رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

موافقت مجلس با جدول شماره ۷ در خصوص حقوق و مزایا و توزیع اعتبارات دستگاه‌ها در بودجه ۱۴۰۳

11:17 - 10 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۷۰۵۷۱
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
موافقت مجلس با جدول شماره ۷ در خصوص حقوق و مزایا و توزیع اعتبارات دستگاه‌ها در بودجه ۱۴۰۳
نمایندگان مجلس کلیات گزارش کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳ در مورد جدول ۷ در خصوص حقوق و مزایا و توزیع اعتبارات دستگاه‌ها را به تصویب رساندند.

خبرگزاری میزان - نمایندگان در نشست علنی امروز (دوشنبه، ۱۰ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی مخالفت و موافقت خود را با جدول شماره ۷ لایحه بودجه ۱۴۰۳ درباره نحوه توزیع اعتبارات دستگاه‌ها مطرح کردند.

زنگنه: عدم رعایت عدالت در تقسیم اعتبارات از جمله ایرادات مهم جدول شماره ۷

بنابراین گزارش در ابتدا محسن زنگنه در مخالفت با مفاد جدول شماره ۷، گفت: عدم رعایت عدالت در تقسیم اعتبارات از جمله ایرادات مهم این جدول است چرا که متاسفانه برخی ادارات ۶۰ تا ۷۰ درصد و برخی دیگر کمتر از ۲۰ درصد افزایش اعتبار داشته اند، در این میان وضعیت برخی دانشگاه‌ها بسیار اسفناک است چرا که دانشگاه‌های بزرگ بیش از ۷۰ درصد و دانشگاه‌های کوچک بین ۲۰ تا ۲۵ درصد اعتبار گرفته اند لذا باید این موارد مورد بررسی قرار گرفته و اصلاح شود.

گودرزوند چگینی: در توزیع اعتبارات دستگاه‌ها بی عدالتی صورت نگرفته و تقسیمات براساس نیاز آن‌ها بوده است

همچنین در ادامه مهرداد گودرزوند چگینی در موافقت با مفاد جدول شماره ۷ با بیان اینکه جابه جایی و رشد خاصی در این جدول صورت نگرفته، گفت: بنده نیز ابتدا مانند مخالف محترم گمان می‌کردم در توزیع اعتبارات بی عدالتی صورت گرفته در حالی که این بی‌عدالتی نیست و تقسیمات بر اساس نیاز و شرح وظایف دستگاه‌ها بوده است لذا آنچه در جدول ۷ می‌بینید واقعی است و بی عدالتی صورت نگرفته بنابراین از همکاران محترم می‌خواهم به منظور جلوگیری از ایجاد مشکل در پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان دولت به این جدول رأی موافق دهند.

منظور: برای توزیع عادلانه اعتبارات دستگاه‌ها بسیار تلاش کردیم

در ادامه داوود منظور به عنوان نماینده دولت در دفاع از مفاد جدول شماره ۷، گفت: ما در توزیع عادلانه اعتبارات بسیار تلاش کردیم که مجموعه انتظارات علاوه بر مفاد برنامه هفتم در آن گنجانده شود و حتی ریز توزیع اعتبارات در جلسه با رئیس جمهور و هیات دولت مورد مشورت قرار گرفته است البته برخی از عزیزان گمان می‌کنند اعتبارات برخی از دستگاه‌ها بالا رفته، اما اینگونه نیست چرا که به عنوان مثال اعتبارات وزارت نیرو برای خشکسالی یا باروری ابر‌ها ذیل اعتبارات خود وزارت نیرو تجمیع شده است بنابراین طبق ساماندهی صورت گرفته در ردیف‌ها، یک شفافیت در جدول شماره ۷ به وجود آمده است و این تغییرات با توجه به نیازی که به لحاظ سیاستگذاری لازم بود صورت گرفته است.

وی ادامه داد: همچنین رشد اعتبار دانشگاه‌ها با توجه به ماموریت آن‌ها و زیر نظر وزارت علوم صورت گرفته است و اهداف برنامه هفتم و عدالت بین استانی و دستگاهی در توزیع اعتبارات در جدول شماره ۷ مدنظر ما بوده است البته یک سری اعتبارات از سرفصل مالی به اینجا انتقال پیدا کرده است که از نظر ما تا حدودی دارای ابهام است، اما اگر کلیات تصویب شود می‌توانیم این موارد را در جزئیات بررسی و مورد رایزنی قرار دهیم.

حاجی بابایی: مشکل خدمتگزاران مدارس و کارمندان جهاد کشاورزی و دیگر موارد اضطراری را در جدول شماره ۷ حل کردیم

در ادامه حاجی بابایی رئیس کمیسیون تلفیق برنامه و بودجه در رابطه با این جدول، مطرح کرد: جدول ۷ مطابق با دیدگاه کارشناسی دولت به مجلس ارسال شده است، اما ما با توجه به مشکلات دانشگاه‌ها ۱۵۰۰ میلیارد جهت توزیع اعتبار میان دانشگاه‌هایی که مدنظر کمیسیون آموزش و تحقیقات بود در نظر گرفتیم. همچنین ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به وزیر علوم اختصاص یافت تا مشکل حق التدریس هر دانشگاه را حل کند و ۲ هزار میلیارد دیگر نیز به وزیر بهداشت داده شد بنابراین نمی‌توان از یک وزارتخانه پولی را برداشت و به وزارتخانه دیگری داد بنابراین بیشتر از این نمی‌توان به جدول شماره ۷ دست زد و تنها کاری که ما انجام دادیم مورد توجه قرار دادن دانشگاه‌ها، کمیته امداد و بهزیستی، معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش بود و به آن‌ها کمک کردیم.

وی تاکید کرد: جدول شماره ۷ بار بزرگی است که در صورت تغییر اساسی در آن تا یک ماه دیگر نیز نمی‌توان آن را جمع کرد چرا که هر جا دست بزنیم یک انقلاب و اعتراض عمومی ایجاد می‌کند و ما فقط توانستیم جا‌هایی که ضعف بودجه‌ای داشتند را کمی تقویت کنیم بنابراین این جدول در اختیار دولت است لذا از دوستان خواهش می‌کنم به آن رأی موافق دهند.

این نماینده مجلس ادامه داد: مشکل خدمتگزاران و کارکنان مدارس و کارمندان جهاد کشاورزی و دیگر موارد اضطراری را حل کردیم.

بابائی کارنامی: افزایش حقوق کارمندان بهزیستی از مستمری بگیران آن کمتر است

بابائی کارنامی در اخطاری با استناد به بند ۱۲ اصل سوم قانون اساسی، گفت: اگرچه جدول شماره ۷ نسبت به بودجه سال ۱۴۰۲ شفاف‌تر شده، اما برخی از دستگاه‌ها کمتر از ۲۲ درصد افزایش سنواتی داشته اند به ویژه افزایش حقوق کارمندان بهزیستی نسبت به مستمری بگیران این سازمان کمتر بوده است لذا دستور فرمایید این جدول مجددا بررسی شود.

حسینی: افزایش اعتبار هزینه‌ای بالای ۱۲۰ درصد برخی از دستگاه‌ها قابل قبول نیست

همچنین البرز حسینی در تذکری آئین نامه ای، گفت: رشد اعتبار برخی از دستگاه‌ها در این جدول در حد ۲۰ الی ۳۰ درصد است که تا حدودی قابل قبول است، اما برخی از دستگاه‌ها بالای ۱۲۰ درصد افزایش اعتبار هزینه‌ای داشتند و در مقابل افزایش اعتبار هزینه‌ای برخی دستگاه‌های دیگر منفی صفر درصد بوده بنابراین باید پرسید مگر دستگاهی مانند سازمان امور استخدامی قرار است در سال پیش رو با چنین اعتبار افزایش یافته‌ای چه اقدام خاصی به جز وظایف سازمانی خود انجام دهد.

حمیدرضا حاجی بابایی در جریان بررسی بخش درآمدی جدول ۷ لایحه بودجه ۱۴۰۳ گفت: در توضیحات جدول ۷ باید بگوییم که این جدول بازمی‌گردد به دستگاه‌های مربوط به دولت که دولت در این جدول تمام دستگاه‌ها را به صورت تجمیعی آورده است. در این جدول حقوق و مزایای مربوط به دستگاه‌های دولتی و برنامه‌های آن مورد بررسی قرار گرفته، کمیسیون تلفیق در این خصوص گزارش‌هایی را دریافت کرده، برخی از گزارش‌ها مربوط به حقوق دستگاه‌ها نبوده و در خصوص برنامه‌ها بود.

وی ادامه داد: کمیسیون تلفیقی تغییرات کلی در این جدول ایجاد نکرده بلکه تغییرات به صورت جزئی عنوان شده، در کل جدول ۷ مربوط به دولت است، کمیسیون تلفیق تنها جزئیاتی را به آن اضافه کرده است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق در خصوص فوق‌العاده متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان گفت: متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان که از سراسر کشور پیگیر آن هستند، منابع آن در نظر گرفته شده و از اول فروردین قابل اجرا است، این مسئله در برنامه هفتم عنوان شده، بعد از رفع ایرادات آن عملیاتی می‌شود و از ابتدای فروردین قابلیت اجرا دارد و پرداخت می‌شود.

 نمایندگان مجلس در جریان بررسی جدول شماره ۷ لایحه بودجه در رابطه با توزیع اعتبارات دستگاه‌ها پس از استماع نظرات مخالفان و موافقان همچنین رئیس کمیسیون تلفیق و نماینده دولت با تصویب این جدول مخالفت کردند، پس از آن، پیشنهادات نمایندگان برای اصلاح اجزای جدول مذکور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در نهایت نمایندگان پس از استماع برخی از پیشنهادات، با کلیات گزارش کمیسیون در مورد جدول ۷ در خصوص حقوق و مزایا و توزیع اعتبارات دستگاه‌ها با ۱۴۲ رأی موافق، ۱۲ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۱ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

در نشست امروز، روح الله نجابت در تذکری شفاهی در خصوص جدول ۷ بودجه سال ۱۴۰۳، گفت: در لایحه بودجه ۳۰۰ میلیارد ریال برای هوشمند سازی قوه مقننه آمده است، اما سوال این است که مبنای این رقم کجاست؟ طی سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ بیش از چهار همت برای این موضوع در مجلس شورای اسلامی گذاشته شد، اما معلوم نیست کجا و چگونه تخصیص پیدا کرد و هزینه شده است.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما در زمان تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی دچار حاشیه هک سامانه‌های مجلس شدیم اگر قرار باشد پول بدهیم و بعد سامانه‌های مجلس شورای اسلامی هک شود و برای ما حاشیه درست شود، اصلا این بودجه تخصیص پیدا نکند، موثرتر است.

وی افزود: گلایه‌هایی از سامانه‌های مجلس شورای اسلامی وجود دارد که قرار بود پیشنهادات بودجه روی مانیتور‌ها بیاید که تاکنون رخ نداده است البته طبیعی است که می‌گویند «مردی و کاری»؛ ما هر وقت پرسیدیم موضوع سامانه‌های مجلس با کدام فرد است؟ گفتند آقایی که ظاهرا عضو شورای شهر تهران است و در مجلس شورای اسلامی رفت و آمد دارد و حتی دفتری در مجلس داشته و مشاوره می‌دهد.با این وجود ما چیزی از سامانه‌های مجلس ندیدیم.

نجابت یادآور شد: خواهش می‌کنم رئیس مجلس شورای اسلامی به این موضوع توجه کرده و به مشاور خود تذکر لازم را برای هوشمندسازی و انجام وظایفش بدهد.

احمد وحیدی در نشست علنی نوبت صبح امروز (دوشنبه، ۱۰ اردیبهشت‌ماه) مجلس شورای اسلامی در اخطار قانون اساسی با بیان اینکه بسیاری از پیشنهادات مطرح شده در صحن به هیچ عنوان قابل طرح نیست، گفت: اگر بخواهیم بر مبنای عدالت پیشنهادات را در نظر بگیریم تصویب این پیشنهادات موجب توزیع ناعادلانه اعتبارات می‌شود.

نماینده مردم بجنورد، مانه و سملقان، گرمه، جاجرم در مجلس ادامه داد: در بسیاری از پیشنهادات عنوان شده که اعتبارات از ردیف‌های ملی به ردیف‌های استانی انتقال پیدا کند. جابه‌جایی اعتبارات فضای کشور را به هم می‌ریزد و ما باید به کمیسیون تلفیق و لایحه دولت اعتماد کنیم. معاونت قوانین باید پاسخ دهد جابه‌جایی اعتبارات از ردیف‌های ملی به استانی چگونه قابل طرح است که مورد پذیرش برای طرح در صحن مجلس قرار گرفته است.

حاجی دلیگانی: بیش از هزار تذکر کتبی توسط نمایندگان تنظیم شده و ماه‌هاست در صحن قرائت نشده است

در ادامه حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس نیز با استناد به ماده ۱۵۳ و ۱۵۲ خطاب به محمدباقر قالیباف عنوان کرد: بر اساس ماده ۱۵۳ چنانچه ابهامی در بررسی پیشنهادات وجود دارد می‌توانید جدول شماره ۷ را به کمیسیون تلفیق برای بررسی مجدد ارجاع دهید و اگر شما به عنوان رئیس مجلس ابهام ندارید می‌توانید بر اساس ماده ۱۵۲ ارجاع به کمیسیون را به رأی نمایندگان بگذارید تا وقت مجلس گرفته نشود.

وی همچنین در بخش دیگری از تذکر خود گفت: ما فقط ۲۷ روز تا پایان کار مجلس یازدهم فرصت داریم و بر اساس برنامه‌ای که هیأت رئیسه اعلام کرده هفته آینده زمان سرکشی به حوزه انتخابیه اعلام شده در حالی که طرح‌های بسیاری در نوبت رسیدگی صحن مجلس قرار دارد که کار کارشناسی فراوانی روی آن‌ها صورت گرفته و اگر هفته آینده نمایندگان به حوزه انتخابیه بروند، تمام زحمات کشیده شده بر باد می‌رود. یکی از این طرح‌های مهمی که زحمت بسیاری برای آن کشیده شده اصلاح نظام بانکداری است که از سه دوره قبل در مجلس روی آن کار شده و امروز گزارش آن آماده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم اضافه کرد: اکثر طرح‌هایی که به شورای نگهبان نرفته است پس از پایان کار مجلس یازدهم تقریباً به نقطه اول خود بازمی‌گردند و گویی هیچ کاری روی آن‌ها صورت نگرفته است.

حاجی دلیگانی افزود: از سوی دیگر چند ماه است که تذکرات کتبی در صحن مجلس قرائت نمی‌شود در حالی که هزار تذکر از سوی نمایندگان تنظیم شده و برخی نمایندگان نیز این تذکرات را امضا کردند، ولی در صحن مجلس قرائت نشده است.

محمدباقر قالیباف در پاسخ به این تذکر با اشاره به اینکه مجلس ۴ هفته متوالی جلسه داشته و ما هفته آینده وارد هفته پنجم می‌شویم، گفت: ضمن اینکه برخی از نمایندگان در دور دوم انتخابات حضور دارند و ممکن است صحن علنی عدد نداشته باشد البته مجدداً با اعضای هیأت رئیسه صحبت خواهیم کرد و در این باره تصمیم‌گیری می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در بحث مربوط به ماده ۱۵۳ و ارجاع به کمیسیون این موضوع را قبول دارم و اکثر پیشنهادات رأی نمی‌آورد، زیرا مجلس در پیشنهاداتی که نمایندگان احساس کنند توازن در آن‌ها برقرار نیست، رأی نمی‌دهند؛ نمایندگان باید همکاری کنند تا پیشنهادات مهم از جمله حوزه صنعت مطرح شود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *