چراغ سبز رسانه ملی به هنرمندان سرشناس
سلیم غفوری قائم مقام معاونت سیما در گفتوگو با خبرگزاری میزان درباره تعامل رسانه ملی با هنرمندان و بهره بردن مردم و رسانه ملی از سینماگرانی که مورد علاقه جامعه هستند گفت: صداوسیما تلاش داشته و دارد تا همواره از هنرمندان برای تولید آثار خوب بهرهبرداری کند، اما حضور این چهرهها در صورتی امکانپذیر است که آنان به چهارچوبهای رسانه ملی احترام گذاشته و آن را بپذیرند.
غفوری تاکید داشت: برنامههای بسیاری ساخته شده که هنرمندان آن شناخته شده نبودند، اما با این حال برنامه مورد اقبال مخاطبان قرار گرفته است. چهرههای شاخص یا هنرمندان سرشناس تضمین کننده موفقیت یک برنامه تلویزیونی محسوب نمیشود. برنامههایی مثل «محفل» و یا «زندگی پس از زندگی» از جمله این برنامهها هستند.
وی ادامه داد: فضای خاص نوروز و ماه مبارک رمضان سبب شد تا تعداد هنرمندان سرشناس نسبت به گذشته افزایش بیشتری داشته باشد، اما برنامهریزی ما برای تعادل شکل گرفته و بر مبنای یک طراحی جامع برای کل شبکهها از هنرمندان صاحب نام و سرشناس بهرهگیری میشود.
غفوری تاکید کرد: دور شدن هنرمندان سرشناس از رسانه ملی در سال ۱۴۰۱ در کشور ایجاد شد و زمینه فاصله گرفتن هنرمندان شد و این به خاطر ملاحظاتی بود که آنان در نظر داشتند اکنون که از آن شرایط دور شدهایم برخی از آنان بازگشته و به رسانه ملی رجوع کردند برخی از آنان نیز باید با طرح و ایده جدید حضور پیدا کنند و برخی نیز خودشان به این جمعبندی نرسیدهاند که اکنون بازگشتشان به تلویزیون میتواند برای آنان به لحاظ جذب مخاطب آورده داشته باشد.
وی افزود: تولید یک اثر هنری و یا رسانهای دستوری نیست، که امروز بگوییم میشود و فردا بگوییم نمیشود. باید ایده شکل بگیرد، پخته شود و این فرایند دوندگیهای بسیاری دارد.
قائممقام معاونت سیما درباره رقابتپذیری برنامههای رسانه ملی اظهار کرد: رقابت سبب افزایش کیفیت تولیدات آثار شده در عین حال دیده میشود. برخی از برنامهها با هنرمندان شاخص ساخته میشود، ولی با اقبال مخاطبان روبرو نمیشود این مهم چه در پلتفرمها و یا در تلویزیون به وضوح دیده میشوند حتماً حضور چهرهها به معنای این نیست که مخاطب آن را صد در صد میرسد، بلکه باید فرایند بهدرستی شکل بگیرد.
وی در مورد بودجه برای ساخت مستند گفت: نقد به بودجه ساخت مستند کاملاً درست است. این میزان سرمایه متناسب با افزایش هزینههای ساخت و تولید فیلم و سریال مستند نیست. شیب بالای هزینهها و بودجه کم رسانه ساخت مستند را با چالشهایی همراه کرده است. اما رسانه ملی امسال بودجه خاصی برای بخش مستند در نظر گرفته است و توجه ویژهای نسبت به آن دارد و این مهم در برنامهریزیها مد نظر قرار گرفته است.
سلیمی در پایان اظهار کرد: تلاش داریم تا به فضای تولیدات فیلم و سریال مستند کمک شود. در سالهای قبل تولید فیلم و سریال مستند عموماً متمرکز در شبکه مستند بود، اما در دوره جدید تفاوتهایی شکلگرفته و در عین حال مرکز سیمرغ توجه بیشتری به تولید و ساخت فیلم سریال مستند دارد.
انتهای پیام/