جزئیات بسته‌های مجلس نمایندگان آمریکا؛ از کمک به اوکراین و رژیم صهیونیستی تا اشاره به ایران

11:17 - 02 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۶۹۱۵۵
جزئیات بسته‌های مجلس نمایندگان آمریکا؛ از کمک به اوکراین و رژیم صهیونیستی تا اشاره به ایران
مجلس نمایندگان آمریکا لوایح ۶۱ میلیارد دلاری برای کمک به اوکراین، ۲۶ میلیاردی دلاری برای کمک به رژیم صهیونیستی و ۸ میلیارد دلاری برای مقابله با چین را تصویب کرد.

خبرگزاری میزان - مجلس نمایندگان آمریکا پس از تنش‌های فراوان در نهایت بسته کمکی حدود ۹۶ میلیارد دلاری خارجی را تصویب کرد.

این بسته شامل چهار لایحه است که به‌طور جداگانه به رای گذاشته شده و قبل از ارسال به مجلس سنا در یک لایحه ترکیب می‌شود. 

لایحه اول شامل ۶۰.۸ میلیارد دلار برای کمک به اوکراین در جنگ با روسیه است. در لایحه دوم ۲۶.۴ میلیارد دلار هم برای حمایت از رژیم صهیونیستی و همچنین لایحه سوم  ۸.۱ میلیارد دلار برای مقابله با چین در اقیانوس هند و اقیانوس آرام در نظر گرفته شده است. 

لایحه چهارم فروش دارایی‌های مسدود شده شهروندان روسیه برای کمک به تامین مالی کمک‌های آتی به اوکراین، احتمالا اجبار تیک‌تاک به فروش سهام خود و صدور مجوز تحریم‌های بیشتر علیه روسیه، چین و ایران را شامل می‌شود. 

مجلس نمایندگان آمریکا لایحه چهارم را با ۳۶۰ رای موافق در مقابل ۵۸ رای مخالف تصویب کرد. 

سنا قرار است بررسی لایحه تصویب شده از سوی مجلس نمایندگان را از روز سه‌شنبه، چهارم اردیبهشت و با رای‌گیری اولیه در همان روز آغاز کند. 

لایحه کمک به اوکراین

بخش بزرگی از بودجه این بسته حدود ۶۱ میلیارد دلاری برای تلاش جنگی اوکراین علیه روسیه در نظر گرفته شده است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین ماه‌هاست که این پول را درخواست کرده و هشدار داده است که اگر کنگره به اوکراین کمک نکند، کی‌یف در جنگ شکست خواهد خورد.

واشنگتن حامی اصلی نظامی کی‌یف است، اما کنگره از دسامبر ۲۰۲۲ به دلیل اختلافات حزبی، بسته کمک بزرگی را برای متحد خود تصویب نکرده است. 

لایحه‌ای که تصویب شد نزدیک به ۱۴ میلیارد دلار برای آموزش، تجهیز و تامین مالی نیاز‌های ارتش اوکراین فراهم می‌کند.

اوکراین همچنین ۱۰ میلیارد دلار به‌عنوان وام‌های قابل بخشش در موضوع حمایت‌های اقتصادی و بودجه‌ای حیاتی از جمله برای بخش‌های انرژی و زیرساخت دریافت خواهد کرد.

ایده وام به جای کمک بلاعوض از سوی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا پیشنهاد شده بود. او معتقد است آمریکا باید اعطای کمک به اوکراین بدون هیچ بازپرداختی را متوقف کند. وام قابل گذشت را می‌توان به‌طور جزئی یا کامل بخشید یا تحت شرایط خاصی به تعویق انداخت.

همچنین بخش بزرگی از این بسته کمکی نیز صرف تکمیل ذخایر ارتش آمریکا خواهد شد. 

این لایحه همچنین به رئیس‌جمهور آمریکا اجازه می‌دهد تا دارایی‌های روسیه را مصادره و بفروشد تا آنچه هزینه بازسازی اوکراین خوانده شده را تامین کند. این ایده پیشتر از سوی سایر کشور‌های عضو گروه ۷ مورد توجه قرار گرفته بود.

لایحه کمک به رژیم صهیونیستی

براساس این لایحه، رژیم صهیونیستی ۱۳ میلیارد دلار کمک نظامی در بحبوحه جنگ وحشیانه خود در نوار غزه دریافت خواهد کرد.

این بودجه به ویژه برای تقویت سیستم دفاع هوایی گنبد آهنین رژیم اشغالگر استفاده خواهد شد. 

در لایحه ادعا شده که بیش از ۹ میلیارد دلار برای رفع نیاز مبرم به کمک‌های بشردوستانه در غزه و همچنین سایر جمعیت‌های آسیب‌پذیر در سراسر جهان هزینه خواهد شد.

با این حال، این لایحه هرگونه کمک مالی مستقیم آمریکا به آژانس پناهندگان فلسطینی سازمان ملل (آنروا) را ممنوع می‌کند.

لایحه مقابله با چین

این لایحه حدود ۸ میلیارد دلار برای مقابله با چین از طریق سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های زیردریایی و تقویت رقابت با پروژه‌های چینی در کشور‌های در حال توسعه فراهم می‌کند.

این لایحه همچنین چندین میلیارد دلار بودجه تسلیحاتی را برای تایوان اختصاص می‌دهد.

لایحه دیگری که تصویب شد، تیک‌تاک را مجبور می‌کند از زیر چتر شرکت چینی بایت‌دنس خود خارج شود و در غیر این صورت با ممنوعیت سراسری در آمریکا مواجه خواهد شد. این لایحه همچنین صدور مجوز تحریم‌های بیشتر علیه روسیه، چین و ایران را شامل می‌شود. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *