رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

تفاهم نامه همکاری علمی و پژوهشی سازمان بازرسی کل کشور با دانشگاه شیراز منعقد شد

11:46 - 10 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۷۰۵۷۷
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
تفاهم نامه همکاری علمی و پژوهشی سازمان بازرسی کل کشور با دانشگاه شیراز منعقد شد
مراسم امضای تفاهم نامه همکاری علمی و پژوهشی سازمان بازرسی کل با دانشگاه شیراز با حضور قائم مقام سازمان و رئیس دانشگاه شیراز برگزار شد.

خبرگزاری میزان- مراسم امضای تفاهم نامه همکاری علمی و پژوهشی سازمان بازرسی کل با دانشگاه شیراز با حضور قائم مقام سازمان و رئیس دانشگاه شیراز برگزار شد.

در این نشست رحمانیان قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور با ابراز خرسندی از توسعه همکاری سازمان بازرسی با مراکز دانشگاهی بزرگ به ویژه دانشگاه شیراز، اظهار کرد: دانشگاه شیراز یکی از مراکز علمی برجسته در جنوب کشور است که تاکنون دانشجویان عالم، ممتاز، فاضل و توانمندی را تربیت و به جامعه تحویل داده است.

وی گفت: به موجب قانون اساسی، سازمان بازرسی کل کشور دو وظیفه بسیار مهم نظارت بر حسن جریان امور و اجرای صحیح قوانین را بر عهده دارد که نشان دهنده جایگاه رفیع، برتر و ویژه نظارتی این سازمان در میان دستگاه‌های نظارتی در کشور می‌باشد.

رحمانیان با برشمردن برخی از تکالیف و مسئولیت‌های سازمان بازرسی اظهار داشت: این سازمان بعنوان عالی‌ترین مرجع نظارتی کشور در راستای ماده ۲ قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور وظیفه نظارت بر دستگاه‌های اجرایی، دولتی و حاکمیتی کشور در بخش‌های مختلف عهده دارد.

قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه این رسالت و تکلیف نظارتی گسترده با همکاری و همراهی دستگاه‌های مختلف از جمله مراکز علمی به صورت کارآمد و فراگیر محقق خواهد شد گفت: بهره‌مندی از ظرفیت و توان علمی مراکز علمی همچون دانشگاه شیراز سبب ارتقا بعد کارشناسی گزارشات سازمان می‌شود.

رحمانیان با تاکید بر اجرای سیاست‌های نوین در دوره تحول و تعالی عنوان داشت: یکی از رویکرد‌های مهم سازمان در این دوره علم محوری و فناورپایه در کلیه امور نظارت و بازرسی است که همواره مورد تاکید ریاست سازمان بازرسی بوده است که در این راستا اقدامات ویژه‌ای از جمله شناسایی و مسدود سازی گلوگاه‌های فساد و برخورد با علت‌های مفاسد اداری و اقتصادی به جای معلول‌ها، پیشگیری و اصلاح امور، رویه‌های فسادزا و هوشمندسازی کلیه امور نظارت و بازرسی و ارتقاء شفافیت و پیشگیری صورت گرفته است.

قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور در ادامه به یکی دیگر از رویکرد‌های جدی سازمان اشاره کرده و گفت: از دیگر محور‌هایی که به صورت جدی در سازمان بازرسی کل کشور دنبال می‌شود بحث فناوری است. به طوری که می‌توانیم بیان کنیم که بالاترین سطح هوشمندی در حوزه فناوری اطلاعات در سازمان بازرسی کل کشور در حال اجرا است.

وی توضیح داد: مصداق بارز این رویکرد راه اندازی سامانه ir. ۱۳۶ است که همه اقدامات در آن بصورت هوشمند و بدون دخالت عوامل انسانی انجام می‌شود.

رحمانیان با برشمردن برخی از فوائد همکاری سازمان با مراکز علمی گفت: با امضای تفاهم نامه امروز فی مابین سازمان بازرسی کل کشور و دانشگاه شیراز، خروجی و دستاورد‌های بسیار مهمی از جمله ارتقای کارآمدی و سلامت نظام اداری، پیشگیری و مبارزه با فساد دردستگاه‌های اجرایی، شناسایی و اصلاح رویه‌های فساد خیز و ... به همراه خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: امضا این تفاهم نامه سر فصل جدیدی در همکاری عالمانه، هوشمند، ساختارمند، کارآمد و موثر میان عالی‌ترین نهاد نظارتی کشور و یکی از مراکز مهم علمی کشور ایجاد خواهد کرد. اجرای این تفاهم‌نامه می‌تواند سبب ارتقا و تقویت بعد کارشناسی برنامه‌های نظارت و بازرسی، مشارکت اساتید دانشگاه در نشست‌های تخصصی و هیئت‌های اندیشه ورز سازمان، بروزرسانی نظام مسائل کشور، مشارکت مراکز علمی و تحقیقاتی در فرهنگ سازی و اطلاع رسانی به ویژه در زمینه‌های فرهنگ امانت‌داری، پاکدستی، صیانت از اموال و حقوق عمومی، فسادستیزی و عدالت محوری در کلیه فعالیت‌ها، مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی دستگاه‌ها به مردم و همچنین اصلاح و تنقیح قوانین مرتبط با امر نظارت بازرسی، شفافیت، هدایت تحقیقات اساتید دانشگاه، رساله و پایان نامه مقطع تحصیلات تکمیلی به صورت کاربردی با اهداف نظارتی سازمان باشد. همچنین ابراز امیدواری کرد که اولین کتابخانه‌ی جامع تخصصی در زمینه پیشگیری و مقابله با فساد اداری توسط دانشگاه شیراز ایجاد شود و دانشجویان و اساتید امر مطالبه‌گری از دستگاه‌ها را با لحاظ موازین قانونی و رویکرد پیشگیری در دستور کار خود قرار دهند. همچنین اساتید و دانشجویان علاقه‌مند به عنوان همکار افتخاری با سازمان بازرسی کل کشور همکاری کند.

توجه به شعار سال و مسئله تولید دیگر موضوعی بود که رحمانیان به آن اشاره کرده و گفت: استفاده از ظرفیت‌های مردمی و مشارکت دادن مردم در مسائل اقتصادی قطعاً در ارتقای وضعیت اقتصادی کشور میسر است. دانشگاه می‌بایست در رابطه با شعار سال با برگزاری نشست‌های تخصصی موانع و مشکلات را آسیب شناسی و راهکار‌های لازم با توجه به ظرفیت و توانمندی‌های موجود به تفکیک هریک از دستگاه‌های ذیربط جهت انجام اقدمات نظارتی لازم به سازمان بازرسی کل کشور ارائه نماید.

در ادامه این نشست محمد موذنی رئیس دانشگاه شیراز با قدردانی از سازمان بازرسی کل کشور در توجه به مقوله علم محوری اظهار کرد: معتقد هستیم سازمان بازرسی کشور از یک جایگاه بسیار بالای نظارتی برخوردار است که می‌تواند در ارتقای سلامت اداری تعیین کننده باشد.

وی با بیان آماری از وضعیت دانشگاه شیراز از امضای تفاهم نامه همکاری با سازمان بازرسی کل کشور ابراز رضایت کرد و گفت: پیشنهاد می‌کنیم بتوانیم دو رشته تخصصی مورد نیاز سازمان بازرسی کل را در دانشگاه ایجاد نماییم تا در موضوع نظارت‌های تخصصی بیش از گذشته به وضعیت سلامت اداری کشور کمک شود.

گفتنی است در پایان این جلسه تفاهم نامه همکاری سازمان بازرسی کل کشور و دانشگاه شیراز امضا شد.

انتهای پیام/


برچسب ها: سازمان بازرسی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *