آشنایی با ارتش روسیه؛ مهم‎ترین سلاح‌های مسکو در جنگ اوکراین چیست؟

9:00 - 06 فروردين 1403
کد خبر: ۴۷۶۴۹۲۵
آشنایی با ارتش روسیه؛ مهم‎ترین سلاح‌های مسکو در جنگ اوکراین چیست؟
کارشناسان می‌گویند که روسیه دارای تسلیحات و قابلیت‌های نظامی است که باعث فشار بر غرب و به‌ویژه اوکراین شده است.

خبرگزاری میزان - تاریخ نظامی روسیه غرق در قرن‌ها تغییر ژئوپلیتیک، درگیری‌ها و تحولات سیاسی است. ارتش روسیه که به داشتن نیرو‌های زمینی عظیم مشهور است، در شکل‌گیری تاریخ این کشور نقش بسزایی داشته است.

قدرت نظامی روسیه در طول جنگ‌های ناپلئونی به نمایش گذاشته شد. ارتش روسیه همچنین در جنگ‌هایی از جمله جنگ کریمه، جنگ روسیه و ترکیه و جنگ روسیه و ژاپن در اواخر دهه ۱۸۰۰ شرکت کرد.

ارتش شوروی در طول جنگ سرد به یک نیروی قدرتمند تبدیل شد و در نبرد‌های منطقه‌ای شرکت کرد و بازدارنده هسته‌ای را حفظ کرد. این دوران با حمله شوروی به افغانستان در سال ۱۹۷۹ و مسابقه تسلیحاتی متعاقب آن با آمریکا تعریف شد.

ارتش روسیه پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ با مشکلات و اصلاح قابل توجهی مواجه شد. محدودیت‌های اقتصادی بر تامین مالی تاثیر گذاشت که به کاهش و سازماندهی مجدد ارتش روسیه منجر شد.

روسیه در قرن بیست‌ویکم تلاش کرده است تا توانایی‌های نظامی خود را به‌روز کند. جنگ در گرجستان (۲۰۰۸) و درگیری اولیه اوکراین (۲۰۱۴) نشان داد که چگونه دکترین نظامی روسیه به‌طور دائم در حال تغییر است. 

سرمایه‌گذاری در قابلیت‌های سایبری، نیرو‌های استراتژیک هسته‌ای و سلاح‌های جدید همچنان به تغییر شکل جهان مدرن ادامه می‌دهد و ارتش روسیه را به‌عنوان بازیگر اصلی در صحنه بین‌المللی معرفی می‌کند. 

در روسیه، کشوری با جمعیتی حدود ۱۴۵ میلیون نفر، حدود یک میلیون نظامی در ارتش مشغول به کار هستند.

این استراتژی با تمرکز بر حفظ یک نیروی نظامی اصلی، روسیه را قادر می‌کند تا توانایی بسیج سریع نیرو‌ها را حفظ کند.

روسیه سابقه طولانی در اختصاص مقدار قابل توجهی از بودجه خود به مباحث دفاعی دارد که نشان دهنده تعهد خود به حفظ ارتش قدرتمند است. 

بودجه نظامی سالانه روسیه بین ۶۵ تا ۷۰ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. با این حال، اعداد واقعی ممکن است متفاوت باشد. 

ارتقا ارتش روسیه از سوی این بودجه پشتیبانی می‌شود که بر ایجاد تسلیحات پیشرفته، قابلیت‌های سایبری و دارایی‌های تاکتیکی تمرکز دارد.

روسیه قابلیت‌های سنتی و استراتژیک را در اولویت قرار می‌دهد که در بودجه نظامی آن منعکس می‌شود. برای بهبود آمادگی و حفظ بازدارندگی معتبر، این کشور سرمایه‌گذاری‌هایی را در ارتقا نیرو‌های نظامی خود انجام داده است.

جیان جنتیل، سرهنگ سابق ارتش آمریکا و تحلیلگر اندیشکده رند، برخی از تسلیحات کلیدی را شناسایی کرده که برای روسیه در تلاش برای مقابله با حملات اوکراین بسیار مهم هستند.

به گفته وی، یک پیشرفت قاطع در اوکراین می‌تواند پویایی درگیری را کاملا تغییر دهد.

سیستم‌های توپخانه‌ای فوق دقیق

استفاده روسیه از توپخانه انبوه با تسلیحات دوربرد در درگیری‌هایی مانند جنگ جهانی دوم که رگبار‌های ویرانگر و بی‌امان را ایجاد می‌کند، برای قرن‌ها در قلب قدرت نظامی این کشور قرار داشته است. 

اما جنگ اوکراین محدودیت‌هایی را در این استراتژی آشکار کرد؛ به‌طوری که هر دو طرف مهمات را با سرعت بالا استفاده کرده و کارخانه‌های تسلیحاتی در تلاش هستند تا با تقاضای مهمات همگام شوند.

 

عید////// سلاح‌های روسیه که غرب از آن‌ها هراس دارد

 

جنتیل، معتقد است که روسیه با بهبود دقت توپخانه از طریق استفاده از فناوری GPS، پهپاد‌های نظارتی و موشک‌های هدایت‌شونده دقیق، خود را سازگار کرده، بنابراین کمتر به انبوه آتش متکی است. 

 

عید////// سلاح‌های روسیه که غرب از آن‌ها هراس دارد

 

اپراتور‌های توپخانه روسیه نقش مهمی در انهدام یا سرنگون کردن واحد‌های اوکراینی ایفا کرده‌اند که به دنبال پیشروی از در خطوط دفاعی روسیه هستند. 

واحد‌های جنگ الکترونیک

اوکراین برای جبران برتری روسیه در تعداد نیرو‌ها و تجهیزاتی که در اختیار داشت، در تطبیق تجهیزات ارزان قیمت و در دسترس برای استفاده نظامی اقدام کرد.

جنتیل، می‎گوید که اما ظرفیت روسیه برای خنثی کردن هواپیما‌های بدون سرنشین با درهم‌کوبی سیگنال‌های آن‌ها در طول درگیری به‌طور قابل توجهی بهبود یافته است.

این بدان معناست که ظرفیت اوکراین برای جمع‌آوری اطلاعات لحظه‌ای در میدان جنگ در مواضع روسیه محدودتر بوده است. 

 

عید////// سلاح‌های روسیه که غرب از آن‌ها هراس دارد

 

درست در پشت خط مقدم، تیم‌هایی از عملیات‌های جنگ الکترونیک برای شناسایی و رهگیری پهپاد‌ها و موشک‌های اوکراین مستقر شده‌اند. آن‌ها در واحد‌های کوچکی که به سختی ردیابی می‌شوند با یک دستگاه ویژه کار می‌کنند که می‌تواند سیگنال‌های GPS را که هواپیما‌های بدون سرنشین و حتی موشک‌های هدایت شونده دقیق گران قیمت آمریکا را هدایت می‌کند، مسدود کند. 

زمانی که سیگنال‌های پهپاد‌ها مسدود می‌شود، آن‌ها از هدف خارج می‌شوند یا خودسرانه سرگردان شده و سقوط می‌کنند. 

مت دیمیک، یکی از اعضای سابق شورای امنیت ملی آمریکا که با سازمان غیردولتی «روح آمریکا» برای تامین تجهیزات حیاتی در میدان نبرد برای اوکراین همکاری می‌کند، گفت: اوکراین بسیاری از آن‌ها (پهپادها) را از دست می‌دهند، زیرا روس‌ها در جنگ الکترونیک و تاکتیک‌های ضد هواپیما‌های بدون سرنشین بسیار موثر هستند.

وی گفت: هر واحد نظامی بدون داشتن هواپیما‌های بدون سرنشین کاملا کور است. آن‌ها نمی‌توانند ببینند چه چیزی در پشت مانع بعدی قرار دارد. آن‌ها (اوکراینی‌ها) نمی‌توانند آن اهداف با ارزش روسیه مانند مسلسل‌ها و مواضع توپخانه را پیدا کنند؛ به این معنی که نمی‌توانند آن‌ها را هدف قرار دهند.

بالگرد‌های کاموف Ka-۵۲

بالگرد‌های تهاجمی کا-۵۲ روسیه مشکلات بزرگی را برای اوکراین ایجاد کرده‌اند. 

کا-۵۲ که ارتش اوکراین آن را «کرکس‌های پوتین» می‌نامد، بسیار قابل مانور است، به زره‌های سخت مجهز است و می‌تواند موشک‌های شکارکننده تانک را شلیک کند. 

ارتش انگلیس می‌گوید که این بالگرد‌ها مزیت اصلی میدان نبرد را به روسیه می‌دهند و «هزینه سنگینی» بر اوکراین تحمیل کرده‌اند.

این بالگرد‌ها مجهز به موشک‌های LMUR ضد تانک هستند که می‌توانند از حدود ۹ مایل دورتر به سمت هدف خود شلیک شوند. 

 

عید////// سلاح‌های روسیه که غرب از آن‌ها هراس دارد

 

وزارت دفاع انگلیس اعلام کرده که خدمه Ka-۵۲ به سرعت از فرصت‌ها برای پرتاب این سلاح‌ها خارج از برد دفاع هوایی اوکراین استفاده کرده‌اند.

این بالگرد‌ها به کاهش خطرات ناشی از تانک‌ها و خودرو‌های زرهی اوکراین برای روسیه کمک کرده‌اند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *