دادستان تهران: آمار انتقال زندانیان به نزدیک‌ترین ندامتگاه به محل سکونت ۴۵ درصد افزایش داشته است

11:46 - 22 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۷۲۵۷۱
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
دادستان تهران: آمار انتقال زندانیان به نزدیک‌ترین ندامتگاه به محل سکونت ۴۵ درصد افزایش داشته است
دادستان تهران گفت: سال گذشته یک هزار و ۷۵۰ مورد درخواست انتقال زندانی به نزدیک‌ترین محل سکونت واصل و با یک هزار و ۵۶۱ مورد موافقت شد که این آمار نسبت به سال ۱۴۰۱، حدود ۴۵ درصد افزایش داشته است.

خبرگزاری میزان- نخستین جلسه کاهش جمعیت کیفری و ساماندهی زندانیان استان تهران در سال ۱۴۰۳ با حضور علی صالحی دادستان تهران، سید حشمت‌اله حیات الغیب مدیرکل زندان‌های استان تهران، جمعی از معاونین ستادی دادستان و سرپرستان نواحی ۳۲ گانه دادسرای عمومی و انقلاب تهران، در سالن جلسات دادستانی تهران برگزار شد.

صالحی در این جلسه با اشاره به تاکیدات ریاست قوه قضاییه مبنی بر کاهش جمعیت کیفری، اظهار کرد: در سال گذشته با برنامه ریزی‌های مدون با هدف کاهش جمعیت کیفری و ساماندهی وضعیت زندانیان، جلسات متعددی برگزار و نتایج خوبی حاصل شد، این جلسه نیز در راستای برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته جهت تحقق سند تحول و تعالی قوه قضاییه، به عنوان نخستین جلسه سال جاری در این حوزه برگزار شده است.

دادستان تهران در ادامه ضمن تشریح دستاورد‌های دادستانی تهران در زمینه ساماندهی وضعیت زندان‌ها، از کسب رتبه برتر کشوری در حوزه انتقال زندانیان به نزدیک‌ترین ندامتگاه به محل سکونت، توسط استان تهران خبر داد و افزود: در سال گذشته یک هزار و ۷۵۰ مورد درخواست انتقال زندانی به نزدیک‌ترین محل سکونت واصل و براساس ضوابط موجود، با یک هزار و ۵۶۱ مورد موافقت شد که این آمار نسبت به سال ۱۴۰۱، حدود ۴۵ درصد افزایش داشت و در این زمینه، استان تهران به عنوان استان برتر کشور شناخته شد.

صالحی با بیان اینکه در فروردین ماه سال جاری، ۵۴ زندانی جهت رسیدگی به پرونده به صورت فیزیکی اعزام شدند؛ یادآور شد: با توجه به سیاست‌های دستگاه قضایی در خصوص کاهش اطاله دادرسی، در نواحی مختلف دادسرای تهران، برای تعداد ۵۴۸ زندانی جلسه رسیدگی الکترونیکی برگزار شده که میانگین تعداد این جلسات به کل جلسات دادرسی، ۹۱ درصد بوده است.

وی با اشاره به اینکه استفاده از نهاد‌های ارفاقی، ظرفیتی قابل توجه برای کمک به آزادی زندانیان واجد شرایط است، اظهار کرد: در فروردین ماه سال جاری، در مجموع ۲۱۷ مورد درخواست بهره‌مندی زندانیان از نهاد‌های ارفاقی واصل و تاکنون با ۳۰ درخواست موافقت شد که نسبت به تعداد مشابه در ماه قبل، ۲۰ درصد افزایش یافته است و سایر درخواست‌ها در حال بررسی هستند.

صالحی بیان کرد: در فروردین‌ماه سال جاری همکاران قضایی ما در نواحی مختلف دادسرای تهران، به منظور دیدار مستقیم با زندانیان و رسیدگی بدون واسطه به درخواست و مشکلات، ۱۲۲ مرتبه از زندان‌های تهران بازدید داشته و علاوه بر آن تعداد ۱۱ ملاقات برخط برگزار کرده‌اند.

دادستان تهران در این جلسه همچنین بر ضرورت تسریع در تعیین تکلیف متهمان بازداشتی تاکید کرد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *