تمدید ماموریت کمیته حقیقت‌یاب درباره ایران؛ ادامه سیاسی‌کاری در شورای حقوق بشر

8:30 - 18 فروردين 1403
کد خبر: ۴۷۶۶۶۹۲
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
تمدید ماموریت کمیته حقیقت‌یاب درباره ایران؛ ادامه سیاسی‌کاری در شورای حقوق بشر
شورای حقوق بشر سازمان ملل در ادامه رویکرد سیاسی و گزینشی خود با تمدید ماموریت سازوکار موسوم به کمیته حقیقت‌یاب در ایران موافقت کرد.

خبرگزاری میزان - شورای حقوق بشر سازمان ملل به‌تازگی با تمدید ماموریت سازوکار موسوم به کمیته حقیقت‌یاب در مورد ایران به مدت یک سال دیگر موافقت کرد.

این نهاد همچنین ماموریت جاوید رحمان، به‌اصطلاح گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر در امور ایران را تمدید کرد.

این کمیته در آذر سال ۱۴۰۱ و پس از اغتشاشات در ایران پس از برگزاری نشستی در شورای حقوق بشر و تصویب قطعنامه‌ای ضدایرانی تشکیل شد.

کمیته مذکور همچنین در اسفند گذشته و در جریان نشست ۵۵ شورای حقوق بشر سازمان ملل نتیجه تحقیقات ادعایی خود را در قالب گزارشی ارائه کرد و در همان روز ۳ عضو این کمیته با برگزاری نشست خبری ادعا‌هایی را درباره ایران تکرار کردند.

دستور کار شورای حقوق بشر؛ دیکته شده از سوی غرب

گزارش این کمیته پیشتر منتشر شده بود و ادعا‌های اعضای آن نشان‌دهنده رویکردی آشنا در شورای حقوق بشر است.

این افراد همان ادعا‌هایی را مطرح می‌کنند که پیشتر از زبان مقام‌های غربی مطرح شده بود؛ همان ادعا‌ها بدون استناد و شواهد معتبر.

این روند نشان می‌دهد که دستور کار شورای حقوق بشر از سوی کشور‌هایی مانند آمریکا، انگلیس و آلمان دیکته می‌شود.

این نهاد سازمان ملل که وظیفه دفاع از حقوق بشر را در کشور‌های سراسر جهان دارد و برای احیای همین امر تاسیس شده، در رویکردی کاملا گزینشی و سیاسی تنها به کشور‌های محدودی پرداخته است؛ همان کشور‌های مستقلی که در برابر غرب ایستاده و از اجرای سیاست‌های غرب خودداری می‌کنند.

تشکیل سازوکار موسوم به کمیته حقیقت‌یاب درباره ایران در حالی صورت گرفت که پس از بروز ناآرامی‌ها، کمیته‌ای از سوی وزارت کشور برای بررسی موضوع تشکیل شد و رئیس جمهور نیز دستور تشکیل کمیته ویژه‌ای را در این زمینه صادر کرد که این کمیته نیز در اسفند گذشته نتایج تحقیقات خود را منتشر کرد.

تمدید ماموریت کمیته به‌اصطلاح حقیقت‌یاب درباره ایران در چه شرایطی صورت می‌گیرد؟ در حال حاضر جنگ غزه یکی از اولویت‌های مهم حقوق بشری در جهان است، رژیم صهیونیستی از ۶ ماه پیش در سطحی بی‌سابقه کشتار و جنایت علیه بشریت را علیه ساکنان غزه آغاز کرده است، نهاد‌های حقوق بشری درباره سطح فاجعه‌بار بحران انسانی هشدار می‌دهند و ده‌ها هزار نفر به شهادت رسیده و مجروح شده‌اند.

با وجود این، شورای حقوق بشر سازمان ملل اقدامی به جز صدور چند بیانیه، برای متوقف کردن جنایت‌های رژیم صهیونیستی انجام نداده است.

این نهاد سازمان ملل به جای پرداختن به اصلی‌ترین بحران انسانی جهان در حال حاضر، رویکردی سیاسی را که از سوی غرب طراحی شده، دنبال می‌کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *