گزارش|

تیراندازی با کمان روی مدار ناکامی/ از کمان‌های شکسته در هانگژو تا شانس کمِ کسب سهمیه المپیک

0:45 - 11 فروردين 1403
کد خبر: ۴۷۶۵۴۷۵
دسته بندی: ورزشی ، سایر حوزه ها
تیراندازی با کمان روی مدار ناکامی/ از کمان‌های شکسته در هانگژو تا شانس کمِ کسب سهمیه المپیک
ناکامی‌های تیراندازی با کمان ایران در سال ۱۴۰۲ نیز ادامه داشت و نتوانست حداقل یک سهمیه بازی‌های المپیک پاریس را به دست آورد.

خبرگزاری میزان - تیراندازی با کمان ایران هم مانند بسیاری از رشته‌های ورزشی آنچنان موفقیت و دستاوردی در سال گذشته نداشت و غیر از رکوردشکنی به مدال ارزشمندی در مسابقات جهانی و بازی‌های آسیایی دست نیافت. در ادامه این ناکامی‌ها نیز حتی نتوانست به سهمیه بازی‌های المپیک در سال ۱۴۰۲ دست پیدا کند.

مهمترین ناکامی تیراندازی با کمان کشورمان در بازی‌های آسیایی هانگژو رقم خورد که نتیجه ضعیف‌تری را نسبت به دو دوره قبل این بازی‌ها به ثبت رساند. ۱۰ کماندار در این دوره حضور داشتند که بهترین عنوان کسب شده یک عنوان پنجمی و شکستن یک رکورد کشوری بود.

اما در بین رشته‌های المپیکی ایران، تیروکمان وضعیت وخیم‌تری در مقایسه با دیگر رشته‌ها دارد. هر چند مسئولان فدراسیون بار‌ها تاکید کردند که به دنبال گرفتن سهمیه تیمی و انفرادی مردان و زنان هستند، اما با نگاه به نتایج اخیر ملی‌پوشان در مسابقات اخیر امید خیلی کمی برای حضور این رشته در المپیک وجود دارد.

از سوی دیگر تیراندازی با کمان ایران که از بازی‌های المپیک ۲۰۰۸ پکن در این رقابت‌ها حضور داشته، در سال جدید هم امیدوار است به این حضور ادامه دهد و بتواند حداقل یک سهمیه بازی‌های المپیک پاریس را به دست آورد.

کاپ جهانی ترکیه آخرین ایستگاهی است که کمانداران کشورمان این شانس را دارند تا بتوانند سهمی در کاروان اعزامی ایران به المپیک پاریس داشته باشند. باید دید آیا کمانداران کشورمان می‌توانند در آخرین فرصت باقی مانده سهمیه‌ای به دست بیاورند یا بعد از ۴ دوره متوالی تیروکمان مسافری در بازی‌های المپیک نخواهد داشت.

اما غلامرضا شعبانی‌بهار رئیس فدراسیون تیراندازی با کمان  معتقد است اگر اتفاق خاصی نیفتد تیروکمان می‌تواند در المپیک پاریس حضور داشته باشد.

*قرارداد مربی کره‌ای تمدید شد

باوجود انتقادات فراوان و نتایج نه چندان مطلوب قرارداد سرمربی کره‌ای تیم ملی تیراندازی با کمان کشورمان تا خرداد ۱۴۰۳ تمدید شد. قرارداد هونگ سونگ هو سرمربی کره‌ای تیم ملی تیراندازی با کمان کشورمان پس از برگزاری جلسه هیئت رئیسه فدراسیون تیراندازی با کمان تا خرداد سال آینده و بعد از مسابقات انتخابی ترکیه، تمدید شد. هونگ سونگ هو مهر ماه سال گذشته هدایت تیم ملی تیراندازی با کمان کشورمان را بر عهده گرفت.

*رکوردشکنی تیم میکس کامپوند ایران در آسیا 

در مسابقات تیراندازی با کمان قهرمانی آسیا در تایلند تیم میکس کامپوند کشورمان با ترکیب محمدصالح پالیزبان و بیتا عاشق‌زاده موفق شدند در مرحله یک هشتم نهایی مقابل ویتنام، امتیاز ۱۶۰ (حداکثری) را کسب کنند و رکورد این رشته که پیش از این امتیاز ۱۵۹ بود را بشکنند هرچند این رکوردشکنی مدالی را در بر نداشت و کمانداران کشورمان با دست خالی این رقابت‌ها را ترک کردند. 

عملکرد تیراندازی با کمان سال 1402

 

نتایج کمانداران کشورمان در مرحله حذفی کاپ جهانی پاریس نیز آنچنان خوب نبود و همه از گرودنه مسابقات حذف شدند.

*عملکرد خوب پاراتیروکمان

تیم پاراتیراندازی با کمان کشورمان با کسب ۵ مدال طلا، یک نقره و ۳ برنز توانست عملکردی فوق‌العاده در بازی‌های پاراآسیایی هانگژو داشته باشد.

*دعوت ۳ داور به بازی‌های المپیک 

فدراسیون جهانی تیراندازی با کمان اسامی برترین کاندیدا‌ها در سال ۲۰۲۳ را در بخش‌های مختلف اعلام کرد که حسین نصیری‌نژاد از ایران جزو سه کاندیدای بهترین داور تیراندازی با کمان در سال ۲۰۲۳ معرفی شد این برای اولین بار است که یک ایرانی کاندیدای این سمت شده، حسین نصیری‌نژاد داور بین‌المللی ایران در حال حاضر رئیس کمیته داوران کنفدراسیون تیراندازی با کمان آسیا به همراه شهرزاد الهیاری به عنوان داور ذخیره برای قضاوت در مسابقات المپیک پاریس نیز دعوت شدند. همچنین غزاله رسولی هم به عنوان داور پارالمپیک پاریس در فرانسه حضور خواهد داشت.

*قبول شکست و ناکامی نیمی از راه موفقیت 

بدون شک مسئولان فدراسیون هم قبول دارند که این رشته سال بدی را پشت سر گذاشت و که یکی از ضعیف‌ترین نتایج را در سالی که گذشت کسب کرد به طوری که عملکرد ۱۰ ملی‌پوش کامپوند و رویکرو کشورمان در بازی‌های آسیایی به‌هیچ عنوان قابل دفاع نبود.

تیم ملی تیراندازی با کمان ایران در حالی در هر دو بخش انفرادی و میکس کامپوند و ریکرو با دست خالی به ایران بازگشتند که رئیس فدراسیون پیش از این وعده‌های پر طمطراقی برای کسب مدال داده بود، اما پس از ناکامی تیم ملی در هانگژو گفت که مسئله روحی و روانی در تیم وجود داشت!

قبل از اعزام تیم‌های ملی تیراندازی به بازی‌های آسیایی سونگ چیل هونگ، سرمربی کره‌ای کشورمان و غلامرضا شعبانی‌بهار، رئیس فدراسیون تیراندازی درباره پیش‌بینی مدال‌های نمایندگان کشورمان در بازی‌های آسیایی خاطرنشان کردند: در ریکرو انفرادی و تیمی می‌توانیم به برنز برسیم، در کامپوند آقایان هم انتظار طلای انفرادی داریم و نقره تیمی کامپوند را هم پیش‌بینی می‌کنم.

رئیس فدراسیون هم گفت: بر اساس مصوبه اولیه، ۸ سهمیه برای بازی‌های آسیایی هانگژو داشتیم که رشته کامپوند ما جزو مدال آوران است. یسنا پورماهینی از امید‌های ماست و بالاتر از تصور تلاش می‌کند. محمدحسین گلشنی نیز از پدیده‌های تیروکمان ایران است. در کامپوند ظرفیت زیادی داریم و امیدوارم در این بخش مدال‌های زیادی کسب کنیم.

تمام این وعده‌ها در حالی داده شد که دستاورد آن فقط یک رکوردشکنی بود و در مرحله مقدماتی ریکرو، رضا شبانی با امتیاز ۶۷۷ علاوه بر شکستن رکورد ایران در رده پنجم قرار گرفت.

 

تیراندازی با کمان روی مدار ناکامی/ از کمان‌های شکسته در هانگژو تا شانس کمِ کسب سهمیه المپیک

اما بعد از اتمام این مسابقات که با دست‌های خالی نمایندگان کشورمان همراه بود غلامرضا شعبانی‌بهار رئیس فدراسیون تیراندازی با کمان عدم نتیجه‌گیری در بازی‌های آسیایی را این گونه توجیه کرد: ارزیابی‌های مربی خیلی بالاتر بود. مسئله روحی و روانی در تیم وجود داشت که روی آن کار می‌کنیم. یک مسئله ذاتی در مجموعه به وجود آمده است که باید آن را برطرف کنیم.

اما چطور می‌شود که عملکرد و آورده مدالی تیم‌مان ضعیف‌تر از دوره‌های قبل بازی‌های آسیایی رقم می‌خورد و بهانه بابت عدم نتیجه‌گیری به مسائل روحی و روانی ربط داده می‌شود و عنوان می‌شود که مشکل ذاتی است. بله درست است آقای رئیس، روی خودتان هم باید کار کنید تا دیگر احساسی نشوید و دنبال چاره و به فکر گام برداشتن در مسیر موفقیت باشید.

شاید یکی از شاذترین تصاویری که از این رشته در جریان بازی‌های آسیایی هانگژو منتشر شد گریه‌های عحیب و غیرقابل باور شعبانی‌بهار پس از ناکامی مطلق این رشته بود تا شاید بدین وسیله بتواند کمی از بار سنگین مسئولیت این ناکامی را از دوش خود بردارد، اما شاید بهتر باشد آقای رئیس به حتی ریختن اشک‌های مصنوعی روی مدیریت و برنامه‌ریزی در فدراسیون مطبوعش کار کند تا شاید دیگر نیازی به مظلوم نمایی نباشد.

در هر حال به نظر می‌رسد اگر مسئولان فدراسیون بخواهند با همین دست فرمان کار را پیش ببرند روند ناکامی‌های تیروکمان همچنان ادامه خواهد داشت و حتی شاید امیدی نیز به کسب سهمیه حضور در المپیک پاریس هم نباشد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *