رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

جولان زامبی گوشت‌خوار؛ از شکست انگلیس در مبارزه تا به‌صدا درآمدن زنگ هشدار در مکزیک

10:53 - 25 فروردين 1403
کد خبر: ۴۷۶۷۷۶۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
جولان زامبی گوشت‌خوار؛ از شکست انگلیس در مبارزه تا به‌صدا درآمدن زنگ هشدار در مکزیک
ماده مخدر مصنوعی زایلازین موسوم به زامبی که پیش از این چالشی جدی برای آمریکا محسوب می شد، اکنون کشورهای مختلف را درگیر کرده است.

خبرگزاری میزان – ماده مخدر زایلازین معروف به زامبی کشور‌های مختلف را دچار بحران جدی کرده است.

مخدر زامبی چیست؟

زایلازین یا ماده مخدر زامبی برای نخستین بار در سال ۱۹۶۲ به دست یک غول دارویی آلمان ساخته شد و از سوی دامپزشکان در سراسر جهان از جمله در انگلیس مورد استفاده قرار گرفت، اما در ادامه از سال ۲۰۰۰ معتادان به مواد مخدر، شروع به استفاده از آن به‌عنوان جایگزین هروئین کردند.

در سال ۲۰۱۱، مطالعه‌ای در جزیره پورتوریکو، قلمرویی از آمریکا در دریای کارائیب، نشان داد که مردم در مناطق کشاورزی داروی بیهوشی اسب را تزریق می‌کنند و به زخم‌های پوستی شدید مبتلا می‌شوند.

در نتیجه مصرف این ماده مخدر مصنوعی نخستین بار در اوایل دهه ۲۰۰۰ از سوی مقام‌های مواد مخدر در پورتوریکو اعلام شد.

زایلازین نوعی آرامبخش برای اسب و دیگر حیوانات دارای جثه‌های بزرگ است که ضربان قلب و تنفس را به شکل خطرناکی پایین می‌آورد و عوارض جانبی کابوس‌آمیزی دارد؛ این ماده در صورت تزریق شدن به خون انسان ایجاد زخم کرده و سبب پوسیدگی تدریجی پوست و ماهیچه می‌شود.

زخم‌های عمیق گوشتی بر اثر مصرف زایلازین، گاهی منجر به قطع اندام می‌شود.

زایلازین ماده مخدری بسیار ارزان است؛ ضمن اینکه اکنون با مواد افیونی دیگری مانند هروئین، فنتانیل، کوکائین، ویپ‌های THC و قرص‌های دیازپام بی‌نام تجاری که به‌صورت آنلاین فروخته می‌شوند، ترکیب می‌شود.

آمریکا در سال گذشته از این ماده مخدر به‌عنوان داروی زامبی گوشت‌خوار یاد کرد که تهدیدی نوظهور برای آمریکا است و مصرف آن در همه ایالت‌های این کشور شناسایی شده است.

زایلازین برای استفاده در دامپزشکی در انگلیس و آمریکا تایید شده است و در بسیاری از گونه‌های حیوانی مانند گاو و اسب برای آرام کردن، انجام اقدام‌های تشخیصی و جراحی، بی‌حس‌کننده موضعی و تسهیل حمل‌ونقل استفاده می‌شود.

 

جولان مرگ‌بار زامبی گوشت‌خوار؛ از شکست انگلیس در مبارزه تا به‌صدا درآمدن زنگ هشدار در مکزیک

فراگیر شدن زامبی

با آغاز هزاره جدید روند‌های جدیدی نیز در تولید و مصرف مواد مخدر پدیدار شدند، زیرا مردم شروع به تولید مواد مخدر جدید کردند.

برخی از این مواد مخدر مانند دارو‌های روانگردان فقط چند ماه در بازار دوام آوردند، اما برخی دیگر مانند فنتانیل که جایگزین تریاک شد، همچنان باقی مانده‌اند؛ رونق مواد مخدر مصنوعی، مردم را در معرض محصولات خطرناک و ناشناخته‌ای قرار داد و آن‌ها بدون آگاهی از پیامد‌های مصرف این مواد، به سمت آن‌ها سوق یافتند.

به صدا درآمدن زنگ هشدار مصرف زامبی در مکزیک

مقام‌های بهداشت عمومی مکزیک پس از بررسی که نشان‌دهنده وجود داروی آرامبخش حیوانی زایلازین در مواد افیونی در شهر‌های واقع در مرز شمال غربی این کشور با آمریکا بود، زنگ هشدار را درباره مصرف این ماده مخدر مصنوعی به صدا درآوردند.

مصرف زایلازین در مکزیک مانند آمریکا فقط برای استفاده در حیوانات و نه انسان‌ها تایید شده است.

هشدار درباره مصرف زایلازین در مکزیک در حالی منتشر شد که مصرف فنتانیل، یک ماده مخدر مصنوعی بسیار قوی که سالانه ده‌ها هزار بیش مصرفی مرگ‌بار را در آمریکا ایجاد می‌کند، در مرز‌های مکزیک در حال گسترش است.

زامبی در انگلیس آدم می‌کشد

نخستین مرگ بر اثر مصرف ماده مخدر زامبی در انگلیس در سال گذشته رخ داد، اما پس از آن محققان ۱۰ مورد دیگر را نیز کشف کردند؛ براساس گزارش‌ها تعداد موارد مرگ‌و‌میر ناشی از مصرف زامبی در انگلیس می‌تواند بیشتر از رقم اعلام شده باشد.

انگلیس در سال‌های گذشته تلاش کرد تا این تصور را القا کند که مواد مخدر مشکل خاصی در این کشور نیست، اما مرگ‌ومیر ناشی از مواد مخدر برای بیش از یک دهه در این کشور افزایشی سالانه را شاهد بوده است.

براساس دفتر آمار ملی انگلیس، در سال ۲۰۲۲ مرگ‌ومیر ناشی از مصرف مواد مخدر در این کشور ۸۱.۵ درصد بیشتر از سال ۲۰۱۲ بود و این به معنای شکست انگلیس در جنگ با مواد مخدر است: یک شکست خاموش.

بخشی از مصرف‌کنندگان، نسلی هستند که در دهه‌های ۱۹۹۰ و ۲۰۰۰ به بلوغ رسیدند، زمانی که مواد مخدر مانند هروئین و کوکائین به شکل گسترده در دسترس قرار گرفتند؛ این نسل اکنون پیر شده، اما استفاده از مواد مخدر را به دلیل کشنده‌تر شدن عادت‌ها در سنین بالاتر را ترک نکرده‌اند.

ترویج دارو‌های مصنوعی نقش مهمی در بحران ایجاد شده برای انگلیس دارند؛ فنتانیل اکنون یک مشکل بزرگ در انگلیس است؛ واقعیت موضوع این است که انگلیس برای مواجهه و مقابله با بحران مواد مخدر مصنوعی آماده نیست و قوانین و مجازات‌های سخت نیز موثر نبوده‌اند.

اکنون انگلیس نیز مانند آمریکا شاهد تخریب شهر‌های خود به دلیل مصرف بالای زامبی است.

بین ماه مه ۲۰۲۲ (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱) تا آگوست ۲۰۲۳ (۱۰ مرداد ۱۴۰۲) زایلازین در ۳۵ آزمایشگاه سم‌شناسی، تاسیسات آزمایش دارو و از طریق توقیف مواد مخدر شناسایی شد.

 

جولان مرگ‌بار زامبی گوشت‌خوار؛ از شکست انگلیس در مبارزه تا به‌صدا درآمدن زنگ هشدار در مکزیک

زامبی گوشت‌خوار در آمریکا

زایلازین که در آمریکا به‌عنوان ترانک یا ترانک دوپ نیز شناخته می‌شود، در بیشتر موارد با فنتانیل ترکیب می‌شود.

در نوامبر ۲۰۲۲ (آبان ۱۴۰۲) سازمان غذا و داروی آمریکا FDA طی هشداری به متخصصان مراقبت‌های بهداشتی اعلام کرد که شمار مرگ‌ومیر ناشی از مصرف بیش از حد مواد مخدر غیرقانونی زایلازین افزایش یافته است.

نخستین مرگ مرتبط با مصرف زایلازین در آمریکا در سال ۲۰۰۶ ثبت شد؛ از آن زمان تاکنون گزارش‌های متعددی درباره افزایش تقاضای این مخدر زامبی در آمریکا منتشر شده که از شمال شرق آغاز شده و به سمت جنوب و غرب گسترش یافته است.

مصرف زایلازین اکنون در ۴۸ ایالت از ۵۱ ایالت و منطقه آمریکا شناسایی شده است.

در سال‌های اخیر معضل مخدر زامبی به چالشی بسیار جدی برای برخی از شهر‌های آمریکا مانند فیلادلفیا تبدیل شده است؛ خیابان‌های این شهر اکنون از سوی معتاد‌های بی‌خانمان که در مقابل دیدگان مردم زایلازین مصرف می‌کنند، تسخیر شده‌اند.

بسیاری از شهر‌های آمریکا، از جمله لس‌آنجلس و سان فرانسیسکو، اکنون دارای مناطقی مانند فیلادلفیا هستند که به خانه تاریک مصرف کنندگان زایلازین تبدیل شده است؛ ساکنان برخی از مناطق در شهر‌های آمریکا به دلیل مصرف بالای زامبی ناچار به ترک خانه و زندگی خود شده‌اند.

نخستین مورد مرگ‌ومیر ناشی از مصرف زایلازین در خارج از آمریکا در آمریکای شمالی و در اروپا در انگلیس بود.

اعتیاد انبوه به مواد مخدر مصنوعی در آمریکا به خوبی مستند شده است؛ فنتانیل به‌عنوان اصلی‌ترین دلیل مرگ‌ومیر بین آمریکایی‌های ۱۸ تا ۴۵ ساله روزانه ۲۰۰ نفر را می‌کشد.

در نیویورک، زایلازین در ۲۵ درصد از نمونه‌های دارویی پیدا شده است، در حالی که در فیلادلفیا این میزان به ۹۰ درصد افزایش یافته است.

براساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، مرگ‌ومیر در آمریکا ناشی از زایلازین از ۱۲ مورد در ژانویه ۲۰۱۹ (دی ۱۳۹۷) به ۱۸۸ مورد در ژوئن ۲۰۲۲ (خرداد ۱۴۰۱) افزایش یافته است؛ این مطالعه فقط ۲۰ ایالت آمریکا را در نظر گرفته است؛ این بدان معنا است که تعداد واقعی احتمالا حتی بیشتر است.

زامبی جدید در سیرالئون؛ اعلام وضعیت اضطراری ملی

درحالی که زایلازین یا همان زامبی در کشورهای غربی به چالشی جدید تبدیل شده است، زامبی در سیرالئون روند تولید دیگری دارد؛ این ماده مخدر با نام «کوش» با استخوان انسان ساخته‌ می‌شود و مصرف آن حالت خلسه‌ای را در پی دارد که چند ساعت به طول می‌انجامد.

معتادان برای درست کردن این زامبی دست به سرقت اجساد می‌زنند، اما این همه بحران نیست، زیرا شمار مرگ‌و‌میر ناشی از مصرف ماده مخدر یاد شده نیز افزایش قابل توجهی داشته است.

سیرالئون آفریقایی نیز در پی رشد مصرف ماده مخدر زامبی با شرایط هرج‌ومرج گونه‌ای مواجه شده است؛ رئیس‌جمهور سیرالئون به‌تازگی در این کشور وضعیت اضطراری ملی اعلام کرد.

وی همچنین دستور ایجاد مراکز ویژه ترک اعتیاد را صادر کرد؛ ضمن این که دستور حفاظت از قبرستان‌ها را نیز صادر کرد.

گزارش‌ها نشان‌دهنده افزایش شدید پذیرش بیماران مرتبط با مصرف ماده مخدر یاد شده هستند؛ در سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۴ شمار پذیرش بیماران به دلیل یاد شده ۴ هزار درصد رشد داشته است.

این در حالی است که آمار دقیقی از مرگ‌ومیر ناشی از مصرف «کوش» وجود ندارد؛ پزشکان محلی می‌گویند که مصرف این ماده مخدر سبب نارسایی‌های اندام و مرگ‌های متعددی شده است.

انتهای پیام/


برچسب ها: زامبی مواد مخدر

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *