رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

رشد خشونت علیه کودکان در انگلیس

14:18 - 28 فروردين 1403
کد خبر: ۴۷۶۸۴۲۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
رشد خشونت علیه کودکان در انگلیس
سیستم خدمات اجتماعی انگلیس در حفاظت از کودکان در مقابل خشونت ناکام مانده و همین امر تراژدی‌های مرگ‌باری را رقم می‌زند.

خبرگزاری میزان – انتشار خبر قتل یک نوزاد چهار هفته‌ای به دست پدرش در انگلیس در سال ۲۰۱۷ جدیدترین نمونه غم‌انگیز از سیستم حفاظت از کودکان در این کشور بود؛ مرگ این کودک که متحمل جراحات مغزی و ۴۰ مورد شکستگی استخوان بود، بر اثر شکستگی گردن رخ داد.

رسانه انگلیسی دیلی میل در گزارشی با عنوان «چند کودک دیگر باید به قتل برسند تا سیستم خدمات اجتماعی را اصلاح کنیم»، نوشت که بررسی‌ها نشان داد که سیستم خدمات اجتماعی انگلیس فرصت‌های متعددی را برای جلوگیری از این تراژدی نادیده گرفت و همین امر آخرین نمونه از مجموعه شکست‌های سیستم حفاظت اجتماعی انگلیس را رقم زد که سبب شوکه شدن انگلیسی‌ها شد.

پدر این نوزاد به دلیل ارتکاب جنایت به ۲۲ سال حبس و مادرش به دلیل بی‌توجهی به ایجاد جراحت و رنج جسمی وی به هفت سال حبس محکوم شدند.

تاریخ وعده‌های داده شده برای اصلاح و بهبود سیستم خدمات اجتماعی کودکان در انگلیس به بیش از دو دهه پیش بازمی‌گردد، زمانی که در یک پرونده بدنام ویکتوریای کوچک در سال ۲۰۰۰ به دست عمه‌اش شکنجه شده و به قتل رسید.

تاکنون موارد متعدد مشابهی رخ دادند که یکی از بدترین نمونه‌های آن قتل یک نوزاد ۱۷ ماهه به دست اعضای خانواده‌اش بود؛ آنچه سبب خشم مرم از این ماجرا شد، این بود که مددکاران اجتماعی، پزشکان و پلیس ۶۰ بار پیش از قتل این نوزاد در آگوست ۲۰۰۷ (مرداد ۱۳۸۶) برای دیدن او رفته بودند، اما نتوانستند جلوی این اتفاق هولناک را بگیرند.

در نمونه‌ای دیگر در ژوئن ۲۰۲۰ (خرداد ۱۳۹۹) یک پسربچه شش ساله به دلیل کوبیده شدن مکرر سرش به سطح سخت به دست همسر پدرش کشته شد؛ در طول برگزاری دادگاه، مددکاران اجتماعی گفتند که متوجه کبودی‌های بدن او قبل از مرگش نشدند؛ این در حالی است که این کبودی‌ها در عکس‌هایی که مادربزرگ نگرانش از وی گرفته شده بود، کاملا مشخص بودند.

در سپتامبر ۲۰۲۰ (شهریور ۱۳۹۹) نیز یک دختربچه یک ساله به دست دوست مادرش به قتل رسید؛ یک مددکار اجتماعی در بازدیدی که پیش از قتل این کودک از خانه‌شان داشت، گزارش داد: چیز نگران‌کننده‌ای وجود ندارد و رفتار مادر با کودک به شکلی استثنایی خوب است.

در سال ۲۰۲۱ نیز یک کودک پنج ساله توسط اعضای خانواده‌اش به قتل رسید؛ او متحمل جراحات داخلی فاجعه‌بار شد که نشان‌دهنده حملات وحشیانه و مداوم بود؛ مددکاران اجتماعی درباره این کودک نیز مانند موارد قبلی نتوانسته بودند متوجه سوءرفتار با کودک شوند.

در حالی که مقام‌های انگلیس وعده تخصیص بودجه برای بهبود اوضاع کودکان و محافظت از آن‌ها را داده‌اند، کارزار‌های حقوق کودکان می‌گویند که هنوز تغییر معنی‌داری در این رابطه انجام نشده است.

یک کمیسر سابق حقوق کودکان در انگلیس با اشاره به اینکه سیستم خدمات اجتماعی این کشور عملا ورشکسته شده و از کنترل اوضاع ناکام مانده است، گفت: احتمال زیادی وجود دارد که کودکان بیشتری دچار بحران شده و آسیب‌های بزرگ‌تری ببینند.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که موارد منجر به قتل کودکان انگلیسی بی وقفه رخ می‌دهند و فرصت‌های از دست رفته برای جلوگیری از خشونت علیه کودکان، شماری از آن‌ها را به کام مرگ می‌فرستد.

رئیس یک مرکز غیرانتفاعی فعال در زمینه حقوق و رفاه کودکان، خواستار مجازات‌های بسیار شدیدتر از آن چه وجود دارد، برای برخورد با والدین یا افراد دارای مسئولیت نگهداری از کودکان شد.

براساس بررسی‌های انجام شده خشونت و بی‌توجهی به کودکان در انگلیس در پنج سال گذشته ۱۰۶ درصد رشد داشته است؛ داده‌های پلیس نشان می‌دهد که بین آوریل ۲۰۲۲ (فروردین ۱۴۰۱) تا مارس ۲۰۲۳ (اسفند ۱۴۰۱) حدود ۲۹ هزار و ۵۰۰ تخلف در این زمینه ثبت شده است.

کارشناسان بی‌توجهی و انفعال دولت انگلیس را دلیل تداوم این بحران می‌دانند؛ آن‌ها خواستار اقدام‌های مسئولانه‌تر دولت برای حفاظت از کودکان هستند.

انتهای پیام/


برچسب ها: انگلیس

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *