جرم‌انگاری عدم اجرای ضوابط ابلاغی پدافند غیرعامل در قانون

9:16 - 25 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۷۳۲۰۷
دسته بندی: سیاست ، دفاعی و مقاومت
جرم‌انگاری عدم اجرای ضوابط ابلاغی پدافند غیرعامل در قانون
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه اجرایی نکردن مصوبه‌ها و شیوه‌نامه‌های تدوین شده شورای دائمی پدافند غیرعامل در قانون تشکیل سازمان پدافند غیرعامل کشور برای اولین بار جرم انگاری شده است، اظهار داشت: با دستگاه‌هایی که نسبت به اجرای اصول پدافند غیرعامل کوتاهی کنند برخورد قانونی پیش‌بینی شده است.

خبرگزاری میزان - به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پایداری ملی، شورای پدافند غیرعامل استان هرمزگان با حضور سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور و جمعی از معاونین این سازمان و مهدی دوستی استاندار هرمزگان برگزار شد.

سردار جلالی در این مراسم با اشاره به اهمیت استان هرمزگان به عنوان دروازه شبکه لجستیکی کشور، اظهار داشت: وجود زیرساخت‌های انرژی و صنعتی و قرار گرفتن تنگه راهبردی هرمز در این استان، هرمزگان را به استان حائز اهمیت بالا تبدیل کرده است.

به گفته وی، با توجه به ظرفیت‌های خلیج فارس به عنوان هاب انرژی و موقعیت تنگه هرمز، راهبرد تقویت دفاع مناسب دریایی، هرمزگان را به عنوان قطب دفاعی کشور مطرح کرده و اهمیت ملی، توسعه‌ای، دفاعی آن را دو چندان نموده است. از همین رو تامین امنیت و ارتقای تاب آوری زیرساختی و دریایی استان به لحاظ پدافند غیرعامل بسیار نقش مهمی دارد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه با جنگ ترکیبی پنج لایه علیه کشور مواجه هستیم، خاطرنشان کرد: نخستین لایه تهدید از درون است. موضوع دوم در جنگ ترکیبی، آسیب‌پذیری زیرساختی سایبری است که در قالب سه دسته آسیب‌پذیری درجه یک با آسیب و راهکار مشخص، آسیب‌پذیری درجه دو با ماهیت ناشناخته و آسیب درجه سوم یا امپلنتی شامل آسیب به سخت‌افزار، نرم افزار و میان افزار، تعریف می‌شود. براساس ارزیابی‌ها، بیش از ۸۰ درصد آسیب‌پذیری‌ها از نوع درجه یک هستند که با برنامه‌ریزی مدون می‌توان با این تهدیدات مقابله کرد.

به گفته سردار جلالی، در این زمینه سازمان پدافند غیرعامل کشور، دستورالعمل امن‌سازی اضطراری پدافند سایبری را آماده کرده که تمام آسیب پذیری‌های ممکن را احصا کرده و راهکار‌های برطرف کردن آن را نیز تشریح کرده است که با اجرای آن بخش عمده‌ای از تهدیدات احتمالی بی‌اثر خواهد شد.

وی همچنین بر لزوم برنامه ریزی برای مدیریت پیامد‌های ناشی از تهدیداتی که به منجر به قطع خدمات می‌شود تاکید کرد و متذکر شد: همه دستگاه‌ها باید برنامه حفظ تداوم کارکرد مخصوص به خود را با توجه به ماموریت و اهمیت در زنجیره ارائه خدمات خود به کار بگیرند تا چنانچه زیرساختی با تهدید مواجه شد، کارکرد و سرویس دهی آن دچار اختلال نشود و مردم کمترین تاثیر را از پیامد‌های ناشی از تهدیدات را تجربه کنند.

توجه به مدیریت پیامد، کاهش آسیب پذیری و مدیریت وابستگی‌ها و برگشت‌پذیری زیرساخت و تعیین سخنگوی واحد در هنگام بروز رخداد‌ها و حوادث در دستگاه‌های خدمت رسان، از جمله موارد مورد تاکید سردار جلالی در این جلسه بود.

به گفته رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور استان‌های جنوبی از جمله استان هرمزگان به لحاظ جغرافیایی در زمینه مواجه با مهاجمان زیستی به عنوان پیشانی پدافند زیستی کشور محسوب می‌شوند که در زمینه مقابله با تهدیدات زیستی برنامه‌ریزی و مراقبت‌های لازم صورت گیرد.

وی با تشریح اهمیت تصویب قانون تشکیل سازمان پدافند غیرعامل کشور، گفت: شورای دائمی هفت نفره پدافند غیرعامل به عنوان عالی‌ترین مرجع تصمیم‌گیر در زمینه پدافند غیرعامل کشور تصویب و اجرایی شده و اجرایی نکردن مصوبه‌ها و شیوه‌نامه‌های تدوین شده شورای دائمی پدافند غیرعامل در این قانون برای اولین بار جرم انگاری شده و با دستگاه‌هایی که نسبت به اجرای اصول پدافند غیرعامل کوتاهی کنند برخورد قانونی پیش‌بینی شده است.

سردار جلالی با تشریح اهمیت نظام عملیاتی حفاظت از زیرساخت‌های با اهمیت بالا، متذکر شد: برنامه ملی حفاظت از زیرساخت‌های با اهمیت بالا تصویب و برای همه دستگاه‌ها تعیین شده است در این برنامه حوزه‌های بحرانی و با اهمیت بالا شناسایی شده که برای هر دستگاه نقش و وظایف مشخصی تعریف شده است.

استاندار هرمزگان: اجرای طرح جامع پدافند غیرعامل در غرب بندرعباس، صیانت از سرمایه‌های ملی است

مهدی دوستی استاندار هرمزگان نیز در این نشست با اشاره به اهمیت اجرای طرح‌های پدافندی، اظهار داشت: توسعه صنعتی استان با جدیت در حال پیگیری است و چندین پروژه در حوزه‌های مهم از جمله نفت، انرژی و صنعت به ویژه در حوزه فولاد در حال اجرا است که در همین راستا ضرورت بازنگری و طراحی مجدد مسائل پدافندی را دو چندان کرده است.

استاندار هرمزگان گفت: طرح‌های پدافندی با هدف صیانت و حراست بهتر و جامع‌تر از زنجیره خدمت به مردم و ظرفیت‌های غنی موجود در استان در حال اجرا هستند و پیشنهاد مشخص ما اجرای طرح جامع و ویژه پدافند غیر عامل در محدوده غرب بندرعباس به منظور حراست بهتر از این سرمایه‌های ملی است.

استاندار هرمزگان با برشمردن برخی چالش‌های حیاتی استان و با اشاره به جایگاه خاص هرمزگان در کشور، نگاه ویژه پدافندی به استان را ضروری دانست.

در ادامه این جلسه رؤسای کارگروه‌های مختلف شورای پدافند غیرعامل استان از جمله انرژی، بهداشت، کشاورزی و فناوری اطلاعات به ارائه گزارشات از عملکرد خود پرداختند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *