۴۷ دادگاه علنی برخط در دادگستری خراسان جنوبی برگزار شد

8:19 - 09 فروردين 1403
کد خبر: ۴۷۶۴۲۸۳
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
۴۷ دادگاه علنی برخط در دادگستری خراسان جنوبی برگزار شد
معاون فناوری اطلاعات و برنامه ریزی دادگستری استان خراسان جنوبی گفت: دادگستری استان خراسان جنوبی، در اجرای سند تحول قوه قضاییه با برگزاری ۴۷ دادگاه‌های علنی برخط رکورددار این دادگاه‌ها در کشور شد.

عباس اسماعیلی معاون فناوری اطلاعات و برنامه ریزی دادگستری استان خراسان جنوبی در گفت‌وگو با میزان به برگزاری ۴۷ دادگاه علنی در دادگستری استان اشاره کرد وگفت: با عنایت به سیاست‌های کلان قوه قضاییه و در راستای اصل ۱۶۵ قانون اساسی (برگزاری محاکمات به صورت علنی) این دادگستری اقدام به برگزاری دادگاه با موضوعاتی کرده است که جنبه عمومی داشته و عامه مردم با آن سروکار دارند تا جلوه‌ای از اصل ۱۶۵ قانون اساسی محقق شد.

معاون فناوری اطلاعات و برنامه ریزی دادگستری استان خراسان جنوبی، با اشاره به روند برگزاری دادگاه علنی برخط در این دادگستری به تشریح اهداف برگزاری دادگاه‌های علنی برخط پرداخت و گفت: به منظور حداکثر استفاده از دانش، تجربه و تخصص قضات تجدیدنظر در مرحله اول پرونده‌های ارجاعی به شعب محاکم دادگاه تجدیدنظر استان مدنظر بوده و در اولویت برگزاری قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: دادگاه‌های علنی برخط جهت افزایش آگاهی عمومی و ترویج فرهنگ حقوقی، درحال حاضر عناوین حقوقی دارای فراوانی در استان که بیشتر جنبه کاربردی و پیشگیری دارد مانند اعتراض به برگ تشخیص، فسخ قرارداد، تسلیم مببع (در دعاوی پیش فروش ساختمان) مطالبه وجه بابت انجام کار یا تعهد الزام به انجام تعهد یا قرارداد برگزار می‌شود.

اسماعیلی گفت: به منظور بهره گیری بیشتر اساتید و دانشجویان از برگزاری دادگاه‌ها سعی می‌شود پرونده‌های دارای وکیل یا نماینده حقوقی باشند انتخاب شود.

وی افزود: باعنایت به ضرورت حفظ حریم و حرمت اشخاص پرونده قبل از اطلاع رسانی بدواً با برقراری ارتباط تصویری توسط مدیردفتر شعبه دادگاه با اصحاب پرونده و تشریح کامل موضوع مبنی بر این که دادگاه به صورت مجازی و علنی با پخش کامل به صورت تصویرطرفین پرونده برای مخاطبین ذکر شده و موافقت اصحاب پرونده موضوع صورتجلسه پس از اخذ و درج امضای الکترونیک طرفین صورتجلسه ضم پرونده می‌شود.

اسماعیلی افزود: پس از تعیین وقت رسیدگی و ابلاغ آن به طرفین موضوع برگزاری دادگاه علنی طی مکاتبه همراه با پوستر مربوط و نحوه ورود به دادگاه که کاربری ارسال شده صرفاً برای همان روز می‌باشد به دانشگاه ها، ادارات دولتی مرتبط با موضوع و اصناف جهت ابلاغ به علاقمندان در سطح استان و کشور اقدام می‌شود.

وی با بیان اینکه در روز‌های برگزاری دادگاه قاضی  شعبه بدواً درخصوص خواسته مطروحه توضیحاتی را ارائه می‌کند، گفت: باشروع دادگاه تصویر کامل محیط اتاق، اشخاص حاضر و هم چنین صفحه سمپ همراه با تایپ همزمان اظهارات طرفین برای مخاطبین قابل رؤیت است. همچنین در تازه‌ترین اقدام دادگستری استان به منظور اشاعه هرچه بیشتر دادگاه‌های علنی برخط و استفاده بیشتر از ظرفیت، دانش و تجربیات همکاران قضایی، علاوه بر مرکز استان اقدام به برگزاری دادگاه‌های علنی در حوزه‌های قضایی کم برخوردار و مرزی استان مانند شهرستان‌های درمیان، نهبندان و سایر شهرستان‌های استان کرده است.

 معاون فناوری اطلاعات و برنامه ریزی دادگستری استان خراسان جنوبی گفت: بررسی‌های صورت گرفته و بازخورد‌های اعلام شده از ناحیه عموم مردم، دانشجویان و... حاکی از استقبال گسترده و پیگیری اساتید و دانشجویان جهت ادامه روند برگزاری دادگاه‌های علنی و همچنین تغییر نگرش مخاطبین نسبت به مراجع قضایی و افزایش اعتماد عمومی به دستگاه قضایی است.


انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *