رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

تداوم جنایت جنگی رژیم صهیونیستی علیه خبرنگاران در غزه؛ سازمان ملل خواستار انجام تحقیقات شد

12:26 - 25 فروردين 1403
کد خبر: ۴۷۶۷۷۸۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
تداوم جنایت جنگی رژیم صهیونیستی علیه خبرنگاران در غزه؛ سازمان ملل خواستار انجام تحقیقات شد
ارتش رژیم صهیونیستی از زمان آغاز جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه تاکنون، طی برنامه‌ای هدفمند خبرنگاران و اهالی رسانه را هدف کارزار قتل عام عامدانه قرار داده است.

خبرگزاری میزان – ترور هدفمند خبرنگاران و اهالی رسانه در غزه با هدف مخفی نگه داشتن جنایت‌ها از سوی رژیم صهیونیستی ادامه دارد؛ براساس آمار‌ها از زمان آغاز جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه در هفتم اکتبر ۲۰۲۳ تاکنون ۱۴۱ خبرنگار به شهادت رسیدند.

در بحبوحه نگرانی‌ها در مورد شهید و مجروح شدن کارکنان رسانه‌ها در حین پوشش جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه، به‌تازگی چندین خبرنگار از جمله یکی از کارکنان رسانه آمریکایی سی‌ان‌ان، در حمله به اردوگاه آوارگان النصیرات در مرکز غزه زخمی شدند.

حمله دیروز رژیم صهیونیستی به اردوگاه النصیرات غزه به شهادت سامی برهوم، خبرنگار شبکه تی‌آرتی و جراحت ۲ خبرنگار دیگر منجر شد؛ براساس آخرین گزارش‌ها، یکی از این خبرنگاران پای خود را بر اثر شدت جراحت از دست داد.

سامی شحاده که به بیمارستان الاقصی در شهر دیرالبلح غزه منتقل شد، در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه گفت: نمی‌دانم با چه چیزی به ما شلیک کردند؛ من فقط دیدم یک پایم قطع شده است؛ من جلیقه پرس و کلاه ایمنی داشتم و کاملا مشخص بود که خبرنگار هستم.

وی در ادامه گفت: این مانع از کار من نمی‌شود؛ حتی اگر مجبور باشم با عصا راه بروم، جنایت‌های اشغالگران اسرائیل علیه غیرنظامیان، مردم و خبرنگاران را به تمام جهان نشان خواهم داد؛ من یکی از آن‌ها هستم و حتی اگر بمیرم دوربینم را رها نمی‌کنم.

دفتر رسانه‌ای‌ای غزه و سازمان گزارشگران بدون مرز (RSF) اعام کردند که شواهدی وجود دارد که نشان‌دهنده هدفمند بودن این حمله است.

دفتر رسانه‌ای غزه با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد: ما به شدت حمله مداوم به خبرنگاران و اهالی رسانه را به دست رژیم صهیونیستی محکوم می‌کنیم؛ ارتش رژیم صهیونیستی به منظور ترساندن، تهدید و جلوگیری از انجام وظایف خبرنگاران و نیز خفه کردن صدای حقیقت، عامدانه اهالی رسانه را می‌کشد و مجروح می‌کند.

رئیس میز خاورمیانه گزارشگران بدون مرز نیز گفت که گزارش‌های مربوط به حمله به خبرنگاران و اهالی رسانه، زخمی و کشته شدن آن‌ها در غزه به دست رژیم صهیونیستی بسیار عادی شده‌اند؛ این قتل‌عام باید متوقف شود؛ جامعه بین‌المللی باید فشار خود را بر اسرائیل افزایش دهد.

وی با اشاره به اینکه طی شش ماه گذشته بیش از ۱۰۰ خبرنگار در غزه به دست رژیم صهیونیستی کشته شدند، اظهار کرد: ما طی شش ماه گذشته تقریبا هر روز ناچار بودیم، این موارد را گزارش دهیم؛ حمله اخیر آخرین حمله بود که غیرقابل قبول و وحشتناک است؛ این حمله بی‌دلیل انجام شد و شواهد کافی برای اثبات عامدانه هدف قرار گرفتن خودرو وجود دارد.

شبکه تلویزیونی تی‌آر‌تی اعلام کرد: خودروی تیمی از خبرنگاران تی‌آرتی عربی که برای پخش زنده از اردوگاه النصیرات آماده می‌شد، هدف حمله ارتش اسرائیل قرار گرفت؛ مدیرکل تی‌آرتی ضمن توصیف این حمله به‌عنوان سند وحشی‌گری رژیم صهیونیستی تاکید کرد: این حمله از همه محدودیت‌های اخلاقی، قانونی و بشردوستانه فراتر رفته است.

فخرالدین آلتون، مدیر ارتباطات دفتر ریاست‌جمهوری ترکیه نیز تصریح کرد: اسرائیل این قتل‌عام را عامدانه و با اراده انجام داده است؛ رئیس‌جمهور ترکیه و همتای فلسطینی وی در تماسی تلفنی درباره این حمله گفت‌وگو کردند.

به گفته آلتون، اردوغان گفت که مهم نیست چه اتفاقی بیفتد، ما همچنان در برابر حملات وحشیانه اسرائیل علیه غزه ایستادگی خواهیم کرد و اسرائیل تاوان این ظلم را خواهد پرداخت.

در عین حال، مقام‌های رژیم صهیونیستی با انتشار بیانیه‌ای برای شبکه تلویزیونی تی‌آرتی ادعا کردند که تانک‌های این رژیم حمله هدفمند را انجام ندادند.

براساس اعلام یکی از مقام‌های بیمارستان الاقصی غزه، یکی از کارکنان رسانه آمریکایی سی‌ان‌ان نیز در حمله به اردوگاه النصیرات از ناحیه دست مجروح شد.

ویدیوی فیلمبرداری شده توسط این تصویربردار مردمی را نشان می‌دهد که در حال قدم زدن در اطراف اردوگاه هستند و با گاری‌های بسته شده به الاغ روی ویرانه‌های اردوگاه در حال رفت‌وآمد هستند که ناگهان هدف قرار می‌گیرند؛ در این ویدیو صدای شلیک مکرر توپ و گلوله از فاصله نزدیک شنیده می‌شود.

جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه، مرگ‌بارترین دوره برای خبرنگاران از زمان آغاز جمع‌آوری داده‌های کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران (CPJ) در سال ۱۹۹۲ بوده است.

تحقیقات اولیه کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران نشان می‌دهد تا ۱۲ آوریل ۲۰۲۴ (۲۴ فروردین ۱۴۰۳)، دست‌کم ۹۵ روزنامه‌نگار و کارمند رسانه‌ای در غزه کشته شدند.

کارشناسان سازمان ملل هشدار داده‌اند که حملات هدفمند و کشتار روزنامه‌نگاران و خبرنگاران در غزه، جنایت جنگی است؛ آن‌ها می‌گویند که روزنامه‌نگاران و خبرنگاران با وجود اینکه به وضوح با جلیقه پرس و کلاه ایمنی قابل شناسایی هستند، هدف قرار گرفتند.

کارشناسان سازمان ملل با انتشار بیانیه‌ای در ماه فوریه (بهمن) گفتند که ماهیت چنین حملاتی نشان می‌دهد که قتل‌عام، مجروح کردن و بازداشت خبرنگاران یک استراتژی عمدی ارتش رژیم صهیونیستی برای ممانعت از رسانه‌ها و ساکت کردن گزارش‌های انتقادی است.

استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل، درباره این حادثه اظهار کرد: ما گزارشی از جزئیات این حادثه را نداریم؛ این نمونه آشکار دیگری از مخاطراتی است که خبرنگاران در غزه با آن مواجه هستند؛ این حادثه باید مانند حوادث دیگر موضوع یک تحقیقات شفاف و معتبر باشد.

انتهای پیام/


برچسب ها: خبرنگاران غزه

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *