌شود. این محصول با قیمتی پایین‌تر از مشابه‌های اروپایی بسیار گرانقیمت عرضه می‌شود و زمینه ساز صرفه جویی ارزی حدود یک میلیون دلار شده است.

شرکت مواد مهندسی مکرر، تولیدکننده و صادرکننده انواع مواد شیمیایی پیشرفته در حوزه پلی یورتان، اپوکسی، آلکید و آکریلیک، محصولات کامپوزیت، عایق‌های ژئوتکستایل و پتوی سیمانی، ارائه دهنده خدمات فنی و مهندسی در زمینه مواد شیمیایی است.

این مجموعه صنعتی و فناور تولید بیش از ۴۰۰ نوع محصول در زمینه انواع محصولات پلی یورتان، محصولات اپوکسی، محصولات آلکید و محصولات آکریلیک شامل انواع رزین را در زمره فعالیت‌های خود دارد.

تولیدات این مجموعه دانش‌بنیان توانسته است برای ۴۵۰ نفر اشتغال ایجاد کند و بیش از ۲۰۰ شرکت با ۴۰ هزار تن تولید در سال مشتری محصولات شرکت مکرر هستند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *