۱۲۰۰ ساعت آموزشی برای کارکنان دادگستری خوزستان برگزار شده است

9:30 - 11 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۷۰۷۴۰
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
۱۲۰۰ ساعت آموزشی برای کارکنان دادگستری خوزستان برگزار شده است
رئیس کل دادگستری خوزستان از برگزاری بیش از ۱۲۰۰ ساعت آموزشی برای کارکنان دادگستری خوزستان خبر داد.

خبرگزاری میزان- علی دهقانی در نشستی که با محوریت تدوین و پیش‌بینی دوره‌های آموزشی قضایی و اداری برگزار شد، با تاکید بر ضرورت عمل به سیاست‌های تحول‌آفرین، اظهار کرد: دوره‌های آموزشی باید در راستای رویکرد پیشگیری از وقوع جرایم و دعاوی، بهره‌مندی از دانش‌های نو، بین رشته‌ای و تجارب جدید بشری و عدم اکتفا به صرف دانش حقوقی و قضایی، استفاده از برنامه‌های نرم‌افزاری دادرسی الکترونیک و فناوری‌های روز، عدم استفاده از کاغذ، بررسی علل نقض آرا، حکمرانی قضایی داده‌محور و نظارت هوشمند، ارتقای توجه و دقت به ارکان دعوا، ایجاد شفافیت در فرایند رسیدگی و صدور آرای قضایی، تخصصی‌کردن فرایند‌های رسیدگی و شناسایی، رفع موارد اختلاف نظر قضات، اتقان آرای قضایی و در نتیجه کاهش اطاله دادرسی باشد.

 رئیس کل دادگستری خوزستان با بیان اینکه ۳۲۱ نشست قضایی در دادگستری استان خوزستان برگزار شده است،گفت: ناشناخته ماندن نکات قانونی موجب مغفول ماندن آن‌ها می‌شود و نشست‌های قضایی ظرفیت بسیار خوبی برای موضوعات مبهم قانونی است که باید از این ظرفیت استفاده شود.

وی گفت: هوشمندسازی و استفاده از فناوری الکترونیک یکی از اهداف هشت‌گانه سند تحول و تعالی است و موجب تسهیل در روند آموزش و کاهش هزینه‌ها می‌شود که باید در کنار برگزاری دوره‌های کارگاهی حضوری، از این ظرفیت نیز به صورت موثر و مفید استفاده شود.

دهقانی با بیان اینکه هدف از اجرای آموزش نیروی انسانی، در هر مجموعه، تقویت علم و دانش و انتقال تجربه و موجب بهبود فرایندهاست، ادامه داد: مدیران قضایی استان باید با شناسایی مسائل حقوقی و کیفری مبتلابه استان باتوجه به حجم پرونده‌های متشکله و نیز با همکاری مسئولان سایر دستگاه‌ها، دوره‌های آموزشی مورد نیاز خود را به معاون آموزش اعلام کنند تا آموزش به صورت کاربردی برای کارکنان قضایی و اداری برگزار شود.

وی ادامه داد: در مجموع بهبود روند آموزش نیاز به ابزار‌هایی دارد که از جمله آن می‌توان به نیازسنجی، استفاده از بستر فناوری الکترونیکی، بهره‌مندی از اساتید مجرب قوه قضائیه و دادگستری استان، ارزیابی عملکرد و رفع نقایص موجود اشاره کرد.

دهقانی اظهار کرد: شناخت وظایف و روند کار در دادگاه‌های صلح یکی از اقدامات مورد هدف در برنامه‌های عملیاتی ابلاغی است که باید پیش از تشکیل این دادگاه‌ها، آموزش‌های لازم فراگرفته شود و مشکلات احتمالی شناسایی و مرتفع شود.

وی ادامه داد: استفاده از مجازات‌های جایگزین‌های حبس و نظام نیمه آزادی برای مرتکبین جرایم واجد شرایط مندرج در قانون، ابطال اجراییه در قانون چک، پیش فروش آپارتمان‌ها، نحوه اجرای دادرسی الکترونیک، استفاده از فناوری هوشمند و نظام اداری بدون کاغذ، ارجاع سیستمی پرونده به کارشناس، برگزاری مزایده‌های الکترونیک، از مواردی است که باید در دوره‌های آموزشی سال جاری مورد توجه قرار گیرد.

برگزاری بیش از ۱۲۰۰ ساعت آموزشی برای کارکنان دادگستری خوزستان

دهقانی گفت: در سال گذشته همچنین ۲۳ دوره شغلی به میزان ۳۱۶ ساعت در قالب ۴۰ دوره آموزشی برای قضات استان برگزار و برای ۶۵۶ نفر کارنامه آموزشی صادر شد. برای کارکنان اداری نیز ۱۷ عنوان دوره آموزشی انتخاب و به مدت ۸۸۴ ساعت آموزش داده شد. سه دوه آموزش توجیهی در قالب ۹ عنوان نیز برای ۱۲۰ نفر از کارکنان جدیدالاستخدام برگزار شد که در پایان گواهی‌نامه آموزشی دریافت کردند.

وی افزود: برگزاری ۱۷ عنوان دوره تخصصی شغلی و تولید محتوای آموزشی به همراه برگزاری آزمون برای کارمندان شاغل در دادسرای ویژه روحانیت، ۵۰ دوره آموزشی جهت ضابطین قضایی دستگاه‌های مختلف و ۵۸ نوبت دوره آموزشی برای کانون وکلا و کارشناسان رسمی و دانشجویان، از دیگر برنامه‌های آموزشی این معاونت بود که پس از نیازسنجی صورت گرفته است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *