گفت‌وگو|

استراتژی مبارزه با فساد امیدآفرین است

7:12 - 05 فروردين 1403
کد خبر: ۴۷۶۵۱۷۲
استراتژی مبارزه با فساد امیدآفرین است
یک فعال رسانه‌ای استراتژی جدید قوه قضایی در برخورد با فساد و دانه‌درشت‌ها را مهم خواند و این رویه را زمینه‌ساز رشد امید در دل اذهان عمومی خواند.

سید محسن هاشمی دبیر روزنامه جمهوری اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان درباره رویکرد قوه قضایی در مبارزه با فساد گفت: عملکرد قوه قضاییه به جهت تعدیل ارزیابی دارای دو وجه است از زمان شروع فصل فعالیت‌های حجت‌الاسلام‌والمسلمین اژه‌ای کاملاً متفاوت سازنده و مطلوب حرکت کرد، زیرا استراتژی جدیدی را در مقابل با بررسی ریشه‌های کلان مفسدان را در پیش گرفتند که البته از دید رسانه‌ها و تحلیلگران مثبت ارزیابی می‌شود و قابل توجه است.

وی ادامه داد: بازپس‌گیری اموال خصوصا شهر‌های ساحلی و زمین‌های بازپس‌گیری شده بعد جدید از رویکرد قوه قضاییه را رقم زد همچنین رسیدگی به پرونده‌هایی که از دیدگاه افکار عمومی موسوم به پرونده‌های فساد «دانه‌درشت‌ها» شهرت پیدا کرده و در عرصه فعالیت‌های تجاری، اقتصادی، تولیدی و صنعتی شکل گرفته را زیر ذره‌بین قرار داده و مورد رسیدگی قضایی قراردادند این امر خصوصاً در مورد پرونده ایروانی و گروه عظام قابل‌تقدیر بود. متاسفانه نه تنها جامعه در دوران مدیریت برخی از مسئولان قوه قضاییه سابق توقعات و انتظارات مردم را برآورده نکرد درعین‌حال به صورت انفعالی و فشل با خاطیان برخورد شده بود به همین خاطر جامعه تا حدودی دل سرد شده و از پیگیری پرونده دانه‌درشت‌ها ناامید بودند و در عین حال نظام اقتصادی را دچار فروپاشی کرده بود.

هاشمی تاکید کرد: سایه کارکرد مدیران قبلی در قوه قضاییه و شکل‌گیری پرونده‌ای موسوم به فرزندان معاون اول قوه که هم‌اینک مختوم و در حال رسیدگی است از یک منظر ارزنده است، زیرا نشان می‌دهد تمرکز بر روی مدیران و مسئولان در قوه قضاییه و نزدیکان آنان قابل‌چشم‌پوشی نبوده و چنانچه خطایی مرتکب شوند در محاکم قضایی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و به نوعی سبب امیدواری در لایه‌های مختلف جامعه می‌شود، اما جای تاسف نیز دارد افرادی که باید ناظر و برخوردکننده با سازوکار‌های کنترلی هستند خود دست‌مایه‌های برای اطرافیان شده و چهره‌های فساد انگیز را رقم می‌زنند؛ و فسادزایی را گسترش می‌دهند.


وی برخورد قوه قضاییه با مفسدان را مناسب دانست و تصریح کرد: در همان مراحل برخورد ریشه‌ای با مفسدان و خشکاندن ریشه آنان در جامعه امیدواری را به جامعه تزریق می‌کند و اعتماد به قوه قضاییه را در اذهان عمومی گسترش می‌دهد. در شرایطی که امید یک مقوله مهم و اثر ساز در سازندگی و نگاه اجتماعی مردم محسوب می‌شود اجرای ساختار‌هایی که مبارزه با فساد را ترویج می‌کند ارزشمند است. نیاز است تا مبارزه با فساد را در هر دستگاه‌ها، نهاد‌ها و ارگان‌ها بارقه امید را در دل جامعه و آحاد مردم ایجاد کرده سبب می‌شود نگاهی ویژه نسبت به برخورد با فساد در جامعه شکل بگیرد امیدواریم این برخورد‌ها عمیق‌تر ادامه یابد و همه بخش‌های اقتصادی حتی فرهنگی، اجتماعی را بر برگرفته و استراتژی مبارزه ریشه‌ای با فساد در آنان اجرایی شود این مهم خصوصاً در بخش دانه‌درشت‌ها، فساد‌های اداری همچنین در بخش نظام پولی و بانکی ادامه پیدا کند.

هاشمی در پایان تاکید کرد: امیدوارم مدیریت طبیب گونه حجت‌الاسلام‌والمسلمین اژه‌ای در عرصه سالم‌سازی دستگاه قضا و کنار گذاشتن، طرد افراد فسادزا و برخورد با کسانی که زمینه‌ساز فساد بوده‌اند با شدت و حدت بیشتری پیش برود و ادامه یابد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *