بازدید معاون اول قوه قضاییه از برخی واحدهای تولیدی شهرک صنعتی شمس‌آباد/ مشکل اسناد مالکیت شهرک شمس‌آباد پس از ۱۲ سال حل شد

9:23 - 23 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۷۲۷۵۹
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
بازدید معاون اول قوه قضاییه از برخی واحدهای تولیدی شهرک صنعتی شمس‌آباد/ مشکل اسناد مالکیت شهرک شمس‌آباد پس از ۱۲ سال حل شد
معاون اول قوه قضاییه به همراه مسئولان قضایی استان تهران از شهرک صنعتی شمس‌آباد و واحدی‌های تولیدی و صنعتی مستقر در این شهرک صنعتی بازدید کرد.

خبرگزاری میزان- در راستای حمایت دستگاه قضایی از تولید و رفع موانع واحد‌های تولیدی، حجت‌الاسلام والمسلمین حمزه خلیلی، معاون اول قوه قضاییه صبح امروز یک‌شنبه (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) با حضور در شهرک صنعتی شمس‌آباد از واحد تولیدی و صنعتی ونوس شیشه بازدید کرد.

معاون اول قوه قضاییه در جریان این بازدید‌ پس از استماع گزارش مدیران این واحد‌ صنعتی، ضمن حضور در بخش‌های مختلف از نزدیک در جریان روند تولید قرار گرفت.

وی همچنین مسائل و مشکلات مطرح شده از سوی مالکان و سرمایه‌گذاران را بررسی و بیان کرد که باید مشکلات کارخانه‌هایی را که کارآفرینی می‌کنند، برطرف کنیم.

 همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین حمزه خلیلی معاون اول قوه قضاییه در جریان بازدید از شهرک صنعتی شمس آباد از دو واحد تولیدی و صنعتی «جهان کریستال» و «لوله و پروفیل کیهان» بازدید و در جریان روند تولید و مشکلات این واحد‌ها قرار گرفت.

در این بازدید علی القاصی رئیس کل دادگستری استان تهران، علی صالحی دادستان تهران و جمعی از مسئولان قضایی، علیرضا فخاری استاندار تهران، فرشاد مقیمی معاون وزیر صمت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی حضور داشتند.

معاون اول قوه قضاییه درحاشیه این بازدید اظهار کرد: در راستای جهش تولید باید موانع مشکلات و آسیب‌هایی که در این بخش وجود دارد را احصا، شناسایی و مشکلات مرتبط با حوزه‌های مختلف تقنینی، اجرایی و قضایی را برطرف کنیم.

وی افزود: صاحبان تولید مشکلات و آسیب‌ها را بهتر شناسایی می‌کنند. ممکن است چرخه معیوبی در بخش‌های قضایی، اجرایی و تقنینی وجود داشته باشد که باید برطرف شود، باید تسهیلاتی را در اختیار واحد‌های تولیدی قرار دهیم یا کار‌هایی را انجام دهیم که به سهولت بتواند محصولات خود را تولید کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین خلیلی گفت: در این بازدید مشاهده کردیم که دغدغه صاحبان صنایع بیش از دغدغه ما است. اگر بتوانیم این موانع را از پیش روی آن‌ها برداریم گام بزرگی را در امر تولید برداشته‌ایم.

وی در ادامه به مشارکت مردمی و بخش خصوصی در حوزه‌های مرتبط با اقتصاد اشاره کرد و گفت: اقتصاد زمانی می‌تواند رونق پیدا کند که قلمرو حضور مردم و بخش خصوصی را بیشتر کنیم، نظارت دولت را بطلبیم و حضور بخش خصوصی تخصصی را در حوزه‌های مرتبط با اقتصاد پر رنگ‌تر کنیم.

معاون اول قوه قضاییه گفت: امروز در بازدید از ۳ واحد صنعتی شهرک صنعتی شمس‌آباد فقط مشکلات قضایی را مورد بررسی قرار ندادیم بلکه به مسائل مختلف پرداختیم، همگی باید اهتمام داشته باشیم تا تمام موانع را با همکاری یکدیگر برطرف کنیم.

وی افزود: در بازدید از این سه واحد صنعتی صاحبان و سرمایه‌گذاران از حضور به هنگام و حمایت‌های رئیس کل دادگستری استان تهران نسبت به امر تولید قدردانی و اعلام کردند که با کمک دادگستری استان تهران توانستیم برخی از مشکلات را برطرف کنیم.

معاون اول قوه قضاییه گفت: برخی از مشکلات واحد‌های تولیدی که در استان مرتفع نمی‌شود را باید در ستاد اقتصاد مقاومتی با حضور مسئولان مرتبط مطرح و بررسی کنیم تا بتوانیم این موانع را بر طرف و گام‌های موثری را برداریم و در نهایت تصمیمات دقیق و درستی را اتخاذ کنیم.

معاون اول قوه قضاییه: نیازمند همراهی بخش خصوصی هستیم تا بتوانیم رفاه را برای مردم فراهم کنیم

در ادامه این بازدید جلسه هم‌اندیشی فعالان اقتصادی شهرک صنعتی شمس‌آباد با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حمزه خلیلی معاون اول قوه قضاییه و دیگر مسئولان قضایی برگزار شد.

بازدید معاون اول قوه قضاییه از برخی واحدهای تولیدی شهرک صنعتی شمس‌آباد/ مشکل اسناد مالکیت شهرک شمس‌آباد پس از ۱۲ سال حل شد

معاون اول قوه قضاییه در این جلسه خطاب به صاحبان سرمایه و تولیدکنندگان گفت: دغدغه‌ها، مسائل و مشکلاتی که در حوزه اجتماعی، اقتصادی و قضایی در ذهنتان وجود دارد را باید مطرح کنید تا از آن‌ها اطلاع پیدا کرده و تصمیمات صحیح را اتخاذ کنیم. با توجه به حساسیتی که در حوزه اقتصادی وجود دارد، می‌توانیم با همفکری تصمیمات عقلانی و منطقی بگیریم.

وی افزود: می‌توانیم تهدید‌ها، هجمه‌ها و تحریم‌هایی که به ما تحمیل شده را به فرصت تبدیل کنیم. نفوذ و دامنه بخش خصوصی را باید بیش از این توسعه دهیم زیرا بخش خصوصی تمام بُن و ریشه‌های اقتصاد کشور را می‌داند.

معاون اول قوه قضاییه با بیان اینکه امروز نیازمندیم که یک فهم مشترک داشته باشیم، گفت: بدون فهم مشترک نمی‌توانیم به یک تصمیم مشترک دست پیدا کنیم و بدون تصمیم مشترک نمی‌توانیم عملیات‌های اجرایی دقیق حمایتی را اجرا کنیم لذا زمانی که فعالان اقتصادی به گونه‌ای فکر می‌کنند و ما به عنوان مسئولان قضایی به گونه‌ای دیگر، نمی‌توانیم به یک تصمیم واحد برسیم.

وی ادامه داد: باید جلسات مشترک زیادی بین فعالان اقتصادی و قوه قضاییه برگزار شود تا تصمیم‌گیری‌ها با یک فهم مشترک و بررسی تمام زوایا و بخش‌ها همراه باشد. امروز به همراهی بخش خصوصی بسیار نیازمند هستیم تا بتوانیم با این همیاری، همکاری و همراهی رفاه را برای مردم فراهم و زندگی آن‌ها را آباد کنیم و نباید تصمیمات ما برای مردم هزینه‌آور باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین خلیلی با بیان اینکه با یک فهم مشترک و تصمیم درست، منطقی و عقلانی می‌توانیم پیش برویم و گره‌ها را یک به یک باز کنیم، گفت: قوه قضاییه به تنهایی نمی‌تواند تصمیم گیرنده باشد و با یک اندیشه واحد به نتیجه برسد و باید از نعمت حضور مردم نیز در حل مسائل استفاده کند.

وی افزود: دغدغه‌ای که تولیدکنندگان و صاحبان صنایع در جلسه بیان کردند مشکل تامین انرژی در فصل گرما بود و جلسات دیگری برای استماع بیانات صاحبان صنایع اختصاص داده می‌شود.

رئیس کل دادگستری استان تهران: مشکل اسناد مالکیت شهرک صنعتی شمس‌آباد پس از ۱۲ سال حل شد

علی القاصی، رئیس کل دادگستری استان تهران نیز در این بازدید اظهار کرد: دادگستری کل استان تهران نیز به‌عنوان بخش مهمی از دستگاه قضا رویکرد حمایت از چرخه تولید در حیطه وظایف و مسئولیت‌های خود را در دستور کار قرار داده و به همین منظور در ستاد اقتصاد مقاومتی مجموعه قضایی استان تهران پیگیری‌های خوبی در جهت ایجاد و تقویت هم‌افزایی میان ارکان و بخش‌های تاثیرگذار در حل مشکلات واحد‌های تولیدی صورت گرفت که نتایج قابل توجهی در پی داشت.

بازدید معاون اول قوه قضاییه از برخی واحدهای تولیدی شهرک صنعتی شمس‌آباد/ مشکل اسناد مالکیت شهرک شمس‌آباد پس از ۱۲ سال حل شد

رئیس کل دادگستری استان تهران با اشاره به ایجاد شعب تخصصی به‌منظور رسیدگی به پرونده‌های مرتبط با حوزه واحد‌های تولیدی و صنعتی در واحد‌های قضایی سراسر استان تهران عنوان کرد: ۱۲ شعبه شورای حل اختلاف در شهرک‌های صنعتی به‌منظور حل و فصل دعاوی مرتبط با واحد‌های تولیدی و صنعتی ایجاد شد که در حال حاضر مشغول به فعالیت هستند.

وی ضمن اشاره به ایجاد سامانه‌ای در ذیل دبیرخانه ستاد اقتصاد مقاومتی دادگستری کل استان تهران به‌منظور ایجاد ارتباط بر خط میان واحد‌های تولیدی با این ستاد اذعان کرد: در پی این اقدام، عزیزان حاضر در عرصه تولید و صنعت بدون اینکه ضرورتی به مراجعه به واحد‌های قضایی استان تهران وجود داشته باشد، می‌توانند مسائل و مشکلات مرتبط با واحد تولیدی خود را به‌ منظور پیگیری به ستاد اقتصاد مقاومتی دادگستری کل استان تهران اطلاع دهند.

القاصی در ادامه از پیگیری ریشه‌ای مسائل و مشکلات واحد‌های تولیدی و صنعتی از طریق برگزاری مستمر نشست مشترک شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی با ستاد اقتصاد مقاومتی دادگستری استان تهران خبر داد و ضمن اشاره به تشکیل شناسنامه برای واحد‌های تولیدی و صنعتی در ستاد اقتصاد مقاومتی مجموعه قضایی استان تهران گفت: با توجه به هم‌فکری و مشورت با عزیزان در بخش‌های مختلف تولیدی و صنعتی، در مجموع ۴۰ مشکل اساسی در این حوزه شناسایی و دسته‌بندی شد و به‌منظور رفع آن‌ها به دستگاه‌های اجرایی به‌خصوص وزارت صمت ابلاغ شد.

رئیس کل دادگستری استان تهران در ادامه از نقض حکم خلع ید به مساحت ۳۶۴ هکتار از اراضی شهرک صنعتی عباس‌آباد که بیش از ۲۲۰ واحد تولیدی و صنعتی فعال در محدوده این اراضی مشغول به فعالیت بودند، خبر داد و گفت: همچنین نقض حکم ابطال سند مالکیت ۲۳ هکتار از اراضی شهرک صنعتی دماوند ۲ و ایجاد شرایط لازم برای پذیرش متقاضیان جدید و امکان صدور ۴۷ هکتار سند مالکیت جدید برای شهرک صنعتی دماوند در نتیجه نقض دادنامه مذکور از جمله اقداماتی است که در جهت حمایت از چرخه تولید و صنعت در دادگستری کل استان تهران صورت گرفته است.

وی در ادامه با اشاره به رفع مشکل تنش آبی شهرک صنعتی شمس‌آباد از طریق خط انتقال آب از تصفیه خانه اسلامشهر و صدور مجوز حفاری دو حلقه چاه آب عنوان کرد: با پیگیری دستگاه قضا، مشکل اسناد مالکیت شهرک شمس‌آباد پس از ۱۲ سال وقفه حل و بیش از هزار و ۶۰۰ فقره سند مالکیت تک برگی صادر شد.

القاصی در ادامه از رفع مشکلات مرتبط با اجرای طرح‌های توسعه‌ای شرکت‌های دانش‌بنیان با پیگیری دستگاه قضا در استان تهران خبر داد و خاطرنشان کرد: صدور مجوز تغییر کاربری شهرک‌های صنعتی به مساحت ۵۰۰ هکتار مورد پیگیری قرار گرفت و از انسداد راه دسترسی منتهی به شهرک صنعتی عباس‌آباد پیشگیری به‌عمل آمد.

رئیس گل دادگستری استان تهران در ادامه رفع تصرف از ۱۰ هکتار از اراضی شهرک صنعتی دماوند ۱ را مورد اشاره قرار داد و در عین حال از رفع مشکل صدور کارت بازرگانی واحد‌های صنعتی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی خبر داد.

وی با اشاره به آزادسازی بیش از ۹۰ هکتار از اراضی صنعتی از طریق تعیین تکلیف اراضی راکد در شهرک‌های صنعتی اظهار کرد: بررسی‌های انجام شده حاکی از این است که از سال ۱۳۹۷ تا سال ۱۴۰۲ آمار پرونده‌های مربوط به واحد‌های تولیدی در واحد‌های قضایی استان تهران کاهش یافته که علت این امر فعال شدن ستاد اقتصاد مقاومتی دادگستری کل استان تهران در مقایسه با گذشته است.

القاصی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به تشکیل ۱۲ کارگروه برای پیگیری مشکلات واحد‌های تولیدی و رفع موانع موجود ذیل دبیرخانه ستاد اقتصاد مقاومتی دادگستری کل استان تهران عنوان کرد: هدف از تشکیل این کارگروه‌ها، ارائه راهکار‌های اجرایی و عملیاتی به‌منظور رفع آسیب‌ها، موانع و مشکلات شناسایی شده در حوزه‌های مختلف تولیدی و صنعتی در قالب یک اتاق فکر مشترک است.

رئیس کل دادگستری استان تهران از احصا هفت مشکل و چالش اساسی در جریان بازدید معاون اول دستگاه قضا از شهرک صنعتی شمس‌آباد خبر داد و گفت: این هفت مشکل و چالش به‌صورت مکتوب به دبیرخانه ستاد مرکزی اقتصاد مقاومتی قوه قضاییه و خدمت معاون اول دستگاه قضا منعکس خواهد شد و انشالله با تدابیر وی قطعا خروجی مثبتی برای تولیدکنندگان و صنعت‌گران در پی خواهد داشت.

وی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به رویکرد حمایتی رئیس عدلیه نسبت به مساله تولید در کشور عنوان کرد: با توجه به دغدغه‌مندی و حساسیت ویژه شخص معاون اول دستگاه قضا انشالله قوه قضاییه بیش از گذشته در جهت رفع موانع موجود در مسیر چرخه تولید و گره‌گشایی از مشکلات تولیدکنندگان اقدام خواهد کرد.

فرشاد مقیمی، معاون وزیر، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران نیز در این نشست با اشاره به توفیقات حاصله در پی همکاری با دستگاه قضا از حل و فصل ۲۴۰ پرونده مرتبط با واحد‌های صنعتی و تولیدی با ایجاد شعب تخصصی شورا‌های حل اختلاف در شهرک‌های صنعتی توسط دادگستری کل استان تهران خبر داد.

علیرضا فخاری، استاندار تهران نیز در این نشست از بازگشت هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی راکد و نیمه راکد به چرخه تولید با همکاری بخش‌های قضایی در دو سال گذشته خبر داد و گفت: در طی این مدت حدود پنج هزار واحد تولیدی نیمه تمام به بهره‌برداری رسید.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *