وزیر راه و شهرسازی: ایران سرزمین فرصت‌های ترانزیتی و لجستیکی است

15:28 - 24 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۷۳۰۹۷
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
وزیر راه و شهرسازی: ایران سرزمین فرصت‌های ترانزیتی و لجستیکی است
وزیر راه و شهرسازی در آیین امضای قرارداد تجهیز و بهره‌برداری از پایانه‌های کانتینری و کالای عمومی بندر شهید بهشتی چابهار با هند، ایران را سرزمین فرصت‌های ترانزیتی و لجستیکی عنوان کرد و گفت: از این توافق راضی هستیم و به هند اعتماد داریم.

خبرگزاری میزان - به گزارش وزارت راه و شهرسازی، مهرداد بذرپاش در آیین امضای قرارداد تجهیز و بهره‌برداری از پایانه‌های کانتینری و کالای عمومی بندر شهید بهشتی چابهار با جمهوری هند که امروز دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ماه در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد، اظهار کرد: هم اکنون علاوه بر قرارداد بندر چابهار، برای تکمیل کلان پروژه کریدور شمال-جنوب گرد هم آمدیم که بعد از مذاکرات نارندرا مودی نخست وزیر جمهوری هند و سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری ایران، موضوع کلان پروژه «ایران راه» در دستور کار ما قرار گرفت.

وی افزود: در راستای تکمیل پروژه‌های کریدور شمال_جنوب و ترانزیت به کشور‌های منطقه، پروژه‌های متعددی در دستور کار دولت و وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت.

ایران سرزمینی ارزان، سریع و مطمئن برای ترانزیت کالا در غرب آسیا است

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: ایران سرزمین فرصت‌های ترانزیتی و لجستیکی است و برای بالفعل کردن این ظرفیت‌ها تلاش می‌شود. همچنین ایران سرزمینی ارزان، سریع و مطمئن برای ترانزیت کالا در غرب آسیا است. به‌طوری‌که میزان رشد ترانزیت کالا در سال ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ بالغ بر ۵۸ درصد بوده است و روند رشد بیش از ۵۰ درصدی در سال جاری گواه اهتمام دولت در این مسیر است.

وی افزود: در نشست سه‌جانبه هند و ایران و روسیه نقشه کلان پروژه ایران راه تقدیم عزیزان شد. توافقی که در گذشته انجام شد و قراردادی که امروز به نتیجه رسید گواه این اهتمام است.

بذرپاش با بیان اینکه چابهار نقطه کانونی توسعه ترانزیت منطقه است، گفت: در تلاش هستیم راه آهن چابهار به زاهدان امسال به بهر برداری برسد، زیرا ارزش این بندر را بیش از پیش افزایش می‌دهد. همچنین توسعه راه‌های مواصلاتی جاده‌ای در مسیر دریا و توسعه فرودگاهی از دیگر برنامه‌های ما در این منطقه است.

وزیر راه و شهرسازی، تعریف شهر‌های ساحلی در مجاورت بندر چابهار را به عنوان ارزش افزوده این بندر دانست و اظهار کرد: از این توافق راضی هستیم و به هند اعتماد کامل داریم و هند را یکی از اقتصاد‌های بزرگ دنیا می‌دانیم. توافق و توسعه روابط در دستور کار دولت ایران قرار دارد و معتقدیم این یک شروع توسعه تجاری بین دو کشور است.

وی افزود: دسترسی کشور هند از طریق بندر چابهار، شبکه‌های ریلی و جاده‌ای ایران به کشور‌های افغانستان، آسیای میانه و ترکیه، آذربایجان، گرجستان و روسیه از مزیت‌های این پروژه برای هند است.

بذرپاش خطاب به سایر کشور‌های منطقه که ایران با آن‌ها روابط تجاری و اقتصادی دارد، گفت: موضوع توسعه ترانزیت به ویژه ترانزیت ریلی مورد تاکید مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری قرار دارد.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه بیان کرد: امروز یک قرارداد بلند مدت به امضا طرفین می‌رسد و فصل جدیدی در روابط میان دو کشور آغاز می‌شود. همچنین در آینده نزدیک خبر‌های بهتری را خواهیم شنید. به طوریکه قرارداد‌های خوبی با کشور‌های منطقه در دست تهیه است که اخبار خوش آن به علاوه گزارشی از پیشرفت و توسعه پروژه‌ها خدمت مردم شریف ایران اعلام می‌شود.

بذرپاش در پایان از وزیر بنادر، کشتیرانی و آبراهه‌های جمهوری هند برای حضور در این مراسم به علاوه مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، وزارت امور خارجه، سفیر هند و سایر همکاران که برای توسعه روابط لجستیکی و ترانزیتی دو کشور تلاش کردند، صمیمانه تشکر و قدردانی کرد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *